Současná výše cen za mobilní služby dlouhodobě poškozuje zájmy spotřebitelů a neodpovídá poskytovanému objemu služeb. Ceny služeb však nejsou jediným problémem v tomto odvětví!
Čeští spotřebitelé platí za mobilní služby více než obyvatelé evropských zemí s příjmy značně převyšujícími ty české. Podle Asociace provozovatelů mobilních sítí, sdružující největší české mobilní operátory O2, T-Mobile, Vodafone a Air Telecom, je současná výše cen odvozena od reliéfu krajiny a hustoty zalidnění v naší zemi.
Podíváme-li se však na nabídku tarifů v hornatém Švýcarsku nebo v řídce zalidněném Finsku, zjistíme, že za ceny srovnatelné s českými nabízí místní operátoři podstatně větší objem služeb, a výjimkou není ani možnost neomezeného čerpání dat.
Mobilní operátoři uvádějí, že poskytované objemy dat jsou pro české spotřebitele dostačující, protože mnozí z nich obvykle nevyčerpají ani celý měsíční limit svých tarifů. Jenže čeští spotřebitelé se naučili kvůli vysokým cenám datových služeb odkládat činnosti spotřebovávající větší množství dat až na chvíli, kdy se připojí k síti WiFi. Zmíněná nízká spotřeba mobilních dat tak není přirozeným jevem, ale důsledkem nepřiměřené cenové politiky panující na českém trhu.
Levnější nabídku dat brzdí také současná výše velkoobchodních cen LTE. Ta virtuálním mobilním operátorům neumožňuje účastnit se hospodářské soutěže, natož vyvíjet aktivity vedoucí ke zlepšování služeb, což v důsledku působí újmu právě spotřebitelům.
V rámci výzvy jsme také upozornili na fakt, že čeští spotřebitelé doplácejí na korporátní zákazníky, kterým jsou nabízeny tarify za pouhý zlomek běžné ceny. Za stejný tarif, který běžného spotřebitele vyjde na více jak 700 Kč měsíčně, platí korporátní zákazníci částky přibližně od 100 do 300 Kč. Nejedná se přitom vždy o korporace s velkým množstvím zaměstnanců, ale tarify jsou nabízeny i podnikatelům s jednotkami SIM karet.
Vyzvali jsme mobilní operátory k úpravě cenové politiky tak, aby lépe odpovídala obvyklým cenám za služby nabízené spotřebitelům v sousedních zemích. Dále k navýšení současných datových balíčků u neomezených tarifů alespoň na výši 5 GB a k zavedení neomezených tarifů s neomezenými daty při cenách odpovídajících ostatním evropským zemím.
Vysoké ceny služeb však nejsou jediným problémem českých spotřebitelů v oblasti telekomunikací. Znevýhodňuje je i současná podoba zákona o elektronických komunikacích upravující jednostranné změny smluv ze strany mobilních operátorů.
Při těchto změnách totiž mohou spotřebitelé od smlouvy bez sankce odstoupit pouze v situacích, kdy jde o podstatnou změnu zhoršující jejich postavení. O tom, zda konkrétní změna splňuje tato kritéria, ale rozhoduje sám operátor, který změnu inicioval.
V současné době se připravuje novela, která by v této oblasti mohla nahnout misky vah opět ve prospěch spotřebitelů. Podaří-li se však tuto změnu přes silnou lobby operátorů prosadit, to je otázka.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 22. února 2017
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet