V České republice je nízká konkurence na trhu mobilních služeb. K prokázání této skutečnosti bude využit běžně používaný a uznávaný ukazatel na měření konkurence tzv. "HHI index". Tento index nám je empiricky schopen dokázat pravdivost předchozího tvrzení o nízké konkurenci na trhu mobilních služeb v ČR.
Než se však pustíme do výpočtu HHI indexu, je potřeba si nejdříve ujasnit, co to znamená, když se bavíme o "trhu". Je to důležité zejména z toho důvodu, aby nedocházelo k účelnému rozmělňování debaty argumenty o celoevropském trhu a jim podobným. Trhem máme v tomto případě na mysli tzv. "relevantní trh". Zákon o ochraně hospodářské soutěži definuje: "Relevantním trhem je trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území."
V širším slova smyslu sice existuje celoevropský trh, ale v užším slova smyslu a hlavně prakticky existuje jenom ten český. Občan ČR si totiž může vybrat pouze mezi třemi českými operátory, kteří své služby standardně poskytují na území ČR. Proto našim relevantním trhem je trh vymezený územím České republiky, na kterém působí tři operátoři.
HHI index je ekonomickým indikátorem, který slouží k měření konkurence na trhu. Tento indikátor standardně při svých postupech používá Americké ministerstvo spravedlnosti a americký Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, kteří mají na starosti kontrolu konkurence na trhu a povolování fúzí a akvizic. HHI index pak tyto úřady používá k determinaci, zda-li je daný trh dostatečně konkurenční a zda-li navrhovaná fúze nebo akvizice nepovede ke snížení konkurence na trhu, popřípadě k jak velké změně konkurence by došlo.
Jediné známé výhrady k HHI indexu nejsou tak ve formě neadekvátnosti indexu jako takového, ale v podobě nutnosti a) správného ohraničení geografické oblasti a b) správného vymezení služeb.
S obou známých výhrad k HHI indexu ale v našem případě není problém:
Poté, co jsme odstranili jakékoli pochybnosti o správném ohraničení geografické oblasti a správném vymezení služeb při použití HHI indexu, můžeme se pustit do jeho samotného výpočtu. HHI index se počítá poměrně jednoduše, a to tak, že se spočítá suma druhých odmocnin tržních podílů daných firem.
Výsledkem je hodnota na škále až do výšky 10000. Čím vyšší hodnota, tím nižší konkurence na trhu. Hodnota 10000 tak indikuje maximální koncentraci, kdy jedna firma má 100% tržní podíl a je tak na daném trhu fakticky monopolem.
Trh s výsledkem HHI indexu 2501 - 10000 indikuje vysokou koncentraci, 1501 - 2500 je považován za mírně koncentrovaný, 101 - 1500 za nekoncentrovaný a trh s hodnotou pod 100 je považován za hodně konkurenční.
Výše uvedená tabulka ukazuje rozdělení trhu v ČR v roce 2010. Telefónica O2 měla tržní podíl 38,23%, T-Mobile 38,13% a Vodafone 23,64%. Dosazení těchto hodnot do vzorce HHI nám vychází tento výsledek:
HHI = 23,642 + 38,132 + 38,232 = 3474
Standardní metodika měření konkurence s pomocí HHI indexu nám indikuje, že český trh mobilních služeb je "vysoce koncentrovaný". Navíc je hodnota HHI indexu 3474, a tedy vysoce nad mezní hodnotou 2500 indikující rozmezí mezi "mírnou koncentrovaností" a "vysokou koncentrovaností".
Hodnota 3474 tudíž ani není blízká hodnotě mezní. Lze tedy s veškerou autoritou říct, že v ČR na poli mobilních služeb existuje nízká konkurence. Pro ilustraci je na následujícím grafu zaznamenán i vývoj HHI indexu v čase, z něhož je patrné, že nízká konkurence na poli mobilních služeb je již dlouhodobá.
Existuje i alternativní, i když méně používaný, způsob měření konkurence na trhu. Je to tzv. "Poměr koncentrace čtyř firem". Tento poměr se počítá tak, že se podíl tržeb čtyř největších firem v oboru porovná k poměru celkovým tržbám v daném oboru. Obecně se výsledek pod 60% považuje za konkurenční a nad 60% nekonkurenční.
Vzhledem k tomu, že na českém trhu mobilních operátorů působí pouze tři firmy, není ani potřeba Poměr koncentrace čtyř firem počítat, jelikož je jasné, že výsledek je roven 100%. Výsledek metodiky "Poměru koncentrace čtyř firem" nám tak ukazuje na extrémně nízkou koncentraci v oblasti mobilních služeb.
Obě metody, HHI index a Poměr koncentrace čtyř firem, nám ukázali, že na poli mobilních služeb v ČR existuje nízká konkurence. Zejména pak standardně uznávaný HHI index empiricky jasně dokazuje tuto skutečnost. Je opravdu s podivem, že takto jednoduchou metodiku ještě nikdo nezpracoval a zejména pak ČTÚ, který v této oblasti analýzu relevantních trhů vůbec nedělá.
Jediným vysvětlitelným důvodem pak je totiž to, že tato analýza - a to i bez použití HHI indexu - by nutně musela dojít k neodvratnému závěru, že na trhu mobilních služeb je nízká konkurence. Nízká konkurence pak v přímé kauzalitě umožňuje oligopolní chování nekonkurujících si operátorů, jež narušuje hospodářskou soutěž, a jejíž následky jsou zhmotněny v nadstandardních ziscích českých operátorů, a to vše při neporovnatelně nízké kvalitě naši sítě.
Článek INFORMAČNÍ INSTITUT, o.p.s. ze dne středa 7. března 2012
Nezákonný stav napraví až daň ve výši 300 miliard pro dodavatele elektřiny z OZE
Bývalé vedení ERÚ je zodpovědné za bilionový solární průšvih
Podle ČTÚ nemá analýza relevantních trhů nic společného s podmínkami aukce
Podmínky aukce kmitočtů jsou pro nového operátora odrazující
Informační institut doporučuje odložení aukce kmitočtů
Čtvrtý mobilní operátor je nyní jen virtuální realitou
Aukce kmitočtů: předčasný experiment bez analýzy relevantního trhu
Oligopol mobilních operátorů: Informační institut reaguje na zavádějící informace v reakci ČTÚ
ČTÚ prezentuje neověřitelná čísla
Problén řešení nekonání ČTÚ v oblasti regulace cen mobilních služeb míří do Senátu
Ondřej Malý jmenován do rady ČTÚ
Negativní dopady selhání ČTÚ: drahé a nekvalitní mobilní služby v ČR
Nízká konkurence na trhu mobilních služeb v ČR
Oligopolní chování nekonkurujících si operátorů vede k narušení hospodářské soutěže