Firmy a podniky v gastronomii již nemají mnoho možností, jak šetřit. Nakupování levnějších surovin nebo snížení kvality služeb je pro ně nepřijatelné kvůli zachování dobrého jména. Proto dnes hotely a řetězce restaurací sahají po technologických řešeních, která byla dříve doménou supermarketů a e-shopů.
Český trh s hotelnictvím a gastronomií se potýká s více problémy naráz. S úbytkem pracovních sil po covidu, rostoucími cenami energií a surovin, zvyšováním mezd pracovníků a brzy i přísnějšími pravidly pro zaměstnávání na DPP.
Další zdražování už si podniky nemohou dovolit, proto stále častěji sahají po technologiích, které jim snižují provozní náklady. Rostoucí zájem z gastronomického segmentu potvrzují i sami dodavatelé těchto technologií.
Jedním z takových řešení je EDI, které spočívá v automatizované výměně dokladů - objednávek, dodacích listů nebo faktur - s obchodními partnery. Všechny doklady proudí elektronicky a zrychlují proces objednávání, příjmu zboží a fakturace. Firmám to může ušetřit i desítky hodin práce měsíčně, jenže aby EDI fungovalo, musí ho mít obě strany řetězce - tedy dodavatel i odběratel.
Hlavní překážkou při zavádění EDI jsou pro hotely a restaurace především stávající informační systémy a především zavedená praxe v práci se surovinami a jejich objednávání.
"Zvýšený zájem o EDI je v gastro segmentu logický. Velké procento dodavatelů, kteří hotelům a restauracím dodávají zboží, už EDI využívá pro komunikaci s obchodními řetězci a online supermarkety. Díky tomu mají podniky v gastru snazší podmínky pro zavedení EDI než jiné trhy. Gastro provozy ve svých systémech obvykle využívají zjednodušenou evidenci surovin pro manuální objednávání zboží. Dobrá zpráva je, že i v těchto případech dokážeme efektivně automatizovat proces příjmu zboží i následnou likvidaci faktur. Hotely a restaurace si však více než kdy dříve uvědomují benefity zavádění objednávek a začínají měnit proces nákupu, což vede k aktualizaci využívaných ERP systémů a rozšíření EDI komunikace," říká David Reichel, Solution Architect společnosti GRiT, která řešení pro EDI komunikaci vyvíjí.
Zavedení EDI aktuálně řeší např. hotelový řetězec Orea Hotels, jehož hlavní motivací pro zavedení elektronické výměny dokladů bylo zlepšení kvality služeb.
"Lépe teď např. vidíme do toho, co mají naši klienti rádi, zaměstnanci zase neztrácejí čas s administrativou a mohou se více věnovat hostům. Úspora času a efektivita je spíš třešničkou na dortu," říká Pavel Jenč, IT Manager z Orea Hotels.
EDI do gastra proniká také přes společnosti, které kromě gastro byznysu provozují jinou činnost. Příkladem je firma HP Tronic, provozovatel obchodů Datart.
"Uvědomili jsme si, že stejné výhody, které tyto technologie přináší našemu hlavnímu byznysu s elektronikou, můžeme uplatnit i pro naše ubytovací a gastro provozy v Resortu Valachy a zlínské Bistrotéce. Velká část našich dodavatelů již EDI používá, takže jsme si elektronické doklady začali vyměňovat rychle," říká Alena Dujková, vedoucí projektu implementace EDI v HP Tronic.
Článek GRiT, s.r.o. ze dne úterý 14. listopadu 2023
Technologie a úpravy procesů pomáhají snižovat náklady firem
Ceny EDIZone za šíření digitalizace v gastronomii
Technologie ze supermarketů pronikají mezi e-shopy
Restaurace a hotely hledají úspory v nasazení moderních technologií
Jednoduchý software pro přesné sledování firemního majetku
WMS automatizovaný sklad pro 30000 párů obuvi
Partnerství GRiT a Seyfor pro podporu digitalizace a automatizace
Technologické investice snižují provozní náklady firem
EDI modul automatizuje obchodní komunikaci ERP ABRA Gen
Ocenění EDIzone 2022 za osvětu o automatizaci a digitalizaci mezi dodavateli
Automatické zaúčtování dokladů do ERP s ORiON EDI šetří měsíčně stovky hodin práce
Úspěšné e-shopy využívají digitalizaci dokladů
GRiT expanduje do zahraničí a dále prohlubuje vztahy s klienty
IZOMAT stavebniny zavádějí EDI
Jak komunikovat digitalizaci firemních procesů
Automatizované schvalování objednávek a faktur s oceněním EDIzone
Propojení skladového systému e-shopu s informačním systémem dopravce
Lubomír Veselý - nový generální ředitel společnosti GRiT
Robotizace a automatizace jako lék na nedostatek zaměstnanců
Umělá inteligence v účetnictví je výhodná i pro malé firmy
Albert portál podporuje EDI komunikaci dodavatelů obchodního řetězce
Digitalizace zrychluje komunikaci a zjednodušuje práci českých firem
Zavedení automatizace do fakturace přináší značné úspory
EDI pomáhá Rohlíku v rychlé komunikaci s dodavateli
Projekt elektronické výměny dokladů Lidl - Henkel získal ocenění v soutěži EDIZone
Pilulka.cz rozšiřuje elektronickou výměnu dokladů EDI a PDK
Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i peníze
Přechod do cloudu z pohledu českých firem
Sportovní prodejny sítě PPG Group zavádějí EDI
Automatizace zpracování objednávek zrychluje a zjednodušuje celý nákupní proces
Propojení FlexiBee s LOKiA WMS
Umělá inteligence zrychluje zpracování přijatých faktur
Cloudové služby pomáhají firmám překonat nouzový stav
Skladový systém v cloudu zrychluje expedici objednávek e-shopu
Skladový systém LOKIA WMS eliminuje záměny vydávaného zboží e-shopu
Oceněná řešení pro automatizované zpracování faktur
ORiON EDI bude pomáhat expanzi Rohlik.cz v Maďarsku
iNVOiCE FLOW výrazně zrychluje zpracování přijatých faktur
Farmaceutický velkoobchod začíná využívat EDI
Bezproblémová výměna dat mezi systémy Grit a POHODA