logo dTest, o.p.s.

Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí

Při online nakupování se často zdá, jako by prodejce přesně věděl, co chceme, nebo nám alespoň šikovně vnukl myšlenku, že daný produkt právě potřebujeme. Jak můžeme ovlivnit personalizaci reklam? A je v pořádku, že za stejné zboží může někdo jiný zaplatit jinou cenu než my?

"Reklamní algoritmy neustále sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, jaké stránky navštěvujeme, jaké produkty si prohlížíme, na jaké reklamy klikáme nebo jak dlouho se zdržíme u určitého obsahu. Na základě těchto údajů se nám zobrazují reklamy odpovídající našim zájmům. Pokud nehlídáme, jaká data o sobě sdílíme, můžeme se snadno dostat do situace, kdy algoritmy vědí víc, než bychom chtěli, a přizpůsobují nám nabídky způsobem, který nemusí být vždy v náš prospěch. Proto je důležité věnovat pozornost tomu, jaké souhlasy udělujeme a jak spravujeme své soukromí v online prostředí - např. prostřednictvím nastavení cookies, správy reklamních preferencí nebo využívání anonymního režimu prohlížeče," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Personalizace ale není jen o reklamách, setkáváme se s ní skoro všude, aniž bychom si to uvědomovali. Třeba když nám streamovací platforma doporučí film nebo seriál na večer, nebo nám hudební aplikace sestaví playlist na míru. Personalizace se tak může zdát jako užitečný nástroj, který nám usnadňuje vyhledávání obsahu, a tím šetří náš čas.

Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že personalizovaný obsah a zejména reklamy mohou podvědomě ovlivňovat naše rozhodování a tlačit nás k impulzivním nákupům.

Personalizovaná reklama podléhá v Evropské unii regulaci, především díky obecnému nařízení o ochraně osobních údajů známému jako GDPR a ePrivacy směrnici. Pokud webové stránky sbírají osobní údaje spotřebitelů pro účely reklamy, musejí k tomu získat jejich souhlas.

Odlišné ceny nesmí být diskriminující

Ani personalizované slevy dnes nejsou ničím neobvyklým. Obchodníci se snaží přizpůsobit nabídky tak, aby co nejvíce zaujaly jednotlivé zákazníky, a to i tím, že jim nabídnou individuální cenu. Často se stává, že vložíme do košíku produkt, ale nákup nedokončíme, a vzápětí obdržíme e-mail s exkluzivní slevou na stejný výrobek.

Tento princip sám o sobě není nelegální, ale musí být transparentní. Měli bychom být vždy informováni, že cena může být stanovena individuálně. Co je však nepřípustné, je cenová diskriminace na základě chráněných charakteristik jako je pohlaví, rasa či národnost.

Představte si, že si během dovolené v zahraničí chcete půjčit auto prostřednictvím online rezervace. Vyberete si požadovaný model a chystáte se dokončit rezervaci. Jakmile však zadáte svou adresu trvalého bydliště, cena se náhle zvýší o desítky či stovky eur - taková cenová praxe může být příkladem nepřípustné cenové diskriminace na základě státní příslušnosti nebo bydliště, která je v Evropské unii zakázána.

Další články k tématům - cenová diskriminace - ePrivacy - GDPR - personalizace - reklama - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne čtvrtek 13. března 2025

Další články od dTest, o.p.s.

Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí

Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!

Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů