Věrnostní program či členství v zákaznickém klubu nabízí značná část obchodníků. Zákaznická kartička, aplikace v telefonu či registrace na e-shopu může spotřebitelům přinést rozličné výhody - nejčastěji se jedná o lákavé slevy. I zde však platí, že nic není zadarmo!
"Ačkoliv se může zdát, že by prodejci mohli na rozmanitých výhodách, službách a slevách poskytovaných členům věrnostních programů a zákaznických klubů tratit, není tomu tak. Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy. Pokud si totiž spotřebitel při nákupu např. aktivuje zákaznickou kartičku, prodejce je schopen přesně identifikovat daného spotřebitele a sledovat jeho nákupní historii. Prodejce tím získá přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik spotřebitel nakupuje. Z těchto informací lze posléze odhadnout třeba i to, zda a kolik má spotřebitel dětí či domácích mazlíčků, popřípadě pro kolik členů domácnosti nakupuje," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Všechny tyto informace jsou pro prodejce velmi cenné, jelikož díky nim mohou sledovat nákupní trendy, upravovat svoji obchodní strategii, a především spotřebitelům poskytovat cílenou, individualizovanou reklamu.
Někteří prodejci si přitom tato data nemusí nechávat pouze pro sebe, ale mohou je prodávat jiným společnostem, což pro ně představuje další zdroj zisků.
Před nepřiměřeným či bezúčelným sběrem osobních údajů poskytuje všem fyzickým osobám ochranu zejména unijní nařízení známé pod zkratkou GDPR. Osobním údajem nejsou dle GDPR pouze typické údaje jako jméno, e-mail, datum narození nebo adresa bydliště spotřebitele, ale jakákoliv informace, díky níž je prodejce schopen přímo nebo v kombinaci s jinou informací identifikovat konkrétní osobu.
Jako osobní údaj se tak potenciálně může považovat i celá faktura za nákup spotřebitele nebo jeho e-mailová komunikace s prodejcem.
Zpracování osobních údajů spotřebitelů mohou prodejci provádět pouze na základě několika důvodů uvedených v GDPR.
Typicky udělí spotřebitel souhlas se zpracováním nebo je zpracování nezbytné pro splnění smlouvy mezi spotřebitelem a prodejcem. Dále je zpracování povolené, pokud ho výslovně vyžaduje zákon (např. pro daňové účely) nebo pokud je prováděno ve veřejném zájmu.
Prodejce musí také přesně stanovit, které konkrétní osobní údaje sbírá a pro který účel jsou sbírány. Taktéž je povinen sbírat pouze minimální potřebné množství údajů, které pro splnění stanoveného účelu potřebuje.
Tyto informace bývají zpravidla uvedeny v zásadách zpracování osobních údajů, které musí být spotřebiteli dostupné. Prodejce je zásadami vázán. Má tedy zakázáno zpracovávat osobní údaje bez zákonného důvodu, zpracovávat je v nepotřebném či excesivním množství a využívat je pro jiné účely.
V případě, že prodejce poskytuje osobní údaje jiným osobám či společnostem, musí je také identifikovat. Pokud by spotřebitel měl podezření, že prodejce tyto povinnosti porušuje, může se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů, aby věc prošetřil.
Spotřebitelé mohou po prodejci žádat informace o účelu a rozsahu zpracování jejich osobních údajů, době jejich uchování nebo zda je prodejce poskytuje jiným osobám či společnostem. Zároveň mohou požádat o zaslání kopie všech osobních údajů, které o nich prodejce vede.
Pokud by spotřebitelé zjistili, že osobní údaje jsou chybné, mají právo žádat o jejich opravu. Taktéž mohou odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, který dříve prodejci udělili.
Spotřebitelé mají také právo požadovat výmaz svých osobních údajů. Zpravidla je pak prodejce povinen vymazat všechny osobní údaje daného spotřebitele, ke kterým má přístup, ledaže se uplatní některá z výjimek obsažených v GDPR - třeba pokud je zpracování nutné pro splnění jeho zákonné povinnosti.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 14. března 2025
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet