Virtuální poradce v cloudu, který je založen na technologii IBM Watson, vyškolili čeští lékaři a je schopen reagovat na mnoho otázek týkajících se diabetu v češtině. Pomáhá tak pacientům lépe pracovat s informacemi a současně jim přináší všechna relevantní data z portálu cukrovka.cz.
Existují tisíce článků, studií, knih, časopisů a dalších informačních zdrojů, které pokrývají diabetes v českém jazyce. Mnoho z nich však není tak snadné pochopit, jelikož jsou napsány odborným jazykem.
Nový virtuální asistent Cukrovka Bot, který společně představili Diabetická asociace České republiky a společnost IBM, je obecným zdrojem informací pro diabetiky, stejně jako pro jejich rodiny a přátele.
"Jedinečné schopnosti umělé inteligence a IBM Watson Assistant mohou pomoci diabetikům snadno získat mnoho potřebných a praktických informací o cukrovce - to vše 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Chatbot pro diabetiky byl vyvinut a testován devět měsíců v České republice společností IBM ve spolupráci s Diabetickou asociací České republiky. Je založen na kombinaci nástrojů IBM Watson Assistant a Watson Assistant Workbench s otevřeným zdrojovým kódem, který vývojářům pomáhá vytvářet požadovaný obsah ve velmi uživatelsky přívětivé podobě," říká Zuzana Kocmaníková, generální ředitelka IBM Česká republika.
Stovky tisíc pacientů v České republice, kteří byli doposud odkázáni na doporučení svých lékařů, mají nyní zcela nový informační zdroj, který dokáže zpracovat mnoho otázek týkajících se diabetu, typů cukrovky, komplikací a následků diabetu, stravovacích návyků, častých známek a symptomů diabetu a mnoho dalších.
"Chatbot je počítačový program se kterým komunikujete v přirozeném jazyce jako byste komunikovali s jiným člověkem. Chatbot vám odpovídá na vaše otázky a zároveň se vás může i ptát, aby získal informace potřebné pro nalezení správné odpovědi. Chatboty lze trénovat více metodami - počínaje velmi explictní definicí struktury rozhovoru, slov, synonym, záměrů experty na danou doménu až po hluboké učení a statistické metody samostatného učení z velkém množství rozhovorů posbíraných v minulosti. V současné době po chvíli rozhovoru rozpoznáte, že nekomunikujete s člověkem, ale s počítačovým programem. Chatboty jsou většinou zaměřeny na jednu tématiku. Ve světě v současné době dochází k prudkému rozvoji technologie chatbotů, chatboty pokrývají čím dál tím více témat a brzy bude těžké poznat zda komunikujete s člověkem nebo chatbotem," říká David Kadleček, Integration Architects manažer IBM Česká republika.
Tento inovativní AI asistent pro pacienty s diabetem byl vyvinut jako projekt společenské odpovědnosti firmy IBM a byl bezplatně poskytnut Diabetické asociaci České republiky.
IBM Corporate Citizenship realizuje projekty, které řeší akutní problémy ve společnosti. Podle současné statistiky Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR počet pacientů s cukrovkou každoročně rychle roste.
V České republice je jeden z deseti lidí diabetik, v zemi žije přibližně 1 milion pacientů. Každý rok je v České republice kolem 60 tisíc nových pacientů s diabetem a 22 tisíc pacientů na tuto nemoc zemře.
"Jsem velmi rád, že výsledkem naší spolupráce s IBM je inovativní chatbot, který informuje lidi o cukrovce v České republice," říká prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc. prezident Diabetické asociace České republiky.
O IBM Watson Assistant
IBM Watson Assistant je platforma pro tvorbu konverzačních aplikací. Umožňuje autorům vytvářet aplikace, které komunikují s lidmi přirozeným jazykem, na rozdíl od vyhledávání podle klíčových slov.
Watson Assistant Workbench je open source platforma postavená nad technologií Watson Assistant.
Článek IBM Česká republika, spol. s r.o. ze dne pátek 25. ledna 2019
Novinky z oblastí cloudu a umělé inteligence na IBM Think Summit
Cloudově nativní IBM software funguje na libovolném cloudu s Red Hat
Virtuální asistent Andělín pomáhá pacientům po mrtvici s návratem do aktivního života
Chatbot pro diabetiky pomáhá v léčbě českých pacientů s cukrovkou
Evropané očekávají rozšíření využití umělé inteligence v praxi