Za posledních osm měsíců došlo k dalšímu zlepšení technické vybavenosti uživatelů. Zatímco v květnu 2008 byl podíl dvou nejčastěji využívaných rozlišení obrazovek téměř vyrovnaný, v současnosti již jasně převažuje vyšší rozlišení 1280x1024 pixelů. Vyplývá to z nejnovějších statistik měřící služby NAVRCHOLU.cz.
Ještě v květnu roku 2008 byl podíl dvou nejpoužívanějších rozlišení obrazovek počítačů, tedy 1024x768 a 1280x1024 pixelů, prakticky vyrovnaný, a to přibližně 40 %. Z aktuálních statistik služby pro sledování návštěvnosti NAVRCHOLU.cz za leden 2009 je už jasně patrná převaha vyššího rozlišení obrazovek - tedy téměř 44% podíl pro rozlišení 1280x1024 pixelů.
Trend postupného zvětšování obrazovek je zřejmý i z dalších čísel, například rozlišení 1400x1050 pixelů již využívá téměř 7 % sledovaných návštěv a rozlišení 1600x1200 a vyšší pak více než 9 %.
Ve srovnání s daty z května 2008 ale také došlo k mírnému nárůstu podílu nejmenších rozlišení. Tato skutečnost pravděpodobně odráží kombinaci rostoucí obliby mobilních zařízení a cenové politiky poskytovatelů mobilního internetového připojení, díky které je dnes mobilní přístup k internetu cenově dostupnější než v minulosti.
"Rostoucí podíl vyšších rozlišení obrazovek počítačů je pochopitelný. Uživatelé průběžně upgradují nejen software, ale samozřejmě i hardware, takže přechod na kvalitnější technické vybavení je logickou cestou, ke které dříve nebo později dospěje téměř každý uživatel," komentuje zveřejněná data Daniel Gogela, vedoucí služby NAVRCHOLU.cz.
Statistika podílů velikosti okna internetového prohlížeče koresponduje s přechodem uživatelů na vyšší rozlišení obrazovky. Zatímco v květnu 2008 měly dvě nejrozšířenější velikosti, tedy 801 - 1024 a 1025 - 1280, také přibližně stejný podíl na úrovni 41 %, v lednu 2009 už je mezi nimi rozdíl více než 10 procentních bodů. I ostatní čísla naznačují přechod uživatelů k větším velikostem oken internetového prohlížeče.
Podíl uživatelů využívajících plnou barevnou škálu TrueColor (24 bitů) od května 2008 ještě mírně posílil na více než 95 %. Tím už došlo pouze k mírnému posílení pozice, kterou barevná škála TrueColor mezi českými uživateli v současnosti má.
Metodika
Data v tabulce vycházejí z počtů návštěv uskutečněných na webech monitorovaných službou NAVRCHOLU.cz z prohlížečů se zapnutým JavaScriptem, který se pro zjištění uvedených hodnot používá. Návštěvou se rozumí sled přístupů na měřený web z jednoho prohlížeče provedených tak, že každý přístup následoval maximálně za 30 minut od přístupu předchozího. Pokud mezi dvěma přístupy uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu. Uvedená metodika odpovídá doporučení IFABC.
Pro analýzu byla použita metodika založená na vytvoření vzorku webů, který vykazuje vysokou stabilitu v čase a je odolný proti působení extrémních hodnot webů se specifickými vlastnostmi. To znamená, že pokud v určité době dojde ke změně naměřených hodnot, je minimální pravděpodobnost, že by to bylo způsobeno změnou ve struktuře měřených webů, a naopak lze vyvozovat, že se jedná o skutečnou změnu v chování uživatelů.
Proto vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem. V lednovém měření bylo do vzorku zařazeno téměř 25 tisíc webů, které odpovídají výše uvedeným kritériím.
Na tvorbě metodiky se podílela společnost Factum Invenio, jedna z předních agentur marketingového výzkumu na českém trhu.
Článek Internet Info s.r.o. ze dne čtvrtek 26. února 2009
2,5 milionu uživatelů v ČR používá internet v mobilu
Studie českých e-shopů 2011: opakují se stále stejné chyby
999.cz: nová služba podpory pro e-shopy
Křišťálová Lupa 2010: projektem roku je Slevomat.cz, anticena pro Datové schránky
CIF 2010: český Internet očekává příliv investic
Czech Internet Forum 2010: to NEJ z českého Internetu v jednom dni
Radka Hartmanová, nová obchodní ředitelka vydavatelství Internet Info
Defraggler je podle Slunečnice.cz TOP nástroj pro defragmentaci HD
Konference User Experience je zaměřena na potřeby uživatelů
Internet Download Manager na čele programů pro stahování souborů
Odstraňte vlákno názorů k článku na Mešec.cz
Plazmová televize, výrobci předvídají postupný zánik
WebTop100, soutěž firem o nejlepší web
Business Information FORUM 2010
Czech Open Source 2010 vstupuje do finálového hlasování
IDF 2010 aneb praktický trénink pro vývojáře
Preference pro Microsoft Internet Explorer klesají
Kristýna Šonková vede oddělení Event Managementu
ICQ 7 vítězí mezi komunikačními programy
Kulatý stůl o digitalizaci zaměřený na televizory nové generace
Nominace ankety Czech Open Source 2010 spuštěny
IDF 2010, konference určená webovým vývojářům
Vše o televizních přenosech ze ZOH 2010 na jednom místě
KMPlayer, nejoblíbenější přehrávač multimédií
Podíly vyhledávačů zůstaly v roce 2009 stabilní
Konference o internetové bezpečnosti prověří i pražskou OpenCard
Mirka Kužnarová, novou obchodní ředitelkou Internet Info
Lenka Krbcová, nová šéfredaktorka Vitalia.cz
Vánoční atmosféra v počítači se serverem Slunečnice.cz
Podnikatel.cz se ohrazuje proti nařčení, že uveřejnil pomluvu ČT
Adobe Flash Player u uživatelů suverénně vede
Vypínání analogové televize na Plzeňsku je ohroženo
Databáze serveru Vitalia.cz umístěny na Mapách Google
Mobile Internet Forum 2009 odhalí reklamní potenciál mobilní komunikace
Dobrý web získal certifikaci Google Analytics Authorized Consultant
Do hlasování v anketě Křišťálová Lupa 2009 se nově zapojí expertní panel
Avast! nejoblíbenějším antivirovým softwarem
Windows Live Search zamíchal statistikou podílů vyhledávačů
Zahájení projektu MEDIA MONDAY
MEDIA MONDAY proběhne za necelý týden
Speciální příloha Vypínáme.cz s termíny vypínání analogových TV vysilačů
Anketa Czech Open Source 2009 má své vítěze
Porotu soutěže WebTop100 povede Ivan Pilný
Nejlepší projektový management v roce 2009 má Komerční banka