Odborníci bijí na poplach a doporučují, aby společnosti začaly personální krizi řešit automatizací a robotizací rutinních činností. Není nutné investovat miliony korun do nových technologií či robotů, investice mohou být řádově nižší.
"Máme klienta, který díky zavedení systému pro řízené skladování WMS zrychlil vyskladnění denních objednávek z původních 12 hodin na dvě hodiny. Ušetřil tak jedno pracovní místo, navíc nemusí shánět brigádníky do skladu během sezónních špiček. Investice se klientovi vrátila za dva měsíce," říká Miroslav Králík, Delivery Manager systému LOKiA WMS společnosti GRiT.
Kromě logistiky nebo skladového hospodářství lze podobným způsobem automatizovat i další činnosti.
Vystavování objednávek nebo příjem faktur automatizuje EDI či vytěžovací software, část dotazů na zákaznické podpoře vyřeší chatbot, práci obchodníkům usnadní CRM systém, prototypování i výrobu součástek obstarají 3D tiskárny.
Firmy by si měly pro automatizaci vytipovat rutinní a repetitivní činnosti, nad kterými tráví zbytečně moc času, a hledat možnosti automatizace.
"Vytěžovací software nám šetří přibližně půl pracovního úvazku, odhadem 60 hodin za měsíc, na příjmu faktur. Nepotřebujeme tak externí fakturantku, která to dříve dělala," popisuje svoje zkušenosti finanční kontrolorka Kamila Burgerová z firmy MoroSystems.
Aktuálně českým firmám chybí rekordních 363000 zaměstnanců - to je nejvíce v historii republiky. Nejhorší je situace ve stavebnictví nebo v průmyslu, s nedostatkem zaměstnanců se ale potýkají i další obory.
Vše navíc komplikuje pandemie a omezené cestování, které blokuje vstup zahraničních pracovníků. Firmy proto musejí hledat alternativy, nabízí se automatizace a robotizace rutinních činností.
Srpnová míra nezaměstnanosti v Česku činila 3,6%, před pandemií přitom byla nezaměstnanost jen o málo menší na úrovni 3%.
Kromě nedostatku pracovníků ale firmy trápí také další problémy - zejména nedostupnost a vysoká cena stavebních materiálů nebo elektronických čipů a také rychle rostoucí mzdy, které z Česka pomalu sejímají nálepku montovna Evropy.
Demografický vývoj v Česku i v sousedních zemích navíc napovídá tomu, že do budoucna bude nedostatek zaměstnanců ještě palčivějším problémem.
Společnosti, které se zavčasu přizpůsobí, proto mohou v nejbližších letech získat klíčovou konkurenční výhodu.
Článek GRiT, s.r.o. ze dne středa 22. září 2021
Technologie a úpravy procesů pomáhají snižovat náklady firem
Ceny EDIZone za šíření digitalizace v gastronomii
Technologie ze supermarketů pronikají mezi e-shopy
Restaurace a hotely hledají úspory v nasazení moderních technologií
Jednoduchý software pro přesné sledování firemního majetku
WMS automatizovaný sklad pro 30000 párů obuvi
Partnerství GRiT a Seyfor pro podporu digitalizace a automatizace
Technologické investice snižují provozní náklady firem
EDI modul automatizuje obchodní komunikaci ERP ABRA Gen
Ocenění EDIzone 2022 za osvětu o automatizaci a digitalizaci mezi dodavateli
Automatické zaúčtování dokladů do ERP s ORiON EDI šetří měsíčně stovky hodin práce
Úspěšné e-shopy využívají digitalizaci dokladů
GRiT expanduje do zahraničí a dále prohlubuje vztahy s klienty
IZOMAT stavebniny zavádějí EDI
Jak komunikovat digitalizaci firemních procesů
Automatizované schvalování objednávek a faktur s oceněním EDIzone
Propojení skladového systému e-shopu s informačním systémem dopravce
Lubomír Veselý - nový generální ředitel společnosti GRiT
Robotizace a automatizace jako lék na nedostatek zaměstnanců
Umělá inteligence v účetnictví je výhodná i pro malé firmy
Albert portál podporuje EDI komunikaci dodavatelů obchodního řetězce
Digitalizace zrychluje komunikaci a zjednodušuje práci českých firem
Zavedení automatizace do fakturace přináší značné úspory
EDI pomáhá Rohlíku v rychlé komunikaci s dodavateli
Projekt elektronické výměny dokladů Lidl - Henkel získal ocenění v soutěži EDIZone
Pilulka.cz rozšiřuje elektronickou výměnu dokladů EDI a PDK
Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i peníze
Přechod do cloudu z pohledu českých firem
Sportovní prodejny sítě PPG Group zavádějí EDI
Automatizace zpracování objednávek zrychluje a zjednodušuje celý nákupní proces
Propojení FlexiBee s LOKiA WMS
Umělá inteligence zrychluje zpracování přijatých faktur
Cloudové služby pomáhají firmám překonat nouzový stav
Skladový systém v cloudu zrychluje expedici objednávek e-shopu
Skladový systém LOKIA WMS eliminuje záměny vydávaného zboží e-shopu
Oceněná řešení pro automatizované zpracování faktur
ORiON EDI bude pomáhat expanzi Rohlik.cz v Maďarsku
iNVOiCE FLOW výrazně zrychluje zpracování přijatých faktur
Farmaceutický velkoobchod začíná využívat EDI
Bezproblémová výměna dat mezi systémy Grit a POHODA