Jedním z nejčastěji využívaných řešení, které je pomyslným klíčem k nejvíce poptávaným a využívaným online službám spojeným s obecními agendami, je Osobní portál občana od českého tvůrce informačních systémů společnosti GORDIC, který díky novým funkcím, jako je např. možnost zastupovat právnickou osobu, se přínos tohoto řešení ještě zvyšuje.
Důvodem, proč si Osobní portál občana od GORDICu zvolily již desítky samospráv v České republice, jsou především jednoduchost používání, vysoká bezpečnost díky provozu v cloudu Microsoft Azure i cenová dostupnost. Oceňovanou vlastností Osobního portálu občana je i možnost provozu formou služby (software as a service, SaaS), díky čemuž odpadá nutnost nákupu softwaru a licencí a obec hradí pouze pravidelnou měsíční nebo čtvrtletní platbu, přičemž samotné nasazení portálu do rutinního provozu je obvykle provedeno do jednoho měsíce.
"V dnešní digitální době se stále více měst a obcí obrací k moderním technologiím, aby zefektivnily své služby pro občany. Jedním z průlomových řešení je Osobní portál občana, který nejen usnadňuje lidem komunikaci s místními úřady, ale šetří i čas a náklady," říká Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti GORDIC.
Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, zakotvuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti a také povinnost orgánů veřejné moci tyto služby poskytovat. Na úrovni měst a obcí se již běžným prostředkem pro poskytování digitálních služeb stal tzv. portál občana.
Žádná obec není příliš malá na zavedení takového systému. Zkušenosti ukazují, že portál občana se osvědčil i v obcích nad 500 obyvatel. I v nich přibývá lidí, kteří nejen že digitálně běžně komunikují a nakupují, ale začínají ve větším měřítku využívat i elektronické služby státu.
Návštěvnost státního portálu občana rychle roste a rychle přibývají další digitální služby poskytované jednotlivými resorty. Je tedy logické, že stejný komfort budou zejména mladí lidé stále více očekávat i od svých radnic. Složenka za obecní poplatky v poštovní schránce je nejen drahá, ale především už se v kontextu výše uvedeného jeví jako přežitek.
Místní občané, ale i chataři a chalupáři, se do portálu občana jednoduše přihlásí např. přes bankovní identity a pak mohou jednoduše vyřizovat své záležitosti z počítače nebo mobilního zařízení.
Podání žádostí prostřednictvím elektronických formulářů navíc zajistí správnost a úplnost poskytovaných údajů. Lidé mohou přes portál hradit poplatky za odpady a za psa nebo nahlašovat poškozené zařízení a jiné závady v obci, což může přispět k urychlení nápravy a zkvalitnění života v obci.
Portál občana je nejen ideálním řešením pro elektronickou úhradu místních poplatků a zefektivnění komunikace s občany, ale má řadu dalších výhod, jako jsou dostupnost úřadu pro občany 24 hodin denně nebo možnost propojení se stávajícím ekonomicko-účetním systémem obce.
Osobní portál od GORDICu navíc garantuje bezpečný provoz v cloudu Microsoftu a rychlé nasazení. Se zavedení Osobního portálu občana se i vaše obec může připojit k těm, které již občanům poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné digitální služby.
Používání portálu zkvalitňuje i nová funkce nákupního košíku, která občanům umožňuje úhradu více poplatků najednou. Občan po přihlášení přes Identitu občana okamžitě vidí jak poplatky k uhrazení, tak ty, jejichž úhradu už provedl. S využitím košíku lze hradit současně například poplatky za psa, vodné stočné nebo poplatky za odpady.
Co je důležité, do košíku lze umístit i platbu za dalšího rodinného příslušníka. Samotnou úhradu lze pak provést podle preference uživatele pomocí platební brány kartou nebo s využitím QR kódu.
Mezi poslední novinky, které portál nabízí a které z něj činí v dané kategorii výjimečný produkt, patří funkce nazývaná mandáty. Mandát umožňuje jednat a činit elektronické podání v zastoupení za fyzickou či právnickou osobu.
Obecně známou variantou je mandát automatický, který pro zastupování právnické osoby získává občan, jenž je jejím statutárním orgánem. Žadateli se v tomto případě automaticky v elektronických formulářích předvyplní údaje o subjektu, kterou zastupuje.
Osobní portál občana počítá i s variantou nazývanou ruční mandáty, které jsou udělovány na základě zmocňovací listiny, typicky plné moci.
Článek GORDIC spol. s r. o. ze dne čtvrtek 23. ledna 2025
Osobní portál občana představuje nová vylepšení
GORDIC je Společností roku 2024 v oblasti kybernetické bezpečnosti
Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana
Osobní portál občana se stává klíčovým nástrojem digitálních služeb na úrovni měst a obcí
GORDIC projekty elektronizace veřejné správy získaly ocenění Egovernment The Best 2024
Certifikovaný komerční GORDIC cloud s bezpečnostní úrovní BÚ 3
Roadshow pro školy 2024 - největší česká konference o technologiích ve vzdělávání
Signalizace rizik u podepisovaných elektronických dokumentů
GORDIC je strategickým partnerem Vysoké školy polytechnické Jihlava
Audit kybernetické bezpečnosti s aplikací CSA
Digitalizace agend a řízení oběhu dokumentů VŠPJ
Organizace a úřady stále častěji používají ePodpis a ePečeť
Bezpečná autentizace uživatelů ISDS v rámci digitalizace státu
CSA aplikace pomáhá s řešením požadavků ZoKB, ISO 27000 a NIS2
Elektronický systém spisové služby pro školy
Nová řešení a služby kybernetické ochrany reagují na směrnici NIS2
Osobní kybernetická hygiena pomáhá čelit bezpečnostním hrozbám
Pomůžeme se zavedením směrnice NIS2
Praktické využití blockchainu při ověřování pravosti dokumentů
O2 IT Services vstupuje do partnerského programu GORDIC
Nepozorný zaměstnanec jako riziko kybernetického útoku
Chytré zodolnění v podmínkách českých organizací - zapojte se do výzkumu
Integrace portfolia produktů BBM do platformy pro veřejnou správu GINIS
Management často podceňuje kyberzpečnost firemního IT
Digitální služby veřejné správy musí být snadno dosažitelné a uživatelsky přívětivé
GORDIC pomáhá se zajištěním chodu služeb veřejné správy
Platforma GINIS se otevírá širokému okruhu vývojářů
Jaromír Řezáč získal ocenění Řád Vavřínu za modernizaci veřejné správy
Koncept chytrých měst a regionů s podporou spolupráce GORDIC a České spořitelny
GORDIC Partner Program pomáhá rozvoji projektů informačních systémů pro veřejnou správu
Žádosti o kotlíkové dotace v Karlovarském kraji bez front
Bezpečná, spolehlivá a efektivní řešení informačních systémů na platformě Microsoft Azure
GORDIC je vítězem soutěže Ocenění českých lídrů pro Kraj Vysočina
Průzkum o chování českých uživatelů internetu
Agendu a finance Prahy 1 pomáhá řídit informační systém GINIS
Smlouvy elektronicky od A po Z - vítězný projekt v egovernment soutěži
Koncept Smart Cities je krokem k trvale udržitelnému rozvoji měst
Vím, kam klikám - nový projekt pro bezpečnost dětí na internetu