logo ESET software spol. s r. o.

Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy

Podle průzkumu společnosti ESET Češi stále častěji nakupují online také v zemích EU a Asii. Stále častěji také nakupujeme na bazarových platformách, na kterých se však můžeme setkat s propracovanými podvody. Ačkoli již věnujeme větší pozornost bezpečným platbám kartami na internetu, obecně se v přístupu k zabezpečení našich zařízení, hesel a v posuzování bezpečnosti e-shopů meziročně nelepšíme.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 18. a 21. 11 2024 vyplnilo 1020 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy ku 49 % muži.

Stále raději nakupujeme online mimo Česku republiku. Oproti loňskému roku se zvýšil počet českých uživatelů a uživatelek, kteří častěji nakupují zboží z Asie (z 25 % v roce 2023 na 32 % v roce 2024) nebo z EU (z 27 % v roce 2023 na 35 % v roce 2024), kde nakupuje především nejmladší generace Z ve věku 18 - 24 let.

Kromě klasických obchodů vzrostla také obliba bazarových platforem. Zatímco v roce 2023 uvádělo 39 % dotázaných, že na online bazarech nakupuje, letos využívání těchto nákupních platforem deklarovala téměř polovina dotázaných (45 %), a to včetně nákupu dárků k Vánocům.

Na online bazarech nakupují dárky dvě pětiny respondentů (40 %), kteří nakupují k Vánocům také tzv. z druhé ruky. Oblíbené mohou být nejen díky úspoře peněz, ale také jako ekologičtější varianta ke standartnímu nakupování.

"Českých uživatelů jsme se letos ptali také na jejich oblibu známého čínského internetového tržiště Temu, které se stalo v posledních měsících předmětem mnoha diskusí o bezpečnosti a o kvalitě zboží, které nabízí. Zkušenost s nákupem na Temu má podle našeho průzkumu zhruba třetina dotázaných (32 %), z nichž 7 % uvedlo, že zde nakupuje často. Je nicméně také zajímavé, že čtvrtina dotázaných uváděla, že jim nakupování na Temu nepřijde bezpečné (23 %), nebo že tam nenakupují kvůli tomu, že jim zboží nepřijde kvalitní (24 %). Především v případě nákupní aplikace Temu vždy uživatele upozorňujeme, aby zvážili její používání. Mnoho lidí je přesvědčeno, že jejich data přece nikoho nebudou zajímat. Bohužel tomu tak není. Data každého z nás mohou dále sloužit např. k vytváření agresivní cílené reklamy nebo ke zneužití identity, a to nejen v případě využívání konkrétně této nákupní aplikace. Temu může nicméně údaje o uživateli a o zařízení sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi, a pokud tyto přidružené společnosti sídlí v Číně, bude nakládání s daty uživatelů podléhat tamější legislativě. Nevíme, jak jsou data u těchto společností dále zpracovávaná, a nemusí s nimi být nakládáno v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat," říká Jakub Souček, vedoucího pražského týmu expertů společnosti ESET, kteří monitorují kyberkriminální aktivity.

Přes telefon nakupujeme stále raději, v jeho zabezpečení se ale nelepšíme

Nejčastěji nakupují online lidé ve věku od 25 do 34 let a velmi často především ženy (36 % oproti 28 % mužů). Nejčastěji nakupujeme online prostřednictvím mobilních telefonů (69 %), přičemž nejoblíbenějším nástrojem k nakupování jsou hlavně u nejmladší generace.

Více než polovina dotázaných pak k online nákupům využívá notebooky (53 %), které jsou také nejlépe vybavené bezpečnostním softwarem - kladně na tuto otázku odpovědělo 65 % respondentů. Lidé ve věku 65 a více let zase nejvíce využívají stolní počítače.

Zatímco obliba notebooků zůstává oproti minulým letům stále stejná, vidíme naopak výrazný nárůst obliby chytrých telefonů. V minulém roce jej k online nakupování využívala polovina dotázaných, letos to bylo již 69 %. Jen polovina dotázaných si však chrání chytrý mobilní telefon nějakým bezpečnostním řešením a 9 % lidí dokonce uvedlo, že neví, zda ho na svém zařízení má nainstalovaný.

Opakovaně sledujeme, jak mezi lidmi panuje názor, že mobilní telefon není takovým cílem hackerů jako počítač - opak je ale pravdou, útočníci jsou mistři v přizpůsobení se vývoji ve společnosti. Obliba využívání telefonů roste a my v nich dnes uchováváme řadu osobních a citlivých údajů. Útočníci na ně mohou zaútočit různými způsoby, například podvodnými SMS zprávami s odkazy na nebezpečné webové stránky.

Právě bezpečnostní software dokáže nebezpečný web rozpoznat, uživateli na něj včas zamezit přístup a předejít například finančním škodám.

Nejoblíbenějším způsobem platby je stále platba kartou, uvádějí to tři čtvrtiny dotázaných (72 %). Oproti minulým letům se ale těší větší oblibě možnost platby prostřednictvím Google Pay či Apple Pay (45 % v roce 2024 ve srovnání s 29 % v roce 2023). Častější je v Praze a Středních Čechách. Využívají ji také především mladší a vzdělanější uživatelé. Oproti loňskému roku také klesla obliba platby na dobírku nebo převodem na účet.

Čeští uživatelé se již snaží lépe přistupovat k zabezpečení svých online plateb kartami. Více než tři čtvrtiny dotázaných uváděly, že je pro ně důležité doplnění plateb vícefázovým ověřením (77 %) či nastavením limitů na kartě (71 %). V nějaké formě pak 39 % dotázaných využívá také virtuální kartu a pětina dotázaných (21 %) sáhne i po oddělené platební kartě.

To jsou všechno postupy, které mohu výrazně snížit kybernetická rizika a finanční škody. Je to ale především vícefázové ověření, které může rovnou zabránit neoprávněné transakci nebo neoprávněnému přístupu k našemu online účtu.

Typicky se jedná o dodatečné ověření uživatele, např. kódem zaslaným v SMS, e-mailu nebo ideálně potvrzením přihlášení v ověřovací aplikaci.

Bezpečnost e-shopu hodnotíme podle dobrých zkušeností a recenzí

Třetina českých uživatelů (32 %) stále využívá pro přihlášení do účtů internetových obchodů stejné nebo podobné heslo. Nejčastěji se jedná o uživatele do 34 let. Pouze čtvrtina dotázaných správně používá unikátní heslo pro přihlášení do svého účtu, přitom používání jedinečného hesla pro každou službu je jednou z nejdůležitějších kyberbezpečnostních zásad. Pokud totiž útočníci prolomí jeden z našich účtů nebo získají hesla z uniklých databází, pokusí se dosazovat stejnou kombinaci přihlašovacího jména a hesla i na jiných místech.

Tyto útoky bývají automatizované a riziko dalšího prolomení je tak vysoké. Situace se bohužel nelepší, ani když se podíváme, jak uživatelé svá hesla spravují. Největší část dotázaných (39 %) si svá hesla pamatuje z hlavy. To ale může mít důsledek v tom, že taková hesla nebudou dostatečně složitá a silná. Někam na papír si je zapíše 14 % dotázaných a 9 % dotázaných je uloží do internetového prohlížeče. Ty ale nejsou dostatečně zabezpečené např. před infostealery.

Řadí se mezi spyware, který je dlouhodobě hrozbou pro počítače s operačním systémem Windows v Česku. Speciálního správce hesel využívá jen 15 % dotázaných. Tento program ale hesla ukládá právě v bezpečné, zašifrované podobě a automaticky je dosazuje při přihlášení do našich účtů. Usnadňuje tak používání unikátních silných hesel pro každou službu a zároveň nenutí uživatele si všechny pamatovat.

Ani v případě posuzování bezpečnosti e-shopu se příliš nespoléháme na skutečné bezpečnostní ukazatele. Pro výběr e-shopu, ve kterém chceme nakupovat, je pro nás sice nejdůležitější důvěra v bezpečnost nákupu, úroveň zabezpečení přitom ale v naprosté většině (83 %) hodnotíme podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem, podle dobrých recenzí (57 %) a dle důvěryhodné a známé značky (55 %). Skutečné bezpečnostní prvky jako kritérium pro posouzení bezpečnosti označila méně než čtvrtina dotázaných.

Známé značky představují dobré reference i s ohledem na bezpečnost nákupu, jsou ale často zneužívány kyberpodvodníky. Ti dokáží vytvořit věrohodnou kopii známého e-shopu i s falešnými recenzemi na produkt nebo službu. Na falešný internetový obchod nás může upozornit několik věcí.

Věnovat pozornost bychom měli podivně znějící internetové adrese e-shopu a jeho zabezpečení, které můžeme např. zjistit kliknutím na ikonu nastavení na začátku adresního řádku v prohlížeči. Text na webu může být strojově přeložený, některé části nemusí být vůbec přeloženy do češtiny a narazit můžeme i na nekonzistentní formátování textu napříč webem.

