Čím více mají moderní automobily elektroniky a čím více jsou připojeny k systémům, tím jsou zranitelnější i z pohledu kybernetické bezpečnosti. S růstem připojeného softwaru v autech úměrně roste i hrozba hackerského útoku na něj.
"Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Na letošní konferenci Black Hat tak např. ukázali odborníci z týmu Sky-Go další úspěšný hack automobilu. Konkrétně se jednalo o Mercedes-Benz třídy E, v jehož softwaru byl nalezen více než tucet zranitelností. Ty umožnily útočníkům třeba vzdáleně otevřít dveře nebo nastartovat motor. Stále více zařízení obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost," říká Ondřej Ševeček, odborník na kyberbezpečnost z Počítačové školy GOPAS.
Lze zneužít např. senzory, které monitorují tlak v pneumatikách, ovládnout lze dokonce celý infotainment automobilu, jak tomu bylo např. při nejznámějším simulovaném hackingu Jeepu Cherokee, který útočníci v rámci demonstrace donutili při jízdě na dálnici zrychlovat a zpomalovat, při pomalé jízdě paralyzovali brzdy, a posléze auto zcela odstavili z provozu.
V podstatě jakákoliv vozidla, která v dnešní době opustí výrobní linku, obsahují integrované obvody, které řídí různé funkce. Mezi kritické funkce patří např. brzdy, airbagy, bezpečnostní pásy, apod. Dále se může jednat o řízení spalování či efektivní spotřeby, informace o poloze vozidla, ale i služby, které zlepšují komfort řidiče během jízdy.
Výrobci aut v poslední dekádě investovali prostředky do vývoje elektroniky, která dělá vozidla efektivnější, pohodlnější a v rámci možností i ekologičtější. Ovšem s nárůstem objemu elektroniky a obslužného SW se přímo úměrně rozrůstají možnosti útočníka, který se může pokusit danou funkčnost zneužít ve svůj prospěch.
Nejprve sloužil hacking automobilových systémů k vniknutí do vozidla a jeho krádeži. S rostoucím množstvím elektronických prvků ale stoupá i jejich zranitelnost. Luxusnější moderní automobil v sobě skrývá stovky elektronických prvků, více než 4 km kabelů a drátů a miliony řádků softwarového kódu.
Hackeři se v první řadě zaměřují na to, z čeho mohou mít přímý užitek. Proto se hlavní zájem soustřeďuje ještě stále na to, jak vozidlo odcizit. U bezklíčkových systémů odemykání se většinou zloději snaží odposlechnout a napodobit sekvenci signálů, které majitel vozidla vyšle.
Pokud chtějí být hackeři úspěšní, musejí být vždy krok před výrobci. Jakmile výrobci automobilů zareagovali tím, že pevnou sekvenci signálů vysílaných ovladačem nahradili variabilní plovoucí sekvencí, útočníci nasadili dlouhodobější odposlouchávání a prediktivní metody odhadu potřebného sledu signálů.
Rizikem jsou i dobíjecí stanice
Přes auta se dají napadat i další systémy - např. dobíjení elektromobilu u veřejné dobíjecí stanice může být rizikové a dává možnost průniku do domácích a firemních sítí. Mezi automobilem a technologií dobíjení dochází totiž k přímému datovému spojení. A proto je zde reálné riziko napadení - nezvaní hosté se pak mohou volně pohybovat v řídícím i bezpečnostním systému vozidla, což má svá velká nebezpečí.
V nedávno zveřejněném testu odborníci prověřili nabíječky několika značek a ukázalo se, že u některých z nich by sofistikovanější útok umožnil hackerovi přístup do WiFi sítě. Následně by pak bylo možné sledovat provoz v síti nebo dokonce ovládnout zařízení, která jsou do ní připojená.
Navíc získání vzdáleného přístupu k nabíječce do auta znamená, že útočník nad ním získá plnou kontrolu, tedy i zablokuje přístup majiteli.
Článek GOPAS, a.s. ze dne pondělí 9. ledna 2023
ChatGPT s funkcemi pro internetové vyhledávání
Nejnovější techniky a nástroje etického hackingu v kurzu Certified Ethical Hacker v13
GOPAS je partnerem soutěže IT SPY 2024
Copilot jako chytrý pomocník v kanceláři
Kompletní program konference HackerFest 2024
Sofistikované útoky hackerů s využitím AI
Workshop AI Azure Independent Response v rámci konference HackerFest 2024
HackerFest 2024 představí nejnovější trendy v oblasti hackingu
Dotované IT kurzy pro zaměstnance a OSVČ
IT konference TechEd 2024 představí žhavé novinky včetně platformy M5Stack
OSINT postupy se může naučit každý
JSDays 2024 konference představí hlavní novinky v JavaScriptu
Power BI Day 2024 představí nejnovější trendy v oblasti práce s daty
Kybernetická bezpečnost nových automobilů je velkou výzvou
Trend nedostatku kvalifikovaných pracovníků v IT pokračuje
Nový kurz NIS2 a Zákon o kybernetické bezpečnosti
Zásady time managementu pomohou zvládnout i předvánoční období
Zájem o Scrum profesionály poroste
HackerFest 2023 - konference o nejnebezpečnějších praktikách hackingu dnešní doby
Kybernetická rizika při práci z dovolené
Letní IT vzdělávání s dotovanými kurzy
Python Day 2023 online konference
Dotované IT kurzy s finanční podporou MPSV
Program IT konference TechEd 2023
Odborná IT konference TechEd 2023
Firmy počítají s odborným vzděláním zaměstnanců
Hybridní konference Power BI Day 2023
Kritické provozní technologie velkých firem jsou v popředí zájmu hackerů
GOPAS IT konference v roce 2023
Hybridní konference JSDays 2023 pro JavaScript vývojáře
O Python programování je velký zájem nejen mezi IT profesionály
Elektronika chytrých aut láká hackery
Trendy IT vzdělávání v roce 2022
Jak na výběr kurzu počítačové grafiky
JavaDays 2022 - hybridní konference
Aktuální trendy v IT vzdělávání
GOPAS slaví 30 let na trhu IT vzdělávání
Zajímavá témata konference HackerFest 2022
Investice do IT vzdělávání jsou sázkou na jistotu
Praktiky hackingu dnešní doby na konferenci HackerFest 2022
Nový studijní portál pro přípravu na zkoušky Microsoft Fundamentals
IT Security a Hacking konference HackerFest 2022