logo ESET software spol. s r. o.

Podvodná kampaň na Facebooku a Twitteru cílí na údaje o platebních kartách

Český Facebook a Twitter opět po roce zažívají šíření podvodné kampaně snažící se odkázat na internetové stránky fiktivního elektronického obchodu, kde útočníci sbírají údaje o platebních kartách uživatelů.

Weby jsou propagované prostřednictvím obrázků, které upozorňují na výprodej slunečních brýlí značky Ray-Ban. Útočníci ale pouze zneužívají jméno známého výrobce. Společnost Ray-Ban ani její distributoři nemají s touto akcí nic společného. Na stejnou kampaň upozornil ESET již loni v dubnu, kdy se poprvé objevila.

"Útočníci používají k šíření odkazů na podvodné stránky kompromitované facebookové účty českých uživatelů. Domníváme se, že některé weby byly dokonce vytvořeny speciálně pro Čechy, i když většina obsahu je v angličtině. Naznačuje to doména .cz v samotných URL adresách. Uživatelé Facebooku, kteří na svých profilech tyto podvodné weby propagují, o tom vůbec netuší. Útočník do jejich alba vloží několik fotografií s reklamou na podvodné weby a zároveň v obrázku označí několik přátel z kontaktů daného uživatele. V závislosti na nastavení jejich soukromí se následně obrázky s reklamou zobrazí i kontaktům označených lidí. Pokud jste se s takovými fotografiemi na Facebooku setkali, určitě kontaktujte člověka, který je šíří. Sám o tom nemusí vůbec vědět. Tento člověk by si měl zkontrolovat antivirovou ochranou svůj počítač či mobilní zařízení a až následně změnit heslo k účtům na sociálních sítích," říká Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET.

Někteří uživatelé Facebooku a Twitteru ale informaci o slevě šíří i dobrovolně. Opakuje se tak situace z dubna 2016, kdy ESET tuto škodlivou reklamní kampaň zaznamenal poprvé. Tehdy se někteří uživatelé přiznali k tomu, že si brýle prostřednictvím falešných stránek objednali. Teprve poté se zamýšleli nad tím, zda nejde o podvod. K šíření škodlivé kampaně útočníci používají i další sociální sítě, například Instagram a Pinterest.

Samotné prohlížení falešných webů není škodlivé. Problém nastává při platbě za fiktivní zboží, kdy útočník získá všechny informace potřebné k tomu, aby mohl provést finanční převod z dané karty. Informace o platební kartě totiž odchází k provozovateli podvodných webových stránek, jejichž servery se většinou nachází mimo Evropskou unii, často například v Číně.

Pokud jste se již pokusili objednat sluneční brýle z těchto internetových stránek, kontaktujte okamžitě svoji banku, požádejte ji o stornování transakce a také nechte zablokovat svoji platební kartu.

Další články k tématům - antivir - brýle - Facebook - Instagram - platby - reklama - Twitter - Miroslav Dvořák

Článek ESET software spol. s r. o. ze dne čtvrtek 11. května 2017

Další články od ESET software spol. s r. o.

Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu

Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET

ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb

Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy

ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows

Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat

Aktualizace ESET HOME Security reaguje na růst počtu pokročilých a automatizovaných hrozeb na internetu

Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy

Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon

Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem

Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank

Nové phishingové útoky na klienty českých bank

ESET v Česku roste - firmy potvrzují zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kybernetické bezpečnosti

Digitální doklady pohledem českých uživatelů

Přehled aktivit ATP útočných skupin

ESET na kybernetickém cvičení NATO

Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin

ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem

Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru

Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů

ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro

Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET

Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování

ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele

Aktuální zpráva ESET APT Activity

PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová

David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions

Nenechte se okrást podvodníky na internetových bazarech

ESET Threat Report T1 2023 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb

ESET pokračuje v růstu - celkové tržby za rok 2022 přesáhly 14 miliard korun

Nová obchodní strategie ESET mění model licencování a posiluje cloudová řešení

Pokročilá firemní ochrana v cloudu je hlavním hybatelem růstu českého ESETu

Patch Management v platformě ESET PROTECT Cloud

Detekce a ochrana před ransomware na úrovni hardwaru

Jindřich Mičán - nový technický ředitel české pobočky ESET

Nová verze ESET Cyber Security pro macOS

IDC oceňuje ESET za moderní ochranu koncových zařízení

Nové aktivity APT skupiny Lazarus

Špionážní kampaň APT skupiny StrongPity cílí na uživatele platformy Android

Pozor na podvodný spam v chatovací aplikaci Messenger

Phishing v Česku jako nový typ stálé hrozby

Shrnutí vývoje kybernetických hrozeb v roce 2022

Ukrajina je stále hlavním cílem APT skupin napojených na Rusko

Vnímání kybernetických hrozeb u malých a středních firem

ESET Threat Report T2 2022 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb

Češi často sdílí přihlašovací údaje pro více služeb

Lepší ochrana před ransomwarem a zabezpečení online plateb pro domácí uživatele

Špionážní malware zneužívá populární cloudové služby

Jiří Bracek v čele českého týmu pro výzkum a vývoj ESET Research

ESET slaví 30 let nepřetržitých inovací v oblasti IT bezpečnosti