Ani super SEO vychytané popisky a meta tagy nepomohou více prodávat, když nebudete respektovat specifika českého e-commerce trhu a faktor ze všeho nejdůležitější - chování konkrétních zákazníků. Jak tedy na e-shop, který bude mít zákazníky, kteří ocení danou službu a servis, budou se rádi vracet a dokonce vás doporučovat dál?
Lidé v online prostředí nakupují stejně jako v offline světě! Na první pohled to možná nemá logiku. Ale naše zkušenosti ukazují, že to tak skutečně je. Zákazník se rozhoduje v kamenné prodejně velmi podobně a v některých segmentech úplně stejně jako zákazník v onlinu. Nákupní chování je prostě stejné.
Zprovoznit obyčejný e-shop s pár desítkami produktů je jednoduché. Koupíte připravené krabicové řešení a za pár hodin můžete začít prodávat. Udělat dobrý e-shop, který obstojí v konkurenci, je složitější, zabere vám to mnohem více času.
Jak dlouho trvá vybudovat jeden z nejlepších e-shopů ve své kategorii? Měsíce! A bez znalosti zákazníkova chování to prostě nepůjde.
"Velmi důležitá je funkční propojenost e-shopu s redakčním systémem vlastního webu. Toto řešení se nám při zvyšování výkonu e-shopu osvědčilo všude bez výjimky. Zákazníci stejně jako v reálném světě vybírají očima. Občas neví, co přesně chtějí a potřebují se inspirovat. Obsah, který vytváříte, jim v tom pomůže. Mít však zvlášť skvělé články na blogu a zvlášť katalog produktů, moc nefunguje. Představuje zbytečnou bariéru. Proto je lepší mít obsah rovnou provázaný s položkami z e-shopu. Na stránkách největšího českého e-shopu s biopotravinami Probio například můžete rovnou z receptů vkládat do košíku zmíněné suroviny. Žádné zdržování s brouzdáním v položkách menu," říká Eva Máchová, UX designér a konzultant online marketingu společnosti FG Forrest.
A to zákazníci oceňují:
Propojení e-shopu s kamennou prodejnou
Online svět je fajn, to však neznamená, že prodej offline jde na druhou kolej. Na významu čím dál více nabývá propojení obou světů. I na Retail Summitu v květnu 2020 zaznělo, že jednou z osvědčených cest, jak neztrácet zákazníky, je nabídnout jim nákupní zážitek, který v online prostředí nemohou dostat.
Fyzická interakce je stále důležitá, ostatně i v době karantény se na jaře 2020 postupně ukázalo, že videokonference jsou fajn, ale lidé se už těší na kolegy do kanceláří.
Neignorujte nákupy přes mobil
Weby stavte podle zásady Mobile First. Celý e-shop musí fungovat na mobilu naprosto skvěle, musí být přehledný, jednoduchý, rychlý! Pokud nebude, konkurence čeká na další stránce nebo na dalším řádku Googlu nebo Seznamu.
Podle studie JP Morgan proběhne 54% objemu nákupů v e-commerce v ČR z mobilu. A celkově roste trh e-commerce v ČR dvouciferným tempem. Co z toho plyne?
V roce 2017 bylo v ČR více než 40 tisíc e-shopů, konkurence nespí.
Článek FG Forrest, a.s. ze dne pátek 3. července 2020
Klíčové zásady pro úspěšný e-shop