logo GORDIC spol. s r. o.

Osobní portál občana představuje nová vylepšení

Jedním z nejčastěji využívaných řešení, které je pomyslným klíčem k nejvíce poptávaným a využívaným online službám spojeným s obecními agendami, je Osobní portál občana od českého tvůrce informačních systémů společnosti GORDIC, který díky novým funkcím, jako je např. možnost zastupovat právnickou osobu, se přínos tohoto řešení ještě zvyšuje.

Důvodem, proč si Osobní portál občana od GORDICu zvolily již desítky samospráv v České republice, jsou především jednoduchost používání, vysoká bezpečnost díky provozu v cloudu Microsoft Azure i cenová dostupnost. Oceňovanou vlastností Osobního portálu občana je i možnost provozu formou služby (software as a service, SaaS), díky čemuž odpadá nutnost nákupu softwaru a licencí a obec hradí pouze pravidelnou měsíční nebo čtvrtletní platbu, přičemž samotné nasazení portálu do rutinního provozu je obvykle provedeno do jednoho měsíce.

"V dnešní digitální době se stále více měst a obcí obrací k moderním technologiím, aby zefektivnily své služby pro občany. Jedním z průlomových řešení je Osobní portál občana, který nejen usnadňuje lidem komunikaci s místními úřady, ale šetří i čas a náklady," říká Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti GORDIC.

Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, zakotvuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti a také povinnost orgánů veřejné moci tyto služby poskytovat. Na úrovni měst a obcí se již běžným prostředkem pro poskytování digitálních služeb stal tzv. portál občana.

Uživatelů digitálních služeb přibývá

Žádná obec není příliš malá na zavedení takového systému. Zkušenosti ukazují, že portál občana se osvědčil i v obcích nad 500 obyvatel. I v nich přibývá lidí, kteří nejen že digitálně běžně komunikují a nakupují, ale začínají ve větším měřítku využívat i elektronické služby státu.

Návštěvnost státního portálu občana rychle roste a rychle přibývají další digitální služby poskytované jednotlivými resorty. Je tedy logické, že stejný komfort budou zejména mladí lidé stále více očekávat i od svých radnic. Složenka za obecní poplatky v poštovní schránce je nejen drahá, ale především už se v kontextu výše uvedeného jeví jako přežitek.

Místní občané, ale i chataři a chalupáři, se do portálu občana jednoduše přihlásí např. přes bankovní identity a pak mohou jednoduše vyřizovat své záležitosti z počítače nebo mobilního zařízení.

Podání žádostí prostřednictvím elektronických formulářů navíc zajistí správnost a úplnost poskytovaných údajů. Lidé mohou přes portál hradit poplatky za odpady a za psa nebo nahlašovat poškozené zařízení a jiné závady v obci, což může přispět k urychlení nápravy a zkvalitnění života v obci.

Ideální volba pro obce i malá města

Portál občana je nejen ideálním řešením pro elektronickou úhradu místních poplatků a zefektivnění komunikace s občany, ale má řadu dalších výhod, jako jsou dostupnost úřadu pro občany 24 hodin denně nebo možnost propojení se stávajícím ekonomicko-účetním systémem obce.

Osobní portál od GORDICu navíc garantuje bezpečný provoz v cloudu Microsoftu a rychlé nasazení. Se zavedení Osobního portálu občana se i vaše obec může připojit k těm, které již občanům poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné digitální služby.

Nákupní košík jako v e-shopu

Používání portálu zkvalitňuje i nová funkce nákupního košíku, která občanům umožňuje úhradu více poplatků najednou. Občan po přihlášení přes Identitu občana okamžitě vidí jak poplatky k uhrazení, tak ty, jejichž úhradu už provedl. S využitím košíku lze hradit současně například poplatky za psa, vodné stočné nebo poplatky za odpady.

Co je důležité, do košíku lze umístit i platbu za dalšího rodinného příslušníka. Samotnou úhradu lze pak provést podle preference uživatele pomocí platební brány kartou nebo s využitím QR kódu.

Jednání v zastoupení

Mezi poslední novinky, které portál nabízí a které z něj činí v dané kategorii výjimečný produkt, patří funkce nazývaná mandáty. Mandát umožňuje jednat a činit elektronické podání v zastoupení za fyzickou či právnickou osobu.

Obecně známou variantou je mandát automatický, který pro zastupování právnické osoby získává občan, jenž je jejím statutárním orgánem. Žadateli se v tomto případě automaticky v elektronických formulářích předvyplní údaje o subjektu, kterou zastupuje.

Osobní portál občana počítá i s variantou nazývanou ruční mandáty, které jsou udělovány na základě zmocňovací listiny, typicky plné moci.

Další články k tématům - digitalizace - e-shop - platby - poplatky - Portál občana - zákon - Vladimír Přech

Článek GORDIC spol. s r. o. ze dne čtvrtek 23. ledna 2025

Další články od GORDIC spol. s r. o.

Osobní portál občana představuje nová vylepšení

GORDIC je Společností roku 2024 v oblasti kybernetické bezpečnosti

Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana

Osobní portál občana se stává klíčovým nástrojem digitálních služeb na úrovni měst a obcí

GORDIC projekty elektronizace veřejné správy získaly ocenění Egovernment The Best 2024

Certifikovaný komerční GORDIC cloud s bezpečnostní úrovní BÚ 3

Roadshow pro školy 2024 - největší česká konference o technologiích ve vzdělávání

Signalizace rizik u podepisovaných elektronických dokumentů

GORDIC je strategickým partnerem Vysoké školy polytechnické Jihlava

Audit kybernetické bezpečnosti s aplikací CSA

Digitalizace agend a řízení oběhu dokumentů VŠPJ

Organizace a úřady stále častěji používají ePodpis a ePečeť

Bezpečná autentizace uživatelů ISDS v rámci digitalizace státu

CSA aplikace pomáhá s řešením požadavků ZoKB, ISO 27000 a NIS2

Elektronický systém spisové služby pro školy

Nová řešení a služby kybernetické ochrany reagují na směrnici NIS2

Osobní kybernetická hygiena pomáhá čelit bezpečnostním hrozbám

Infrastruktura jako kód

Nové sídlo GORDIC Praha

Pomůžeme se zavedením směrnice NIS2

Praktické využití blockchainu při ověřování pravosti dokumentů

O2 IT Services vstupuje do partnerského programu GORDIC

Nepozorný zaměstnanec jako riziko kybernetického útoku

Chytré zodolnění v podmínkách českých organizací - zapojte se do výzkumu

Integrace portfolia produktů BBM do platformy pro veřejnou správu GINIS

Management často podceňuje kyberzpečnost firemního IT

Digitální služby veřejné správy musí být snadno dosažitelné a uživatelsky přívětivé

GORDIC pomáhá se zajištěním chodu služeb veřejné správy

Platforma GINIS se otevírá širokému okruhu vývojářů

Jaromír Řezáč získal ocenění Řád Vavřínu za modernizaci veřejné správy

Koncept chytrých měst a regionů s podporou spolupráce GORDIC a České spořitelny

GORDIC Partner Program pomáhá rozvoji projektů informačních systémů pro veřejnou správu

Žádosti o kotlíkové dotace v Karlovarském kraji bez front

Bezpečná, spolehlivá a efektivní řešení informačních systémů na platformě Microsoft Azure

GORDIC je vítězem soutěže Ocenění českých lídrů pro Kraj Vysočina

Průzkum o chování českých uživatelů internetu

Agendu a finance Prahy 1 pomáhá řídit informační systém GINIS

Smlouvy elektronicky od A po Z - vítězný projekt v egovernment soutěži

Koncept Smart Cities je krokem k trvale udržitelnému rozvoji měst

Vím, kam klikám - nový projekt pro bezpečnost dětí na internetu

Jednoduché prověření podnikatele ve veřejných rejstřících

Transparentní úřad a jeho otevřená data