Osm spotřebitelských organizací ze sítě BEUC včetně dTestu podalo stížnost na společnost Meta u svých vnitrostátních úřadů pro ochranu osobních údajů, přičemž tvrdí, že technologický gigant nedodržuje zásady GDPR týkající se spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a omezení účelu.
Jedná se o druhou stížnost podanou během několika týdnů, která brojí proti vynucovanému souhlasu při přihlašování do služeb Facebook a Instagram. První stížnost se zabývala zakázanými nekalými praktikami z hlediska spotřebitelského práva.
Od listopadu 2023 jsou uživatelé Facebooku a Instagramu nuceni volit mezi placenými verzemi těchto aplikací bez reklam a bezplatnými verzemi se sledováním jejich chování a profilací. Z analýzy BEUC a jejích členů vyplývá, že tento postup není jenom nekalou obchodní praktikou, ale také není v souladu s GDPR.
"Volba zaplať, nebo souhlas, kterou Meta vnutila spotřebitelům, je kouřovou clonou, která má zakrýt skutečný problém nezákonného zpracování osobních údajů. Různá soudní rozhodnutí a rozhodnutí úřadů pro ochranu osobních údajů přiměla společnost Meta ke změně právního základu pro shromažďování a zpracování údajů spotřebitelů. Společnost Meta usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Svými nezákonnými praktikami společnost Meta podporuje systém reklam založený na sledování, který online sleduje chování spotřebitele a shromažďuje obrovské množství osobních údajů. To je také hlavní způsob, jakým společnost Meta dosahuje svých zisků.
Obchodní modely založené na sledování spotřebitelů přinášejí v rámci GDPR nejrůznější problémy a je načase, aby dozorové orgány pro ochranu údajů zastavily protiprávní zpracování údajů společností Meta a její porušování základních práv fyzických osob.
Nesvobodný souhlas není jediným problémem společnosti Meta při zpracování osobních údajů, na které si dTest za spotřebitele stěžuje u ÚOOÚ.
Právní analýza BEUC a jeho členů dospěla k závěru, že zpracování osobních údajů spotřebitelů, které provádí společnost Meta, porušuje GDPR i v několika dalších oblastech.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 1. března 2024
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet