Bezpečnostní analytici společnosti ESET objevili a popsali novou podobu phishingových kampaní využívaných pro bankovní podvody. Standardní techniky doručení škodlivého kódu byly tentokrát kombinovány s novou metodou a útočníci se zaměřili na uživatele platforem Android a iOS prostřednictvím aplikací PWA, a v případě platformy Android také prostřednictvím WebAPK.
Nově objevená phishingová technika se oproti jiným vyznačuje tím, že útočníci dokáží přimět oběti k instalaci phishingových aplikací z webové stránky třetí strany, aniž by se oběť dozvěděla, že se jedná o aplikaci z neoficiálního zdroje.
Na platformě Android to může vést dokonce k tiché instalaci speciálního typu aplikace APK (Android Application Package - softwarový balík pro distribuci a instalaci aplikací), která vypadá, jako by byla nainstalována z oficiálního obchodu Google Play.
Nově popsaná hrozba cílila také na uživatele chytrých telefonů iPhone s operačním systémem iOS. Phishingové webové stránky zaměřené na platformu iOS instruovaly oběti k tomu, aby přidaly aplikaci PWA (Progressive Web App - Progresivní webová aplikace) na své domovské obrazovky.
"V případě obou platforem, Android i iOS, byly phishingové aplikace do značné míry nerozeznatelné od skutečných bankovních aplikací, které napodobují. PWA aplikace byly v podstatě webové stránky zabalené do zdánlivě samostatné aplikace, přičemž zdání její opravdovosti bylo podpořeno také využitím tzv. nativních systémových výzev - notifikací telefonu. PWA aplikace jsou, stejně jako webové stránky, dostupné pro různé operační systémy, což vysvětluje, jak mohou tyto phishingové kampaně cílit na uživatele platformy iOS i Android. Pro uživatele chytrých telefonů iPhone může taková kampaň nabourat zažité předpoklady o bezpečnosti uzavřeného ekosystému platformy iOS," říká Jakub Osmani, bezpečnostní analytik pražské výzkumné pobočky společnosti ESET, který novou phishingovou metodu analyzoval.
Odhalené phishingové kampaně využívaly tři různé způsoby, jak doručit škodlivé webové adresy obětem. Mezi těmito mechanismy byly automatizované hlasové hovory, SMS zprávy a malvertising (škodlivá reklama) na sociálních sítích.
Hlasový hovor byl realizován prostřednictvím automatizovaného hovoru, ve kterém útočníci varovali uživatele před zastaralou bankovní aplikací a podněcovali je tak k okamžité aktualizaci. Uživatelé byli následně vyzváni, aby vybrali následující krok na číselné klávesnici. Po stisknutí správného tlačítka jim byla prostřednictvím SMS zprávy odeslána phishingová URL adresa.
Rozesílání falešných URL adres probíhalo na náhodná česká telefonní čísla. Zpráva obsahovala phishingový odkaz a text, kterým chtěli útočníci zmanipulovat oběť tak, aby na odkaz klikla. Škodlivá kampaň se šířila také prostřednictvím registrovaných reklam na sociálních sítích společnosti Meta, jako jsou Instagram a Facebook. Tyto reklamy vyzývaly k nějaké akci, např. ke stažení aktualizace v podobě omezené nabídky pro uživatele.
V případě platformy Android se po kliknutí na škodlivou URL adresu objevovaly dvě další, rozdílné varianty tohoto phishingového útoku - buď vysoce kvalitní phishingová stránka napodobující oficiální stránku obchodu Google Play s bankovní aplikací ke stažení, nebo napodobenina webové stránky opět zobrazující možnost stažení bankovní aplikace.
V dalším kroku pak byly oběti vyzvány k tomu, aby novou verzi bankovní aplikace nainstalovaly.
Popsaná phishingová kampaň a její metody jsou možné pouze díky technologii progresivních webových aplikací - PWAs. PWAs jsou vytvořené pomocí tradičních technologií webových aplikací, které mohou fungovat na více platformách a zařízeních.
WebAPK aplikace lze pak považovat za vyšší verze progresivních webových aplikací. Prohlížeč Chrome generuje nativní aplikaci APK pro Android z PWA. WebAPK aplikace pak vypadají jako běžné nativní aplikace, což jsou aplikace určené pouze pro jeden operační systém - v tomto případě vypadají jako nativní aplikace pro platformu Android.
Instalace aplikace WebAPK navíc v rámci této phishingové kampaně nevyvolává žádná varování o instalaci aplikace z nedůvěryhodného zdroje. Taková aplikace bude dokonce nainstalována i v případě, kdy není povolena instalace aplikací třetích stran.
Za kampaněmi stály podle analytiků z ESETu dvě různé skupiny útočníků. Jedna skupina použila bota na sociální platformě Telegram k zaznamenávání všech zadaných informací od obětí do skupinového chatu prostřednictvím oficiálního Telegram API.
Druhá skupina použila tradiční řídící C&C server s administrativním panelem.
Většina z analyzovaných případů se odehrála v České republice, pouze dvě phishingové aplikace se objevily mimo český region, a to konkrétně v Maďarsku a Gruzii. Veškeré citlivé informace, které analytici společnosti ESET v těchto případech zachytili, byly okamžitě zaslány postiženým bankám k dalšímu zpracování.
ESET také pomohl s odstraněním několika phishingových domén a řídících serverů.
Článek ESET software spol. s r. o. ze dne pátek 23. srpna 2024
ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows
Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat
Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy
Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon
Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem
Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank
Nové phishingové útoky na klienty českých bank
Digitální doklady pohledem českých uživatelů
Přehled aktivit ATP útočných skupin
ESET na kybernetickém cvičení NATO
Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin
ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem
Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru
Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů
ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro
Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET
Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování
ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele
Aktuální zpráva ESET APT Activity
PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová
David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions
Nenechte se okrást podvodníky na internetových bazarech
ESET Threat Report T1 2023 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb
ESET pokračuje v růstu - celkové tržby za rok 2022 přesáhly 14 miliard korun
Nová obchodní strategie ESET mění model licencování a posiluje cloudová řešení
Pokročilá firemní ochrana v cloudu je hlavním hybatelem růstu českého ESETu
Patch Management v platformě ESET PROTECT Cloud
Detekce a ochrana před ransomware na úrovni hardwaru
Jindřich Mičán - nový technický ředitel české pobočky ESET
Nová verze ESET Cyber Security pro macOS
IDC oceňuje ESET za moderní ochranu koncových zařízení
Nové aktivity APT skupiny Lazarus
Špionážní kampaň APT skupiny StrongPity cílí na uživatele platformy Android
Pozor na podvodný spam v chatovací aplikaci Messenger
Phishing v Česku jako nový typ stálé hrozby
Shrnutí vývoje kybernetických hrozeb v roce 2022
Ukrajina je stále hlavním cílem APT skupin napojených na Rusko
Vnímání kybernetických hrozeb u malých a středních firem
ESET Threat Report T2 2022 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb
Češi často sdílí přihlašovací údaje pro více služeb
Lepší ochrana před ransomwarem a zabezpečení online plateb pro domácí uživatele
Špionážní malware zneužívá populární cloudové služby
Jiří Bracek v čele českého týmu pro výzkum a vývoj ESET Research
ESET slaví 30 let nepřetržitých inovací v oblasti IT bezpečnosti
Bezpečnostní produkty ESET za zvýhodněnou cenu
Nový malware typu backdoor pro platformu macOS
Globální finanční výsledky ESET za rok 2021
Vývoj kybernetických hrozeb v souvislosti s válkou na Ukrajině