Informace o místech, která navštěvujeme - bary, obchody, demonstrace či místa náboženského charakteru, poskytují společnosti Google a jí podobným možnost přesně vyhodnotit naši osobnost, politické názory, náboženské vyznání či sexuální orientaci, čímž lze hluboce zasáhnout do našeho soukromí.
dTest spolu s dalšími pěti evropskými spotřebitelskými organizacemi sdruženými v Evropské spotřebitelské organizaci (BEUC) podal v listopadu 2018 stížnost na společnost Google kvůli porušení GDPR ohledně zpracování údajů o poloze uživatelů.
Irská Komise pro ochranu osobních údajů (Irish data protection commission - DPC), která je v tomto případu vedoucím dozorovým orgánem, v úterý 4. 2. 2020 oznámila, že zahájila formální vyšetřování.
Ve stížnostech spotřebitelské organizace namítaly, že souhlas uživatelů ke sdílení údajů o poloze nebyl udělen Googlu svobodně a spotřebitelé byli manipulováni k tomu, aby odsouhlasili nastavení, které výrazně zasahuje do jejich soukromí.
Takové praktiky nejsou podle názoru organizací hájících zájmy spotřebitelů v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR).
V obecné rovině vítáme, že se DPC konečně rozhodla prošetřit masivní shromažďování údajů o poloze ze strany Google. Spolu s našimi kolegy z BEUC však očekáváme, že DPC vyšetří praktiky této společnosti k okamžiku, kdy byly podány stížnosti, a neomezí se pouze na situaci v současné době. Google měl totiž k dobru mnoho měsíců, aby své procesy a praktiky upravil.
Stejně tak nezávislé spotřebitelské organizace považují za zásadní, aby byla respektována nejen jejich procesní práva, ale i samotných spotřebitelů, jejichž jménem před více než rokem podávaly stížnosti.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 5. února 2020
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet