Při online nakupování se často zdá, jako by prodejce přesně věděl, co chceme, nebo nám alespoň šikovně vnukl myšlenku, že daný produkt právě potřebujeme. Jak můžeme ovlivnit personalizaci reklam? A je v pořádku, že za stejné zboží může někdo jiný zaplatit jinou cenu než my?
"Reklamní algoritmy neustále sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, jaké stránky navštěvujeme, jaké produkty si prohlížíme, na jaké reklamy klikáme nebo jak dlouho se zdržíme u určitého obsahu. Na základě těchto údajů se nám zobrazují reklamy odpovídající našim zájmům. Pokud nehlídáme, jaká data o sobě sdílíme, můžeme se snadno dostat do situace, kdy algoritmy vědí víc, než bychom chtěli, a přizpůsobují nám nabídky způsobem, který nemusí být vždy v náš prospěch. Proto je důležité věnovat pozornost tomu, jaké souhlasy udělujeme a jak spravujeme své soukromí v online prostředí - např. prostřednictvím nastavení cookies, správy reklamních preferencí nebo využívání anonymního režimu prohlížeče," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Personalizace ale není jen o reklamách, setkáváme se s ní skoro všude, aniž bychom si to uvědomovali. Třeba když nám streamovací platforma doporučí film nebo seriál na večer, nebo nám hudební aplikace sestaví playlist na míru. Personalizace se tak může zdát jako užitečný nástroj, který nám usnadňuje vyhledávání obsahu, a tím šetří náš čas.
Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že personalizovaný obsah a zejména reklamy mohou podvědomě ovlivňovat naše rozhodování a tlačit nás k impulzivním nákupům.
Personalizovaná reklama podléhá v Evropské unii regulaci, především díky obecnému nařízení o ochraně osobních údajů známému jako GDPR a ePrivacy směrnici. Pokud webové stránky sbírají osobní údaje spotřebitelů pro účely reklamy, musejí k tomu získat jejich souhlas.
Ani personalizované slevy dnes nejsou ničím neobvyklým. Obchodníci se snaží přizpůsobit nabídky tak, aby co nejvíce zaujaly jednotlivé zákazníky, a to i tím, že jim nabídnou individuální cenu. Často se stává, že vložíme do košíku produkt, ale nákup nedokončíme, a vzápětí obdržíme e-mail s exkluzivní slevou na stejný výrobek.
Tento princip sám o sobě není nelegální, ale musí být transparentní. Měli bychom být vždy informováni, že cena může být stanovena individuálně. Co je však nepřípustné, je cenová diskriminace na základě chráněných charakteristik jako je pohlaví, rasa či národnost.
Představte si, že si během dovolené v zahraničí chcete půjčit auto prostřednictvím online rezervace. Vyberete si požadovaný model a chystáte se dokončit rezervaci. Jakmile však zadáte svou adresu trvalého bydliště, cena se náhle zvýší o desítky či stovky eur - taková cenová praxe může být příkladem nepřípustné cenové diskriminace na základě státní příslušnosti nebo bydliště, která je v Evropské unii zakázána.
Článek dTest, o.p.s. ze dne čtvrtek 13. března 2025
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet