Informace o místech, která navštěvujeme - bary, obchody, demonstrace či místa náboženského charakteru, poskytují společnosti Google a jí podobným možnost přesně vyhodnotit naši osobnost, politické názory, náboženské vyznání či sexuální orientaci, čímž lze hluboce zasáhnout do našeho soukromí.
dTest spolu s dalšími pěti evropskými spotřebitelskými organizacemi sdruženými v Evropské spotřebitelské organizaci (BEUC) podal v listopadu 2018 stížnost na společnost Google kvůli porušení GDPR ohledně zpracování údajů o poloze uživatelů.
Irská Komise pro ochranu osobních údajů (Irish data protection commission - DPC), která je v tomto případu vedoucím dozorovým orgánem, v úterý 4. 2. 2020 oznámila, že zahájila formální vyšetřování.
Ve stížnostech spotřebitelské organizace namítaly, že souhlas uživatelů ke sdílení údajů o poloze nebyl udělen Googlu svobodně a spotřebitelé byli manipulováni k tomu, aby odsouhlasili nastavení, které výrazně zasahuje do jejich soukromí.
Takové praktiky nejsou podle názoru organizací hájících zájmy spotřebitelů v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR).
V obecné rovině vítáme, že se DPC konečně rozhodla prošetřit masivní shromažďování údajů o poloze ze strany Google. Spolu s našimi kolegy z BEUC však očekáváme, že DPC vyšetří praktiky této společnosti k okamžiku, kdy byly podány stížnosti, a neomezí se pouze na situaci v současné době. Google měl totiž k dobru mnoho měsíců, aby své procesy a praktiky upravil.
Stejně tak nezávislé spotřebitelské organizace považují za zásadní, aby byla respektována nejen jejich procesní práva, ale i samotných spotřebitelů, jejichž jménem před více než rokem podávaly stížnosti.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 5. února 2020
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb