Průzkum společnosti Epson odhaluje potenciálně nebezpečný rozdíl mezi skutečnou klimatickou situací a tím, jak lidé její katastrofické následky vnímají. Zachycuje globální zkušenosti a názory na klimatické změny od 15264 spotřebitelů v Asii, Evropě, Severní a Jižní Americe.
Cílem průzkumu s názvem Climate Reality Barometer, který může být užitečný během diskuzí v rámci konference COP 26 ve Velké Británii, je zvýšit informovanost veřejnosti o dopadech klimatických změn, ovlivnit zásadní obchodní rozhodnutí a lépe informovat ty, kdo mají rozhodovací pravomoci.
"Náš průzkum poukázal na nedostatečné povědomí o klimatické situaci. Ukazuje se, že informovanost, společně s náležitým jednáním, budou pro řešení krize nezbytně důležité aspekty. Cílem společnosti Epson je poskytnout potřebné informace a technologie - ze strany naší společnosti, dalších podniků a spotřebitelů - a jejích pomocí dosáhnout výrazných změn. Udržitelnost je pro náš obchodní plán zásadní a podporují ji významné zdroje. Víme, že nás čeká dlouhá cesta. Věříme však, že můžeme úspěšně budovat lepší budoucnost," říká Yasunori Ogava, globální prezident společnosti Epson.
Průzkumu se zúčastnili respondenti z Austrálie, Brazílie, Číny, Francie, Německa, Indie, Indonésie, Itálie, Japonska, Singapuru, Jižní Koreje, Španělska, Tchaj-wanu, Velké Británie a USA.
Když byli dotázáni, zda je podle nich možné klimatickou krizi během jejich života odvrátit, téměř polovina respondentů (46%) uvedla, že jsou v tomto ohledu velmi nebo poměrně optimističtí. To je výrazně více než pouhých 27% respondentů, kteří jsou velmi nebo poměrně pesimističtí.
Mezi nejčastější důvody pro zmiňovaný optimismus patří rostoucí informovanost veřejnosti o změně klimatu (32%), vědecká a technologická řešení (28%) a posun směrem k obnovitelným energiím (19%).
Celosvětově 5% respondentů nevěří, že klimatická krize vůbec existuje. Na seznamu respondentů, kteří krizi popírají, vede USA (11%), Německo (7%) a Velká Británie (6%).
Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) uvádí, že odvrácení některých člověkem způsobených změn klimatu muže trvat i několik tisíciletí, a vzhledem k množství globálních jevů - včetně nejteplejšího července, který byl kdy zaznamenán, divokých požárů v Evropě, Severní Americe a Asii a záplav v Číně, Kolumbii a Německu - zjištění průzkumu společnosti Epson naznačují, že optimismus vítězí nad důkazy a informovaností o alarmující klimatické krizi.
"Současná klimatická krize se zhoršuje před našima očima. Značnou obavou je, že mnoho lidí její existenci nerozpoznává nebo dokonce aktivně popírá. Jedná se o výzvu pro všechny - vlády, firmy i jednotlivce - aby v tomto ohledu spolupracovali, aby v rámci konference COP 26 došlo k novým rozhodnutím a aby konference byla inspirací k dalším krokům s cílem zmírnit klimatické změny," říká Henning Ohlsson, ředitel pro udržitelnost, Epson Europe.
Střet s realitou - porozumění versus akce
Průzkum naznačuje, že důvodem k optimismu může být to, že lidé s klimatickou změnou nejsou zcela seznámeni, a neuvědomují si proto její rozsah.
Zhruba tři čtvrtiny respondentů si uvědomuje souvislost mezi klimatickou změnou a rostoucími globálními teplotami (77%), extrémním počasím (74%) a ničivými požáry (73%).
Oproti tomu v souvislosti s jevy, jako je hladomor (57%), hromadná migrace (55%) a nadměrný výskyt hmyzu (51%), klesá informovanost na polovinu.
Můžeme zaznamenat výrazné rozdíly mezi jednotlivými regiony - napří. informovanost týkající se hladomoru je nejvyšší v Tchaj-wanu (72%) a nejhorší v USA (44%).
Podle mnoha respondentů by za boj s klimatickou krizí měl být odpovědný stát a průmyslové podniky. Více než jeden ze čtyř (27%) respondentů považuje za nejvíce odpovědnou vládu a 18% respondentů odpovědnost přisuzuje podnikům.
Téměř 18% respondentů si uvědomuje svou vlastní osobní odpovědnost - Indonésie zaznamenává nejvyšší (30%), zatímco Čína a Německo nejnižší úroveň osobní odpovědnosti (obě země 11%). Pozitivní však je, že největší počet respondentů se domnívá, že by tato odpovědnost měla být kolektivní (31%).
Zatímco lidé jsou v rámci boje proti klimatické krizi ochotni přivítat změny životního stylu, někteří z nich reagují příliš pomalu. Na základě průzkumu je 65% respondentů připraveno (již tak činí, nebo plánuje) omezit soukromé i služební cesty - ale pouze 40% tak prozatím učinilo.
68% respondentů souhlasí s kompletním přechodem na elektromobily - ale pouze 16% si elektromobil pořídilo. A 58% respondentů je připraveno přejít na rostlinnou stravu - ale pouze 27% jsou vegani.
Dokonce i při relativně jednoduchých rozhodnutích, jako je bojkotování neudržitelných značek, s čímž souhlasí 63% respondentů, ale pouze 29% už své nákupní návyky změnilo.
Realita pro firmy - je na čase jednat
Průzkum Climate Reality Barometer naznačuje, že pro mnoho lidí zůstává klimatická krize něčím, co se jich netýká.
Průzkum totiž poukazuje na to, že pouze 14% respondentů považuje velké podniky za nejvíce odpovědné za řešení klimatické krize. V případě malých podniků jsou to pouze 3% (méně než 5% odpůrců změny klimatu). Průzkum také napovídá o tom, že nyní je čas, aby se společnosti všech velikostí ujaly větší odpovědnosti.
Společnosti mohou podpořit další podniky a spotřebitele prostřednictvím inovativních řešení podporujících udržitelnost. Ve společnosti Epson se například jedná o iniciativy ke snížení dopadu zákazníka pomocí energeticky účinné technologie tisku Heat-Free a výzkum a vývoj v oblasti environmentálních technologií, jako jsou (neplastové) materiály na přírodní bázi.
Kromě poskytování inovativních produktů a materiálů mohou mít podniky výrazný vliv prostřednictvím propagace a klimatické odpovědnosti a odpovídajícího obchodního chování.
Společnost Epson takové jednání prosazuje tím, že přechází na 100% obnovitelnou elektřinu a zapojuje se do iniciativ, jako je projekt obnovitelných energií RE100.
Zároveň pracuje na udržitelném cyklu zdrojů tím, že podporuje recyklaci a opětovné použití produktů a zapojuje se do vysoce efektivních partnerství, jako je spolupráce s organizací National Geographic s cílem chránit permafrost.
Článek Epson Europe ze dne čtvrtek 16. září 2021
Epson dominuje na trhu s velkokapacitními inkoustovými tiskárnami
Nadměrné používání technologií narušuje vzdělávání
Ocenění TIPA 2024 za nejlepší profesionální fototiskárnu pro Epson SC-P5300
Co je udržitelnější - laserový nebo inkoustový tisk?
Platinová certifikace EcoVadis odráží neustálý pokrok v úsilí Epsonu o udržitelnost
Zpráva Epson o udržitelném rozvoji v letech 2023/24
Nové stylové laserové televizní miniprojektory Epson
Tiskárna Epson SureColor-S9100 pro profesionální signmaking
Nová řada vysokorychlostních dokumentových A4 skenerů Epson
Nové A4 tiskárny Epson s technologií RIPS
Nová řada EH-Q laserových domácích projektorů Epson
Nové sublimační tiskárny SureColor SC-F9500 a SC-F9500H
Nové průmyslové sublimační tiskárny Epson pro potřeby výrobců textilu
Nová kompaktní průmyslová barevná tiskárna štítků ColorWorks C8000e
SureColor P20500 - nová velkoformátová tiskárna Epson
Nové unikátní technologie projekční techniky Epson
Heat-Free Line Inkjet technologie v tiskárnách A4
Technologie Epson pro mikrovýrobu v oblasti digitálního tisku
Skenery Epson kombinují vysokou kvalitu skenů se zmenšenými soubory
Epson se připojuje k Hodině Země 2024
Epson je na seznamu nejlepších firem CDP
Boris Manev - nový ředitel pro udržitelnost Epson Europe
Bezpečný tisk zaměstnanců při práci z domova
Tiskárny EcoTank pomáhají měnit návyky lidí ohledně domácího tisku
Vzdělávací jádro - projektory, tiskárny, interaktivní obrazovky a skenery
Valentýnské produktové tipy Epson
SC-F1000 - DTG tiskárna Epson s bílým inkoustem pro potisk textilu
Malá UV signage tiskárna SureColor V1000 umí tisknout na téměř jakýkoli pevný povrch
Epson globálně přechází na 100% obnovitelné zdroje elektrické energie
Epson projektory a technologie pro vizuální komunikaci na veletrhu ISE 2024
Když si lidé své cíle vytisknou, snáze se pak na ně soustředí
Integrace systému Epson Remote Services do platformy MPS Monitor
Nová tiskárna Epson pro tisk fotografií a výtvarného umění
100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů pro Epson v Evropě
Technologie jsou považovány za možné řešení krize změny klimatu
Tištěné rodinné fotografie mají pozitivní vliv na vývoj malých dětí
Nové kompaktní černobílé tiskárny Epson pro pracovní skupiny
Děti se učí lépe z tištěných materiálů než z obrazovek
Sociální sítě mění návyky lidí ve vztahu k domácímu tisku
Multifunkční tiskárny Epson PrecisionCore získávají ocenění DataMaster Lab GREEN Award 2023
Nový laserový TV projektor Epson EH-LS650
Produktové tipy Epson pro začátek školního roku
Řešení pro tisk štítků Epson SurePress a ColorWorks na veletrhu Labelexpo 2023
Nové univerzální Epson stolní skenery A4
Trendy a vývoj tisku vytvářejí nové příležitosti
Nová řada tiskáren Epson EcoTank