Některé odkazy se mohou zobrazovat v nestandardním formátu a grafika webu může být na některých místech rozbitá. To všechno jsou ukazatele, které nás mohou upozornit na to, že něco není v pořádku.

Dozorové kompetence ČOI

"Z hlediska České obchodní inspekce a jejích dozorových kompetencí v souvislosti s distančními formami prodeje spotřebitele opakovaně upozorňujeme, aby věnovali pozornost tomu, kde nakupují a ještě předtím, než učiní závazné kroky, aby si ověřili důvěryhodnost prodávajícího a věděli, s kým smluvní vztah uzavírají. Kdo je provozovatelem e-shopu, kde sídlí, zda uvádí své kontaktní údaje a obchodní podmínky. Pokud tyto údaje nemá, subjekt je anonymní, neinformuje řádně např. o právu na vrácení zboží nebo uplatnění práv z vadného plnění, doporučujeme zvolit jiného prodejce. Smluvní podmínky jsou velmi důležité v případě, kdy spotřebitel využívá služeb on-line tržiště, kde poskytovatel nemusí být jednou ze stran kupní smlouvy a spotřebitelé vůči němu nemohou uplatnit práva, která mají vůči prodávajícím. Protože pouze zákonných nebo smluvně zajištěných práv se může spotřebitel následně dovolávat. A pokud nakoupí u anonymních subjektů nebo u subjektů, které sídlí v zemích s nízkou vymahatelností práva, může být uplatňování spotřebitelských práv obtížné, ne-li nemožné.  V souvislosti s platbami doporučujeme spotřebitelům volit platební prostředky s garancí zprostředkovatele platby a platby předem provádět jen u skutečně důvěryhodného obchodníka," říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.

ČOI mj. spravuje i seznam rizikových webů, kam prakticky denně přibude jeden nový rizikový web. Při používání bezpečnostního řešení společnosti ESET jste již automaticky i před těmito rizikovými e-shopy chráněni.

Další články k tématům - bazar - ČOI - e-shop - kyberbezpečnost - nákupy - průzkum - spotřebitel - Temu - Jakub Souček

Článek ESET software spol. s r. o. ze dne čtvrtek 5. prosince 2024

Další články od ESET software spol. s r. o.

Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy

ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows

Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat

Aktualizace ESET HOME Security reaguje na růst počtu pokročilých a automatizovaných hrozeb na internetu

Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy

Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon

Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem

Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank

Nové phishingové útoky na klienty českých bank

ESET v Česku roste - firmy potvrzují zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kybernetické bezpečnosti

Digitální doklady pohledem českých uživatelů

Přehled aktivit ATP útočných skupin

ESET na kybernetickém cvičení NATO

Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin

ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem

Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru

Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů

ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro

Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET

Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování

ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele

Aktuální zpráva ESET APT Activity

PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová

David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions

Nenechte se okrást podvodníky na internetových bazarech

ESET Threat Report T1 2023 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb

ESET pokračuje v růstu - celkové tržby za rok 2022 přesáhly 14 miliard korun

Nová obchodní strategie ESET mění model licencování a posiluje cloudová řešení

Pokročilá firemní ochrana v cloudu je hlavním hybatelem růstu českého ESETu

Patch Management v platformě ESET PROTECT Cloud

Detekce a ochrana před ransomware na úrovni hardwaru

Jindřich Mičán - nový technický ředitel české pobočky ESET

Nová verze ESET Cyber Security pro macOS

IDC oceňuje ESET za moderní ochranu koncových zařízení

Nové aktivity APT skupiny Lazarus

Špionážní kampaň APT skupiny StrongPity cílí na uživatele platformy Android

Pozor na podvodný spam v chatovací aplikaci Messenger

Phishing v Česku jako nový typ stálé hrozby

Shrnutí vývoje kybernetických hrozeb v roce 2022

Ukrajina je stále hlavním cílem APT skupin napojených na Rusko

Vnímání kybernetických hrozeb u malých a středních firem

ESET Threat Report T2 2022 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb

Češi často sdílí přihlašovací údaje pro více služeb

Lepší ochrana před ransomwarem a zabezpečení online plateb pro domácí uživatele

Špionážní malware zneužívá populární cloudové služby

Jiří Bracek v čele českého týmu pro výzkum a vývoj ESET Research

ESET slaví 30 let nepřetržitých inovací v oblasti IT bezpečnosti

Bezpečnostní produkty ESET za zvýhodněnou cenu

Nový malware typu backdoor pro platformu macOS

Globální finanční výsledky ESET za rok 2021