logo GORDIC spol. s r. o.

Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana

S rostoucí mírou digitalizace veřejné správy přibývá i měst a obcí, které nabízí svým občanům digitální služby skrze portály občana. Investují značné úsilí i prostředky do jejich přípravy, ale skutečný úspěch závisí na tom, jak se podaří zapojit místní obyvatele. Příkladem úspěšných kroků k modernizaci služeb a přiblížení se občanům jsou třeba města Šternberk a Benešov, která Portál občana od společnosti GORDIC již provozují.

Důkladná příprava je klíčová - než portál občana spustíte do ostrého provozu, začněte pilotním režimem pro omezenou skupinu uživatelů - např. zaměstnance úřadu. Tento krok vám poskytne cennou zpětnou vazbu o tom, jak srozumitelné jsou popisy, postupy a jaké informace občané potřebují.

Ujistěte se, že uživatelé mají přístup k základním informacím o portálu, aniž by se museli přihlašovat. Odkaz na přihlašovací stránku hned na začátku může vést k odchodu uživatelů, kteří nemají dostatečnou motivaci se přihlásit. Jako úvodní nastavte stránku, kde se občané dozví, co portál nabízí a jak jim může usnadnit komunikaci s úřadem.

Důležitá je také podpora motivace občanů k využívání portálu různými výhodami, jako např. nabídnutím slevy za vyřízení určitých služeb elektronicky. Portál občana představuje mocný nástroj pro komunikaci mezi úřadem a obyvateli a jeho správné využití může výrazně zefektivnit jejich vzájemnou interakci.

Digitalizace ve veřejné správě přináší nové výzvy, ale i obrovské příležitosti. Sdílejte zkušenosti a čerpejte inspiraci z osvědčených postupů, které pomáhají rozvíjet tuto klíčovou oblast komunikace.

Jak vhodně propagovat portál občana veřejnosti

Portál občana ve Šternberku

"Nyní mají naši občané možnost řešit online veškeré poplatky, podávat žádosti, kontrolovat své závazky vůči městu včetně historie plateb a samozřejmě i provádět úhrady pomocí QR kódu pro rychlé a pohodlné transakce, a to vše bez nutnosti osobní návštěvy úřadu. S využitím Portálu občana mohou lidé hradit nejen poplatky např. za odpad, psa, využívání veřejných prostor nebo pronájem pozemků a nebytových prostor, ale hradit i pokuty za přestupky. Zavedením Portálu občana jsme výrazně zefektivnili administrativu a zvýšili dostupnost našich služeb, což občanům přináší větší komfort a spokojenost," říká Stanislav Orság, starosta města Šternberk ležícího v srdci Moravy.

Portál občana v Benešově

Za jednu z hlavních výhod portálu občana označil Jakub Urbanec, správce informačních technologií Městského úřadu Benešov, nepřetržitou dostupnost úřadu - občané mohou vyřizovat své záležitosti kdykoli a odkudkoli, což významně šetří čas a eliminuje nutnost čekání lidí ve frontách. Současně to znamená i menší administrativní zátěž pro úředníky a zefektivnění jejich práce.

Užitečnost provozu Portálu občana pro město spočívá v automatizaci a elektronizaci procesů. Příkladem může být přihlášení k poplatku za psa, kdy občan v portálu jednoduše vyplní elektronický formulář a odešle ho na město. Formulář se automaticky přidělí příslušnému úředníkovi, což znamená méně práce na podatelně. Úředník pak má ve formuláři všechny potřebné údaje k výměře poplatku, který může občan zase jednoduše zaplatit přes portál.

"Komunikace mezi městem a občany pak probíhá skrze často automatizované e-mailové notifikace, díky kterým jsou jak úředníci, tak občané informováni o stavu řešení jednotlivých úkonů. Nemusí proto zjišťovat, zda už je jejich žádost vyřízena, jaká je výše poplatku nebo variabilní symbol platby. Obdobným způsobem je možné řešit další životní situace, jako je svoz komunálního odpadu, žádost o oslavu zlaté svatby, zábor veřejného prostranství nebo žádost o podporu z grantového fondu," hodnotí pozitivní dopady automatizace na provoz městské agendy Jakub Urbanec.

Článek GORDIC spol. s r. o. ze dne pondělí 20. ledna 2025

Další články od GORDIC spol. s r. o.

Osobní portál občana představuje nová vylepšení

GORDIC je Společností roku 2024 v oblasti kybernetické bezpečnosti

Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana

Osobní portál občana se stává klíčovým nástrojem digitálních služeb na úrovni měst a obcí

GORDIC projekty elektronizace veřejné správy získaly ocenění Egovernment The Best 2024

Certifikovaný komerční GORDIC cloud s bezpečnostní úrovní BÚ 3

Roadshow pro školy 2024 - největší česká konference o technologiích ve vzdělávání

Signalizace rizik u podepisovaných elektronických dokumentů

GORDIC je strategickým partnerem Vysoké školy polytechnické Jihlava

Audit kybernetické bezpečnosti s aplikací CSA

Digitalizace agend a řízení oběhu dokumentů VŠPJ

Organizace a úřady stále častěji používají ePodpis a ePečeť

Bezpečná autentizace uživatelů ISDS v rámci digitalizace státu

CSA aplikace pomáhá s řešením požadavků ZoKB, ISO 27000 a NIS2

Elektronický systém spisové služby pro školy

Nová řešení a služby kybernetické ochrany reagují na směrnici NIS2

Osobní kybernetická hygiena pomáhá čelit bezpečnostním hrozbám

Infrastruktura jako kód

Nové sídlo GORDIC Praha

Pomůžeme se zavedením směrnice NIS2

Praktické využití blockchainu při ověřování pravosti dokumentů

O2 IT Services vstupuje do partnerského programu GORDIC

Nepozorný zaměstnanec jako riziko kybernetického útoku

Chytré zodolnění v podmínkách českých organizací - zapojte se do výzkumu

Integrace portfolia produktů BBM do platformy pro veřejnou správu GINIS

Management často podceňuje kyberzpečnost firemního IT

Digitální služby veřejné správy musí být snadno dosažitelné a uživatelsky přívětivé

GORDIC pomáhá se zajištěním chodu služeb veřejné správy

Platforma GINIS se otevírá širokému okruhu vývojářů

Jaromír Řezáč získal ocenění Řád Vavřínu za modernizaci veřejné správy

Koncept chytrých měst a regionů s podporou spolupráce GORDIC a České spořitelny

GORDIC Partner Program pomáhá rozvoji projektů informačních systémů pro veřejnou správu

Žádosti o kotlíkové dotace v Karlovarském kraji bez front

Bezpečná, spolehlivá a efektivní řešení informačních systémů na platformě Microsoft Azure

GORDIC je vítězem soutěže Ocenění českých lídrů pro Kraj Vysočina

Průzkum o chování českých uživatelů internetu

Agendu a finance Prahy 1 pomáhá řídit informační systém GINIS

Smlouvy elektronicky od A po Z - vítězný projekt v egovernment soutěži

Koncept Smart Cities je krokem k trvale udržitelnému rozvoji měst

Vím, kam klikám - nový projekt pro bezpečnost dětí na internetu

Jednoduché prověření podnikatele ve veřejných rejstřících

Transparentní úřad a jeho otevřená data