logo dTest, o.p.s.

Co nám skutečně říká cookie lišta

Na webových stránkách na nás vyskakují lišty s notoricky známým upozorněním na používání souborů cookies, které vyžadují náš souhlas. V záplavě podobných oznámení už často ani nevěnujeme pozornost tomu, co nám skutečně říká. Víte, co ale cookies vlastně jsou a proč vám cookies lišta dává na výběr z více možností?

Název cookies vznikl jako metafora z termínu magic cookies, tedy malých datových souborů, které si programy vyměňují kvůli uchování informací. Podobně jako při jedení sušenek zůstávají drobečky, i při pohybu na webu za sebou necháváme stopy v podobě dat, která mají v dnešním digitálním světě vysokou hodnotu.

Díky těmto malým textovým souborům si webové stránky dokáží uchovat informace o vašem uživatelském nastavení, způsobu používání webu nebo konkrétních aktivitách. To zahrnuje např. zapamatování obsahu nákupního košíku či zachování přihlášení uživatele i po opětovném načtení stránky.

Samotná cookie lišta je pak nástroj, který uživatelům umožňuje vyjádřit souhlas s tím, že web dané cookies využívá. Tento souhlas je nezbytný, neboť ve většině případů se jedná o souhlas se zpracováním osobních údajů.

Cookies, které sledují nebo usměrňují chování uživatele, se totiž považují za prostředek zpracování osobních údajů a jejich použití musí být opřeno o správně stanovený účel a právní základ.

Zásadní je rozlišit mezi technickými cookies, které jsou nezbytné pro základní funkce webu a nevyžadují souhlas, a netechnickými cookies, jako jsou ty analytické nebo marketingové, jejichž použití je podmíněno výslovným souhlasem uživatele.

Pokud web využívá pouze technické cookies, není cookie lišta povinná.

Jaké jsou možnosti uživatelů

V roce 2022 začala platit novela zákona o elektronických komunikacích, která změnila pravidla pro používání cookies. Dříve stačilo uživatele jen informovat a dát mu možnost používání cookies odmítnout. Od účinnosti novely ale musí provozovatelé webů získat od uživatele výslovný souhlas s tím, jaké cookies smí být uloženy a k jakým účelům budou používány.

To je také důvod, proč je v rámci cookie lišty uživateli nabízen výběr z více možností zpracování.

"Když se vám na webové stránce zobrazí cookie lišta, máte tak několik možností, jak se k použití souborů cookies vyjádřit. Můžete přijmout všechny cookies, tedy i ty, které slouží k analytice a marketingu, nebo naopak odmítnout nepovinné cookies, a povolit pouze ty nezbytné pro fungování webu. Často je také možné si v rámci podrobného nastavení vybrat konkrétní typy cookies, se kterými souhlasíte, např. jen analytické, ale ne marketingové. Analytické cookies pomáhají měřit návštěvnost a zlepšovat fungování webu, zatímco marketingové sledují uživatele napříč weby za účelem zobrazování personalizované reklamy. Pokud souhlasíte s použitím všech cookies, umožníte provozovateli webu sledovat vaše chování na stránkách, personalizovat obsah nebo vám zobrazovat cílenou reklamu. Naopak, pokud přijmete pouze nezbytné cookies, web vám sice bude fungovat, ale bez některých doplňkových funkcí, takže si např. nezapamatuje vaše přihlášení nebo nezobrazí doporučený obsah na míru, říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Obtěžující dark patterns

Manipulativní techniky dark patterns se nevyhnuly ani cookie lištám. Jejich cílem je uživatele přimět k souhlasu se zpracováním cookies, často bez toho, aby si uvědomil, co všechno tím vlastně schvaluje.

V praxi to může vypadat tak, že cookie lišta je přeplněná nesrozumitelným textem, brání přístupu na web, hraje na city ("Pomozte nám zlepšit web" apod.) nebo schovává tlačítko pro odmítnutí cookies. Někdy jsou tlačítka záměrně zmateně barevná nebo nelogicky označená, jindy je souhlas rovnou předem zaškrtnutý. Často se setkáme i s tím, že lišta je složitě strukturovaná, plná zbytečných voleb a nastavení, ve kterých se běžný uživatel těžko orientuje.

Takto vynucený nebo zmanipulovaný souhlas ale není v souladu s požadavky GDPR na svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný souhlas, a je proto považován za neplatný.

Změna v nedohlednu

Ačkoliv byl původní záměr umožnit uživatelům udělit souhlas pouze s vybranými cookies vnímán pozitivně, zkušenosti většiny z nás ukazují, že se tento cíl často míjí účinkem. Právě proto, že na nás cookies lišty vyskakují téměř na každé stránce, stávají se spíše nezbytným zlem, které chceme co nejrychleji odkliknout.

Novou úpravu mělo přinést nařízení ePrivacy, které mělo nahradit dosavadní směrnici z roku 2002 a původně mělo vstoupit v platnost již v roce 2016 společně s nařízením GDPR.

Kvůli dlouhodobým neshodám mezi členskými státy ale Evropská komise v letošním roce plánuje návrh zcela stáhnout.

Další články k tématům - analýza - cookies - dark patterns - GDPR - marketing - reklama - web - zákon - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 9. dubna 2025

Další články od dTest, o.p.s.

Co nám skutečně říká cookie lišta

Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné

Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím

Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí

Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!

Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb