Studie společnosti The Boston Consulting Group (BCG) připravená ve spolupráci s Googlem potvrzuje růst hodnoty informací, které se lidé dozvídají z on-line médií.
Studie se zaměřila na tzv. spotřebitelský přebytek z on-line a off-line médií, který je definovaný jako rozdíl hodnoty, kterou spotřebitel produktu přisuzuje a ceny, za kterou jej reálně kupuje. Ve studii s názvem Posun hodnot: Evropští spotřebitelé si osvojují online média (v originále: Follow the Surplus: European Consumers Embrace Online Media) je analyzována situace v devíti evropských zemích včetně České republiky.
Základní zjištění z České republiky
Hodnota, na kterou čeští spotřebitelé oceňují informace načerpané z on-line médií, je o 29132 Kč vyšší než částka, kterou za ně reálně platí. Spotřebitelský přebytek z on-line i off-line médií dohromady činí u českých spotřebitelů zhruba dvojnásobek, tj. 46627 Kč ročně.
V České republice si 67 procent spotřebitelů myslí, že mají přístup ke kvalitnějšímu on-line obsahu než před třemi lety (tento podíl se v ostatních osmi zemích pohyboval v rozsahu od 65 do 78 procent), 55 procent očekává další zlepšování on-line médií (55 až 72 procent ve zbývajících osmi zemích). U 68 procent Čechů převládá pozitivní postoj k internetu nad obavami ze souvisejících rizik.
Podobně pozitivní přístup sdílí výrazná většina spotřebitelů v téměř všech zemích (až 75 procent).
Evropa
Podle studie BCG získává průměrný evropský spotřebitel dohromady z on-line a off-line médií čistou hodnotu, neboli "spotřebitelský přebytek", ve výši asi 2100 eur (53 tisíc Kč) ročně. Spotřebitelský přebytek pouze z on-line médií se v těchto devíti zemích pohybuje v rozmezí od 792 eur (20081 Kč) do 1557 eur (39477 Kč), přičemž průměr je 1077 eur (27307 Kč).
On-line přebytek je významný ve všech zemích, které se účastnily průzkumu. V České republice představují nyní on-line média 63 procent spotřebitelského přebytku ze všech médií. Češi, stejně jako Poláci, Italové a Irové, jsou nadšení ze široké škály novinek a zábavy, ke které mají přístup. Češi a Poláci si zvlášť cení on-line médií i ze společenských a historických důvodů.
Patří sem například důležitost, kterou přikládají svobodě projevu. Důležitá je pro ně i hodnota, kterou on-line média nabízejí spotřebitelům, kteří v těchto dvou zemích hledí na cenu.
"Vzhledem k množství mediálního obsahu dostupného v Evropě jsme očekávali velký spotřebitelský přebytek", uvedl Paul Zwillenberg, partner BCG a spoluautor zprávy. "Co je pozoruhodné, vzhledem k relativnímu mládí internetu, je to, že spotřebitelský přebytek u on-line médií překonal nebo se téměř vyrovnal spotřebitelskému přebytku u off-line médií v každé zemi, v níž průzkum proběhl. Konzumace médií v Evropě se přesouvá on-line a její ekonomická hodnota ji následuje."
"Internet umožňuje spotřebitelům přístup k širšímu výběru obsahu ve vysoké kvalitě", komentuje Eva Martinicová, Policy Manager ze společnosti Google, která na studii spolupracovala. "Evropané již dnes získávají v on-line prostoru významnou hodnotu - od publicistiky, přes hry až po sociální komunikaci. Tato hodnota se bude dále zvyšovat, pokud se rozšíří vysokorychlostní přístup k internetu a bude k dispozici více obsahu."
Evropští spotřebitelé v současné době získávají nejvyšší spotřebitelský přebytek z on-line obsahu generovaného uživateli a sociálních sítí. Je to přibližně 30 procent z celkového přebytku u on-line médií. Kategorie tradičních médií ale nezůstávají pozadu.
Studie vychází z průzkumu sedmi tisíců spotřebitelů v devíti zemích Evropy včetně tisícovky spotřebitelů v České republice.
Země hodnocené ve studii BCG byly vybrány jako reprezentanti různého stupně ekonomického rozvoje a "on-line vyspělosti" v Evropě a vykazují různé postoje vůči internetu. Silné ekonomiky zastupuje Francie, Německo, Itálie a Velká Británie, menší až středně velké státy pak Irsko, Nizozemsko a Švédsko a nové členy EU Česká republika a Polsko.
Faktory nárůstu používání on-line médií
Na základě výzkumu se BCG domnívá, že existuje několik klíčových faktorů pro nárůst používání on-line médií v celé Evropě. Jedním z nich je rostoucí počet mobilních zařízení mezi spotřebiteli. Evropští spotřebitelé, kteří používají tři a více zařízení získávají vyšší spotřebitelský přebytek u on-line médií (průměrně asi o 50 procent) než spotřebitelé s méně zařízeními.
Spotřebitelé v České republice se třemi a více zařízeními získávají spotřebitelský přebytek ve výši 33189 Kč oproti 24695 Kč u spotřebitelů s méně zařízeními. Před třemi lety Evropané vlastnili průměrně 1,4 zařízení, dnes je to 2,6 zařízení a během tří let se očekává, že to budou čtyři zařízení. Česká republika se drží na těchto průměrných hodnotách.
Dalším klíčovým faktorem je zvyšující se penetrace rychlého širokopásmového mobilního připojení, které usnadňuje dostupnost většího množství digitálního obsahu ve vysoké kvalitě, po němž je značná poptávka.
The Boston Consulting Group
The Boston Consulting Group (BCG) je globální poradenská firma v oblasti managementu a přední světový poradce pro podnikové strategie a firemní řízení. Spolupracuje s klienty ze soukromého, veřejného a neziskového sektoru ve všech regionech při hledání optimálních rozvojových příležitostí, řešení nejkritičtějších firemních problémů a při transformaci podniků.
Přístup konzultantů BCG respektuje individuální potřeby klientů, spojuje hlubokou znalost dynamiky společností a trhů s těsnou spoluprací na všech úrovních organizace klienta. Klienti BCG tak dosahují udržitelné konkurenční výhody, budují výkonnější organizace a zajišťují si trvalé výsledky. Společnost BCG, která byla založena v roce 1963, je soukromou firmou se 78 kancelářemi ve 43 zemích.
Článek Google Czech Republic, s.r.o. ze dne čtvrtek 25. dubna 2013
Acer Chromebook přichází na český trh
David Špinar posiluje obchodní tým českého Googlu
Digitalizované sbírky umění online na Google Art Projek
Filmové hity i klasika na Google Play
Google byt představuje domácnost budoucnosti
Dva tisíce e-knih v češtině na Google Play od Grada Publishing
Vanda Wolfová je novou ředitelkou pro vztahy s agenturami Google v Česku a na Slovensku
Multimediální platforma Google Play se v ČR rozšiřuje o hudební obsah
Služba Knihy Google Play přichází do České republiky
Vylepšení Map Google pro mobilní zařízení
Google Grants dostupné pro všechny české neziskovky
Diagram znalostí - nový panel ve výsledcích Google vyhledávání
Stanovisko Google k mylným informacím o poskytování dat vládě USA
Fotogalerie firem na mapách Google
Český YouTube Fest 2013 jde do finále
Dobrý voják Švejk v Doodle Google
Hodnotu zábavy na internetu Češi vnímají ve výši 29 tisíc korun
Budoucnost ekonomiky očima Erica Maskina
Internet mění podnikání a marketing malých a středních firem
Google Grants pro neziskové organizace
Další turistické destinace z Čech a Moravy na mapách Street View
Google+ Místa: přečtěte si recenze svých známých
Český YouTube Fest zná své finalisty
Hangouts On Air: vysílaná setkání s Google+
Disk Google: nová služba pro nahrávání, ukládání a správu souborů
Národní galerie se zapojuje do Art Projektu
První globální filmový experiment YouTube
Podpořte českého vítěze celosvětové soutěže globální fotbalové podoby loga Google Doodle
3930 českých historických titulů na Knihách Google
Soutěž o nejlepší fotbalový Doodle má českého finalistu
IAB Europe spustila Consumer Commerce Barometer
Podle sledovanosti politického obsahu na YouTube by volby 2010 vyhrála pravice
5. narozeniny YouTube komunity
Google inovuje strukturu výstupu výsledků vyhledávání
Google AdWords Certified Partner, nový certifikační program pro partnery a agentury
Google soutěž pro mladé výtvarníky o nejlepší fotbalový Doodle
Nový Doodle připomíná narození Vlasty Buriana
Nakupování s Googlem, nová funkce ve vyhledávání