Co všechno může ovlivnit úspěch marketingových kampaní přes e-mail? Je to zejména diverzifikace příjemců, lightboxy pro registrací nových účastníků, cílení na mobilní zařízení s optimalizací obsahu sdělení, trackování a využití inteligentních systémů pro rozesílání pošty.
Taktiky používané v emailingovém marketingu získávají více na kreativitě a návyky spotřebitelů se mění. Jsou čím dál tím náročnější. Za to může špatná reputace - vždyť emailing má pověst nejkontroverznějšího marketingového kanálu.
"Pokud mají být emailingové kampaně doručeny do většiny emailových schránek a úspěšné, což se projeví na konverzi, je potřeba nejen sledovat a vyhodnocovat výsledky po rozeslání, ale je velmi důležité podrobit je i důkladné analýze a získat z nich co nejvíce vhodných informací pro sestavení a naplánování následujících elektronických kampaní. I proto jsou vyvíjeny specializované systémy, které sledují jednotlivé trendy a reagují na chování a potřeby spotřebitelů, které se neustále vyvíjí. Bohužel stále mnoho lidí chápe newsletter, který objeví ve své schránce jako spam a to i přesto, že se k jeho odběru přihlásili. Mnohdy za to však mohou neprofesionálně provedené emailingové kampaně a marketéři, kteří s nimi nepracují koncepčně," říká Jiří Vaško, vedoucí týmu MailForce ve společnosti Inveo.
Inteligentní systémy pro rozesílání elektronické pošty
Zatímco dříve pro rozesílání emailingových kampaní stačil HTML editor a program pro hromadné rozesílání, dnes je tento způsob tvorby emailingového marketingu zcela nevyhovující. Nahradily je flexibilní, spolehlivé, škálovatelné a bezpečné systémy, které dokáží doručit newsletter do většiny emailingových schránek a přesně zacílit na požadované publikum.
Odpadá s nimi nutnost sledovat trendy doby a řešit technologické problémy jako je označování za SPAM, implementace řešení DKIM, SPF a šifrování. Analytici pracující ve společnostech vyvíjející tyto systémy ke každé rozesílce přistupují individuálně a aplikují na ně různé scénáře. Rozesílkou v inteligentních systémech přitom nic nekončí.
Sledování chování příjemců
Sledování chování, či chcete-li trackování je dnes samozřejmostí. Trendem je však zapojení mnohem sofistikovanějších nástrojů s možností ovládat a konzistentně sledovat více marketingových parametrů najednou. Integrací služeb jako je například Google Analytics příjemci získají možnost z jednoho rozhraní sledovat chování na webových stránkách, ale také v emailingových kampaních.
V pokročilém nastavení lze navíc díky integraci selektovat přesné chování zákazníků a tak získat ještě lepší přehled o příjemcích, cílech a ecommerce konverzích. Detekovat je možné, kdo a díky kterému emailingu se dostal na web, jak se na něm pohyboval a co to přineslo.
Cílení na mobilní zařízení
Mobilní zařízení jsou zřejmým trendem v digitálním marketingovém světě, ale ještě důležitější roli hrají v emailingovém kanále. Podle reportu Movable informující o preferencích spotřebitelů je 66 % všech e-mailů v USA přečtena ve SmartPhonu, anebo tabletu. V České republice bude číslo podobné, protože penetrace mobilních zařízení je na podobné úrovni.
Tomuto číslu napomáhá i to, že standardem dnešní doby jsou displeje o velikosti pět a více palců. Kolik příjemců čte emailingy právě z mobilních zařízení lze snadno zjistit prostřednictvím reportů poskytovaných systémy pro jejich zasílání.
V mobilním e-mailovém marketingu je nutné brát zřetel na rychlost. Příjemci prostě očekávají, že dojde k jeho rychlému stažení a budou ho moci snadno prohlížet či rovnou služby a zboží poptávat. Z tohoto důvodu je nejlepší vytvářet kampaně specificky, jednoduše a bez většího množství textu.
Diverzifikace příjemců
Databáze je alfou a omegou každého podnikání. V případě ecommerce to platí dvojnásob. Bez databáze není komu posílat emailing. Kvalitní a pravidelně spravovaná databáze je pouhým základem. Teprve její diverzifikace, tedy efektivní roztřídění toho, o jaký typ služby či zboží mají spotřebitelé zájem, se lze opřít a dodat očekávanou kampaň.
Široká nabídka vybraných promovaných informací poslaná na celou databázi příjemců totiž zaujme pouze někoho a na ostatní se v nich nemusí dostat a to i přesto, že odesílající firma jim má také co nabídnout. Trendem je tedy databázi selektovat a cílit dle preferencí příjemců.
Lightbox
Práci na budování databáze příjemců je dobré zahájit rovnou na webu. Trendem dnešní doby je použít popup okna, známé jako lightboxy. Podle provedených výzkumů pomáhají budovat databázi 5 až 10 krát rychleji než tradiční způsoby registrací. Ty jsou totiž často zastrčeny v zápatí stránky a uživatelé je odmítají hledat.
Existují dvě základní možnosti, jak spotřebitele takto oslovit. Tou populárnější je zobrazení lightboxu při posunu kurzoru myši mimo webovou stránku - tedy těsně před tím, než ji opustí. Nevýhodou však je to, že není efektivní na mobilních zařízeních - zde totiž nejsou žádné kurzory.
Další metodou je možnost použít mezní bod při skrolování, anebo časový limit, při jehož překročení na stránce se výzva zobrazí. Funguje i na mobilních zařízeních, ale zase může být více obtěžující.
Článek Inveo.cz s.r.o. ze dne středa 20. ledna 2016
Emailing na mobilní zařízení a chytré rozesílací systémy