Všechna nově prodávaná auta na území EU musí být podle předpisu č. 155 pracovní skupiny OSN od července 2024 chráněna proti kybernetickým útokům. Nařízení se vztahuje na vozidla kategorie M a N - tedy osobní a nákladní automobily. Výrobci automobilů dosud řešili otázky kybernetické bezpečnosti podle vlastního uvážení.
"K pojmům jako aktivní a pasivní bezpečnost se tedy u automobilů oficiálně přidává i kybernetická bezpečnost. Předpis 155 OSN požaduje, aby výrobci automobilů a jejich dodavatelé zavedli systém řízení kybernetické bezpečnosti (CSMS), který zajistí, že kybernetická bezpečnost je integrována do životního cyklu vozidla. CSMS by měl zahrnovat procesy pro identifikaci, analýzu, hodnocení a řízení kybernetických rizik, stejně jako opatření pro prevenci, detekci, odezvu a obnovu po kybernetických incidentech. Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Stále více zařízení obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost," říká Ondřej Ševeček, odborník na kyberbezpečnost z Počítačové školy GOPAS.
Předpis uvádí jako příklady 70 problematických míst, ale je pouze rámcový, protože změny se v této oblasti dějí neustále a rychle. Testovací technici musí s hackery držet krok a trvale se v dané oblasti vzdělávat. Během testů jsou to právě oni, kdo se snaží v roli etických hackerů ochranu auta prolomit.
Podle předpisu patří mezi problematická místa ty části vozidla, které jsou propojeny s komunikačními rozhraními, jako jsou např. diagnostické porty, bezdrátové moduly, senzory, kamerové systémy, navigační jednotky, displeje, řídicí jednotky nebo multimediální systémy.
Tyto části mohou být zranitelné vůči kybernetickým útokům, které by mohly ohrozit funkčnost, bezpečnost nebo soukromí vozidla.
Kromě toho předpis OSN č. 155 odkazuje na předpis OSN č. 156, který upravuje bezpečnost aktualizace softwaru vozidel. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé musí zavést systém řízení aktualizace softwaru (SUMS), který zajistí, že aktualizace softwaru jsou prováděny bezpečným způsobem, a to jak prostřednictvím bezdrátové aktualizace, tak i jinými prostředky.
SUMS by měl také zahrnovat procesy pro sledování, testování, schvalování a dokumentování změn softwaru, stejně jako způsoby informování zákazníků a orgánů o aktualizacích.
Pokud by automobilka uvedla na trh vůz bez vyčerpávající analýzy rizik a homologace, vystavuje se potenciálně vysoké pokutě.
Nejprve sloužil hacking automobilových systémů k vniknutí do vozidla a jeho krádeži. S rostoucím množstvím elektronických prvků ale stoupá i jejich zranitelnost. Luxusnější moderní automobil v sobě skrývá stovky elektronických prvků, více než 4 km kabelů a drátů a miliony řádků softwarového kódu.
Čím více mají moderní automobily elektroniky a čím více jsou připojeny k systémům, tím jsou zranitelnější i z pohledu kyberbezpečnosti. S růstem připojeného softwaru v autech úměrně roste i hrozba hackerského útoku na něj - hackeři jej zneužívají k neoprávněnému přístupu do vozidla nebo ke krádeži.
Rizikem mohou být i dobíjecí stanice. Přes auta se dají napadat i další systémy. Např. dobíjení elektromobilu u veřejné dobíjecí stanice může být rizikové a dává možnost průniku do domácích a firemních sítí.
Článek GOPAS, a.s. ze dne čtvrtek 18. ledna 2024
ChatGPT s funkcemi pro internetové vyhledávání
Nejnovější techniky a nástroje etického hackingu v kurzu Certified Ethical Hacker v13
GOPAS je partnerem soutěže IT SPY 2024
Copilot jako chytrý pomocník v kanceláři
Kompletní program konference HackerFest 2024
Sofistikované útoky hackerů s využitím AI
Workshop AI Azure Independent Response v rámci konference HackerFest 2024
HackerFest 2024 představí nejnovější trendy v oblasti hackingu
Dotované IT kurzy pro zaměstnance a OSVČ
IT konference TechEd 2024 představí žhavé novinky včetně platformy M5Stack
OSINT postupy se může naučit každý
JSDays 2024 konference představí hlavní novinky v JavaScriptu
Power BI Day 2024 představí nejnovější trendy v oblasti práce s daty
Kybernetická bezpečnost nových automobilů je velkou výzvou
Trend nedostatku kvalifikovaných pracovníků v IT pokračuje
Nový kurz NIS2 a Zákon o kybernetické bezpečnosti
Zásady time managementu pomohou zvládnout i předvánoční období
Zájem o Scrum profesionály poroste
HackerFest 2023 - konference o nejnebezpečnějších praktikách hackingu dnešní doby
Kybernetická rizika při práci z dovolené
Letní IT vzdělávání s dotovanými kurzy
Python Day 2023 online konference
Dotované IT kurzy s finanční podporou MPSV
Program IT konference TechEd 2023
Odborná IT konference TechEd 2023
Firmy počítají s odborným vzděláním zaměstnanců
Hybridní konference Power BI Day 2023
Kritické provozní technologie velkých firem jsou v popředí zájmu hackerů
GOPAS IT konference v roce 2023
Hybridní konference JSDays 2023 pro JavaScript vývojáře
O Python programování je velký zájem nejen mezi IT profesionály
Elektronika chytrých aut láká hackery
Trendy IT vzdělávání v roce 2022
Jak na výběr kurzu počítačové grafiky
JavaDays 2022 - hybridní konference
Aktuální trendy v IT vzdělávání
GOPAS slaví 30 let na trhu IT vzdělávání
Zajímavá témata konference HackerFest 2022
Investice do IT vzdělávání jsou sázkou na jistotu
Praktiky hackingu dnešní doby na konferenci HackerFest 2022
Nový studijní portál pro přípravu na zkoušky Microsoft Fundamentals
IT Security a Hacking konference HackerFest 2022