Co dělat, když je problém s doručením zboží, které je objednáno a také zaplaceno u prodejce z jiné země EU? Evropské spotřebitelské centrum ukazuje v krátkém videoklipu umístěném na youtube.com, jak to také může vypadat.
Kdo nakupuje přes internet, možná už řešil problémy s doručením zboží. Někdy to trvá, jindy se zákazník nedočká vůbec. Na českého obchodníka lze poměrně účinně zatlačit, jeho sídlo je totiž takřka na dosah ruky, stejně jako soud či ČOI - Česká obchodní inspekce.
Modelová situace - muž si objedná přes internet čaj, ale nedočká se jej. "Problém je někde na cestě, Evropa je velká a cestou se může zboží ztratit, poškodit. Takových případů řešíme desítky. A třeba námi v klipu použitý čaj se mohl cestou, nadneseně řečeno, vylít nebo vypařit. A pak je pro každého zákazníka otázka, co s tím," říká Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci Evropského spotřebitelského centra ČR.
Pak je potřeba, aby se obě strany, zákazník s obchodníkem, dohodly na nějakém vhodném řešení. Jenže je tady jazyková bariéra, někdy obchodník nechce vůbec komunikovat a nehodlá případ řešit s tím, že zákazník se svých práv nedomůže, protože žije v jiném státě.
A právě v této situaci může českým spotřebitelům bezplatně pomoci právě Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci. "Případy někdy nejsou na svém počátku zcela jasné, je potřeba je teprve rozkrýt a zjistit, kde nastala chyba. A tak je vlastně otázka, zda čajovník z našeho klipu čaj vůbec poslal a zda to není jen zákazníkova představa," podotýká Ondřej Tichota.
Článek Evropské spotřebitelské centrum pro ČR ze dne úterý 26. října 2010
Faktury od BIB Services neplaťte
YouTube clip: problém s nákupem online v EU
Poskytovaelé internetové konektivity pod kontrolou ČOI