Ze studie Kaspersky Safe Kids zaměřené na bezpečnost dětí vyplývá, že mezi jejich nejoblíbenější aplikace během pandemického období od května 2020 do dubna 2021 patřily YouTube, WhatsApp a TikTok, který dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než dosud hojně preferovaný Instagram.
"Současné děti už od útlého věku vyrůstají s počítačovými hračkami v ruce, takže se mnohem rychleji sžijí s digitálním prostorem a zvládají nové technologie. Jsme svědky, jak se síť TikTok během krátké doby stala jednou z hlavních, jež určuje u dětí trendy, a stále si udržuje jejich zájem. Vedle toho neubyly síly ani YouTube a zůstává mezi dětmi na špičce oblíbenosti, částečně díky obrovské rozmanitosti videí - od návodných klipů, které je provedou celou hrou, po vzdělávací lekce a videa. Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem víc pomoc, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě," říká Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.
Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38%), internetová komunikační média (22,08%) a počítačové hry (13,67%).
Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa.
Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok.
Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry - Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.
Děti podle studie velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube - podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35%. Do statistik se rovněž promítají trendová videa - např. pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43% vyhledávání.
V letošním roce se do čela žebříčku podle dětí z celého světa dostávalo vyhledávání odkazů souvisejících s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4%.
Pokud se jedná o preference v oblasti hudby, populárním se stal - vedle tradičních oblíbenců, jako jsou skupiny BTS a BLACKPINK ve stylu K-POP, zpěvaček Ariany Grande a Billie Eilish nebo rappera Travise Scotta - i další hudební žánr zvaný phonk.
Objevil se také trend takzvaných kreativních videí - na čelních příčkách seznamu vyhledávaných položek se začalo objevovat stále víc žádostí o beaty, samply a návody, jak tvořit hudbu v různých programech.
Současně platí, že síť TikTok je i nadále hlavním zdrojem, podle kterého se mezi dětmi určují hudební trendy.
Na komiksy připadala celá polovina (50,21%) všech dotazů ve vyhledávání.
Mezi nejoblíbenější dětské aplikace z tohoto segmantu patří:
Na druhém místě byly nejrůznější televizní pořady - nejčastějším v angličtině vyhledávaným pořadem byla reality show talentů The Voice Kids.
V kategorii filmů a televizních seriálů byly tahouny:
Zájmu stále většího počtu dětí se i nadále těší Netflix - nejčastěji poptávané tituly na této platformě byly akční seriál Cobra Kai a nyní již ikonická série Stranger Things.
TikTok už není jen o náhodných krátkých videích
Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů, neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu.
K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh - být kameramanem, aktérem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí.
To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.
Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřil Minecraft (22,84%), Fortnite (6,73%), Among Us (3,80%), Brawl Stars (6,34%) - která nedávno děti zaujala a je nyní velmi populární - a obzvláště oblíbená hra Roblox (3,82%).
Stále přitom platí, že nejvíc hraným titulem v první desítce her je v téměř všech zemích Roblox.
Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu - 26%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40%). Ale velmi odlišnou situaci vidíme v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08%).
Pokud chcete, aby si vaše děti z internetu odnášely především pozitivní zážitky, řiďte se několika doporučeními společnosti Kaspersky.
Doporučení Kasperských pro bezpečnost dětí na internetu:
Článek KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC ze dne pátek 4. června 2021
Masivní kybernetické útoky na ukrajinskou infrastrukturu
Bezpečná bezdrátová aktualizace řídících jednotek chytrých automobilů
Valentýn 2022 ve znamení nárůstu podvodných aktivit
Evropské firmy často podceňují investice do IT bezpečnosti
Kyberbezpečnostní hra [Dis]connected
Hrdiny sci-fi filmu Moonfall chrání bezpečnostní systémy Kaspersky
Log4Shell zranitelnost představuje novou éru kybernetických útoků
Blokování škodlivého obsahu a phishingových domén
Rizika kontroverzních příspěvků na sociálních sítích
Bezpečnostní hrozba BlueNoroff vykrádá účty finančních startupů
Ochrana digitální identity v prostředí metasvěta
Rekordní záchyt nových typů škodlivých souborů
Jak nastavit ochranu soukromí u různých internetových služeb a platforem
Škodlivý doplněk krade přihlašovací údaje uživatelů Microsoft Exchange Serveru
Nebezpečná zranitelnost v rozšířené knihově nástrojů pro Java aplikace
Nové strategie ransomware útočníků
Zásady kybernetické bezpečnosti pro bionická zařízení
Firmy často tají informace o úniku osobních údajů zaměstnanců
Lepší zabezpečení kyberbezpečnosti je pro zdravotnická zařízení velkou výzvou
Prognózy finančních hrozeb roku 2022
Slevové akce typu Black Friday lákají k podvodům při online platbách
Jak se lidé a firmy dokázali přizpůsobit podmínkám práce na home office
Nahlédněte do zákulisí etických hackerů a kybernetických profesionálů
Špatná legislativa brzdí vyšetřování kybernetické kriminality
Kyberzločinci intenzivně využívají streamované pořady a seriály jako návnadu
Aktualizace Kaspersky VPN Secure Connection
Počet pokročilých DDoS útoků roste
Pozor na scam a phishing ve falešných kampaních podvodníků
Kyberzločin zneužívá popularitu Hry na oliheň
Skupina Lazarus vyvíjí prostředky pro útok na dodavatelské řetězce
Simulační hra o kyberbezpečnosti pro diplomaty a úředníky
Bezpečná online práce zaměstnanců s využitím VPN
Bankovní trojan Trickbot se překotně vyvíjí
Nový zero-day exploit MysterySnail napadá servery s Microsoft Windows
Sdílení dat s dodavateli představuje riziko kybernetického útoku
Absolutní ochrana před ransomware
Nový backdoor Tomiris se podezřele podobá malwaru Sunshuttle
Spyware FinFisher se snaží obcházet bezpečnostních řešení
Trojan BloodyStealer ohrožuje on-line herní platformy
Cybersecurity platforma pomáhá v rozvoji nových produktů a služeb
Sociální sítě během epidemie často nahrazují skutečné vztahy
Kaspersky Smart Home Security pro ochranu IoT zařízení chytrých domácností
Pravidelné aktualizace a silná hesla snižují rizika kybernetického napadení firem
SAS 2021 - Summit bezpečnostních analytiků
Microsoft Exchange Server čelí nárůstu kybernetických útoků
Bezpečnostní řešení Kaspersky spolehlivě chrání před bankovním trojanem QakBot