Tématem současnosti je nástup generativní AI, zejména z hlediska možné manipulace se zdrojovými daty, které tyto systémy používají, dále v oblastech ochrany osobních údajů a autorských práv. Demokratické společnosti tak mohou být umělou inteligencí ovlivňovány v řadě oblastí při rozhodování osob, podnikatelů i veřejných institucí.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) je účinné již pět let. Přineslo do vztahů mezi správci, zpracovateli, subjekty osobních údajů a dozorovými orgány nové povinnosti a práva.
S nástupem generativní umělé inteligence se však otevírají další otázky, na které musí provozovatelé systémů umělé inteligence řádně odpovědět. Evropský parlament v současnosti projednává návrh Aktu o umělé inteligenci, který by měl tyto otázky pomoci řešit.
"Před rokem se dTest ve vztahu k ochraně osobních údajů zabýval rozhodnutím Evropského soudního dvora, kterým bylo spotřebitelským organizacím umožněno podávat zástupné žaloby i ve věcech týkajících se ochrany osobních údajů spotřebitelů. Bohužel, za rok jsme se u hromadných žalob posunuli spíše k horšímu, protože rizika pro spotřebitelské organizace spojená s těmito řízeními, pokud systém hromadného řízení projde legislativním procesem tak jak je navrhován, budou fungovat jako obrovská překážka podání jakékoliv hromadné žaloby. Hrozí tak situace, že do českého právního řádu přibude předem nefunkční systém hromadného řízení, který ani v oblasti ochrany osobních údajů spotřebitelům nic nepřinese. Stále máme výhrady k vymáhání práv spotřebitelů podle GDPR. Je ale nesporné, že po pěti letech účinnosti můžeme GDPR hodnotit pozitivně, protože je robustním nástrojem chránícím spotřebitele. Očekáváme totéž od Aktu o umělé inteligenci a v dTestu si zejména přejeme, aby v debatě o hromadných žalobách, které jsou potřebné pro zajištění vymahatelnosti práv spotřebitelů, vzali i naši zákonodárci tato práva vážně,“ říká Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
dTest se dlouhodobě snaží o posílení práv spotřebitelských organizací při ochraně osobních údajů spotřebitelů. Spotřebitel často stojí sám proti obrovským nadnárodním korporacím a jejich technicky i právně složitým výrobkům a službám.
Mezi odbornou veřejností je dobře známa stížnost dTestu na společnost Google ve věci zneužívání lokalizačních údajů fyzické osoby ze strany této společnosti.
Ani čtyři a půl roku od podání stížnosti nemáme v rukou rozhodnutí irského dozorového orgánu ve věci této stížnosti. Prokazuje se tím, že vymahatelnost práv spotřebitelů, nejenom v oblasti ochrany osobních údajů, je velmi komplikovaná.
Veřejná diskuse o regulaci umělé inteligence tak pozměnila i debatu o Aktu o umělé inteligenci, který je aktuálně projednáván v Evropském parlamentu.
Výbor pro občanské svobody (LIBE) a Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) Evropského parlamentu v oblasti ochrany osobních údajů navrhují ochranná opatření.
Jsou to např.:
Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 26. května 2023
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet