Při nakupování na internetu můžete volit oblíbenou formou dobírky nebo řadu jiných online platebních metod, které jsou rychlejší a pohodlnější. Čemu je ale přitom věnovat náležitou pozornost a jak zvýšit bezpečnost placením kartou bez zbytečných problémů?
Pro online platbu vám stačí běžná platební karta s povoleným placením na internetu a dostatečným limitem. Platba kartou však bez další úrovně zabezpečení přináší riziko zneužití, protože při ní uživatel zadává nejen číslo karty, ale také CVV či CVC kódy - tedy údaje, se kterými může platit kdokoliv, komu se dostanou do ruky.
Proto k placení kartou používejte ideálně prostředí zprostředkovatelů plateb, jako jsou například GoPay nebo GP webpay. Zadávání údajů o kartě v prostředí e-shopu, zvláště pak zahraničního, se raději vyhýbejte.
Vždy si zkontrolujte, že e-shop i stránka, na které zadáváte osobní a platební údaje, mají na začátku své internetové adresy https. Přenos informací v takovém případě totiž probíhá v šifrované podobě. Pokud zjistíte, že konkrétní e-shop nebo jiná služba nemá šifrovanou komunikaci, rozhodně zpozorněte a žádné údaje nezadávejte.
Ačkoliv absence certifikátu v mnoha případech představuje jen laxnost obchodníka, potenciální zneužití údajů o kartě by vás mohlo přijít draho. Setkat se můžete také s upozorněním webového prohlížeče, že certifikát je neplatný nebo vypršel. I v takovém případě je namístě opatrnost. Platbu raději neprovádějte, a buď kontaktujte obchodníka, nebo si najděte jiného.
"Bezpečnějším způsobem platby kartou je využití zabezpečení 3D-Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla či nebyla provedena. Uživatel však nemá před zahájením platby možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat. Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Dalším oblíbeným způsobem online plateb jsou takzvané internetové peněženky. Úhrada je prováděna většinou z kreditu, který jste si dobili kartou online, obyčejným převodem, nebo prostřednictvím propojení virtuální peněženky s vaší platební kartou.
Výhodou je, že obchodník se nedozví údaje o vaší kartě. Nejznámější internetovou peněženkou je PayPal, který funguje na principu zprostředkování platby. Je celosvětově rozšířen a často funguje v e-shopech, které své zboží nebo služby prodávají do zahraničí, k čemuž umožňuje i snadnou konverzi měny.
K platbě stačí mít na PayPalu založený účet a při objednávce potvrdit platbu v jeho vlastním prostředí. I v tomto případě je důležité nastavit bezpečné heslo, jednou za čas jej změnit a nastavit si vhodné limity.
Platit za online nákupy a služby je možné i pomocí běžného nebo prioritního převodu. V takovém případě však obchodník dostane informaci o provedené platbě až za několik dní.
Některé banky nabízejí online platby nebo zrychlené převody, při kterých je uživatel přesměrován do jeho internetového bankovnictví s předvyplněnou platbou, kterou stačí jen autorizovat.
Bank je ovšem hodně, a proto se s tímto způsobem platby lze nejčastěji setkat v rámci takzvaných platebních bran, které agregují více různých online plateb.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 11. listopadu 2020
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet