logo dTest, o.p.s.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Když se vám na webové stránce zobrazí cookie lišta, máte tak několik možností, jak se k použití souborů cookies vyjádřit. Můžete přijmout všechny cookies, tedy i ty, které slouží k analytice a marketingu, nebo naopak odmítnout nepovinné cookies, a povolit pouze ty nezbytné pro fungování webu.

Často je také možné si v rámci podrobného nastavení vybrat konkrétní typy cookies, se kterými souhlasíte, např. jen analytické, ale ne marketingové. Analytické cookies pomáhají měřit návštěvnost a zlepšovat fungování webu, zatímco marketingové sledují uživatele napříč weby za účelem zobrazování personalizované reklamy.

Pokud souhlasíte s použitím všech cookies, umožníte provozovateli webu sledovat vaše chování na stránkách, personalizovat obsah nebo vám zobrazovat cílenou reklamu.

Naopak, pokud přijmete pouze nezbytné cookies, web vám sice bude fungovat, ale bez některých doplňkových funkcí, takže si např. nezapamatuje vaše přihlášení nebo nezobrazí doporučený obsah na míru.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Z pohledu práva má dítě jako spotřebitel omezenou způsobilost k právním jednáním. Znamená to, že samo může uzavírat pouze takové smlouvy, které jsou svou povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti nezletilých jeho věku, a zároveň pro něj nejsou zjevně nevýhodné.

V praxi může jít např. o drobné běžné nákupy. U on-line her a aplikací je však situace složitější. V současné době je především na rodičích, aby sledovali, co jejich děti na internetu dělají a jaké aplikace nebo hry používají.

K tomu mohou využívat různé nástroje rodičovské kontroly, které umožňují nastavit limity pro stahování aplikací, sledovat čas strávený u obrazovky nebo omezit přístup k nevhodnému obsahu.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Ačkoliv se může zdát, že by prodejci mohli na rozmanitých výhodách, službách a slevách poskytovaných členům věrnostních programů a zákaznických klubů tratit, není tomu tak. Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy.

Pokud si totiž spotřebitel při nákupu např. aktivuje zákaznickou kartičku, prodejce je schopen přesně identifikovat daného spotřebitele a sledovat jeho nákupní historii. Prodejce tím získá přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik spotřebitel nakupuje.

Z těchto informací lze posléze odhadnout třeba i to, zda a kolik má spotřebitel dětí či domácích mazlíčků, popřípadě pro kolik členů domácnosti nakupuje.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Reklamní algoritmy neustále sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, jaké stránky navštěvujeme, jaké produkty si prohlížíme, na jaké reklamy klikáme nebo jak dlouho se zdržíme u určitého obsahu. Na základě těchto údajů se nám zobrazují reklamy odpovídající našim zájmům.

Pokud nehlídáme, jaká data o sobě sdílíme, můžeme se snadno dostat do situace, kdy algoritmy vědí víc, než bychom chtěli, a přizpůsobují nám nabídky způsobem, který nemusí být vždy v náš prospěch.

Proto je důležité věnovat pozornost tomu, jaké souhlasy udělujeme a jak spravujeme své soukromí v online prostředí - např. prostřednictvím nastavení cookies, správy reklamních preferencí nebo využívání anonymního režimu prohlížeče.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

I digitální obsah nebo služba mohou trpět vadou, proto jej občanský zákoník umožňuje reklamovat. Spotřebitel může primárně požadovat odstranění vady za předpokladu, že je to možné a odstranění není nepřiměřeně nákladné. V případě, že spotřebitel vadu digitálního obsahu či služby reklamuje, má poskytovatel povinnost vadu odstranit v přiměřené době.

Pokud poskytovatel vadu neodstraní, vada se projeví i po odstranění nebo se jedná o podstatné porušení smlouvy, může spotřebitel požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy.

Stránka 1/8 Další >