Český Facebook a Twitter opět po roce zažívají šíření podvodné kampaně snažící se odkázat na internetové stránky fiktivního elektronického obchodu, kde útočníci sbírají údaje o platebních kartách uživatelů.
Weby jsou propagované prostřednictvím obrázků, které upozorňují na výprodej slunečních brýlí značky Ray-Ban. Útočníci ale pouze zneužívají jméno známého výrobce. Společnost Ray-Ban ani její distributoři nemají s touto akcí nic společného. Na stejnou kampaň upozornil ESET již loni v dubnu, kdy se poprvé objevila.
"Útočníci používají k šíření odkazů na podvodné stránky kompromitované facebookové účty českých uživatelů. Domníváme se, že některé weby byly dokonce vytvořeny speciálně pro Čechy, i když většina obsahu je v angličtině. Naznačuje to doména .cz v samotných URL adresách. Uživatelé Facebooku, kteří na svých profilech tyto podvodné weby propagují, o tom vůbec netuší. Útočník do jejich alba vloží několik fotografií s reklamou na podvodné weby a zároveň v obrázku označí několik přátel z kontaktů daného uživatele. V závislosti na nastavení jejich soukromí se následně obrázky s reklamou zobrazí i kontaktům označených lidí. Pokud jste se s takovými fotografiemi na Facebooku setkali, určitě kontaktujte člověka, který je šíří. Sám o tom nemusí vůbec vědět. Tento člověk by si měl zkontrolovat antivirovou ochranou svůj počítač či mobilní zařízení a až následně změnit heslo k účtům na sociálních sítích," říká Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET.
Někteří uživatelé Facebooku a Twitteru ale informaci o slevě šíří i dobrovolně. Opakuje se tak situace z dubna 2016, kdy ESET tuto škodlivou reklamní kampaň zaznamenal poprvé. Tehdy se někteří uživatelé přiznali k tomu, že si brýle prostřednictvím falešných stránek objednali. Teprve poté se zamýšleli nad tím, zda nejde o podvod. K šíření škodlivé kampaně útočníci používají i další sociální sítě, například Instagram a Pinterest.
Samotné prohlížení falešných webů není škodlivé. Problém nastává při platbě za fiktivní zboží, kdy útočník získá všechny informace potřebné k tomu, aby mohl provést finanční převod z dané karty. Informace o platební kartě totiž odchází k provozovateli podvodných webových stránek, jejichž servery se většinou nachází mimo Evropskou unii, často například v Číně.
Pokud jste se již pokusili objednat sluneční brýle z těchto internetových stránek, kontaktujte okamžitě svoji banku, požádejte ji o stornování transakce a také nechte zablokovat svoji platební kartu.
Článek ESET software spol. s r. o. ze dne čtvrtek 11. května 2017
Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu
Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET
ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb
Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy
ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows
Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat
Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy
Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon
Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem
Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank
Nové phishingové útoky na klienty českých bank
Digitální doklady pohledem českých uživatelů
Přehled aktivit ATP útočných skupin
ESET na kybernetickém cvičení NATO
Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin
ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem
Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru
Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů
ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro
Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET
Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování
ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele
Aktuální zpráva ESET APT Activity
PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová
David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions
Nenechte se okrást podvodníky na internetových bazarech
ESET Threat Report T1 2023 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb
ESET pokračuje v růstu - celkové tržby za rok 2022 přesáhly 14 miliard korun
Nová obchodní strategie ESET mění model licencování a posiluje cloudová řešení
Pokročilá firemní ochrana v cloudu je hlavním hybatelem růstu českého ESETu
Patch Management v platformě ESET PROTECT Cloud
Detekce a ochrana před ransomware na úrovni hardwaru
Jindřich Mičán - nový technický ředitel české pobočky ESET
Nová verze ESET Cyber Security pro macOS
IDC oceňuje ESET za moderní ochranu koncových zařízení
Nové aktivity APT skupiny Lazarus
Špionážní kampaň APT skupiny StrongPity cílí na uživatele platformy Android
Pozor na podvodný spam v chatovací aplikaci Messenger
Phishing v Česku jako nový typ stálé hrozby
Shrnutí vývoje kybernetických hrozeb v roce 2022
Ukrajina je stále hlavním cílem APT skupin napojených na Rusko
Vnímání kybernetických hrozeb u malých a středních firem
ESET Threat Report T2 2022 mapuje globální vývoj kybernetických hrozeb
Češi často sdílí přihlašovací údaje pro více služeb
Lepší ochrana před ransomwarem a zabezpečení online plateb pro domácí uživatele
Špionážní malware zneužívá populární cloudové služby
Jiří Bracek v čele českého týmu pro výzkum a vývoj ESET Research
ESET slaví 30 let nepřetržitých inovací v oblasti IT bezpečnosti