Při nakupování na internetu můžete volit oblíbenou formou dobírky nebo řadu jiných online platebních metod, které jsou rychlejší a pohodlnější. Čemu je ale přitom věnovat náležitou pozornost a jak zvýšit bezpečnost placením kartou bez zbytečných problémů?
Pro online platbu vám stačí běžná platební karta s povoleným placením na internetu a dostatečným limitem. Platba kartou však bez další úrovně zabezpečení přináší riziko zneužití, protože při ní uživatel zadává nejen číslo karty, ale také CVV či CVC kódy - tedy údaje, se kterými může platit kdokoliv, komu se dostanou do ruky.
Proto k placení kartou používejte ideálně prostředí zprostředkovatelů plateb, jako jsou například GoPay nebo GP webpay. Zadávání údajů o kartě v prostředí e-shopu, zvláště pak zahraničního, se raději vyhýbejte.
Vždy si zkontrolujte, že e-shop i stránka, na které zadáváte osobní a platební údaje, mají na začátku své internetové adresy https. Přenos informací v takovém případě totiž probíhá v šifrované podobě. Pokud zjistíte, že konkrétní e-shop nebo jiná služba nemá šifrovanou komunikaci, rozhodně zpozorněte a žádné údaje nezadávejte.
Ačkoliv absence certifikátu v mnoha případech představuje jen laxnost obchodníka, potenciální zneužití údajů o kartě by vás mohlo přijít draho. Setkat se můžete také s upozorněním webového prohlížeče, že certifikát je neplatný nebo vypršel. I v takovém případě je namístě opatrnost. Platbu raději neprovádějte, a buď kontaktujte obchodníka, nebo si najděte jiného.
"Bezpečnějším způsobem platby kartou je využití zabezpečení 3D-Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla či nebyla provedena. Uživatel však nemá před zahájením platby možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat. Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Dalším oblíbeným způsobem online plateb jsou takzvané internetové peněženky. Úhrada je prováděna většinou z kreditu, který jste si dobili kartou online, obyčejným převodem, nebo prostřednictvím propojení virtuální peněženky s vaší platební kartou.
Výhodou je, že obchodník se nedozví údaje o vaší kartě. Nejznámější internetovou peněženkou je PayPal, který funguje na principu zprostředkování platby. Je celosvětově rozšířen a často funguje v e-shopech, které své zboží nebo služby prodávají do zahraničí, k čemuž umožňuje i snadnou konverzi měny.
K platbě stačí mít na PayPalu založený účet a při objednávce potvrdit platbu v jeho vlastním prostředí. I v tomto případě je důležité nastavit bezpečné heslo, jednou za čas jej změnit a nastavit si vhodné limity.
Platit za online nákupy a služby je možné i pomocí běžného nebo prioritního převodu. V takovém případě však obchodník dostane informaci o provedené platbě až za několik dní.
Některé banky nabízejí online platby nebo zrychlené převody, při kterých je uživatel přesměrován do jeho internetového bankovnictví s předvyplněnou platbou, kterou stačí jen autorizovat.
Bank je ovšem hodně, a proto se s tímto způsobem platby lze nejčastěji setkat v rámci takzvaných platebních bran, které agregují více různých online plateb.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 11. listopadu 2020
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb