logo ESET software spol. s r. o.
Ondřej Šafář

Ondřej Šafář

PR manažer společnosti ESET

LinkedIn

Internetové bazary jsou v poslední době stále populárnější a bylo proto jen otázkou času, kdy zde kyberkriminalita začne narůstat. Z pohledu bezpečnosti se nejedná o nic nového, techniky používané útočníky jsou známé. To, co je nové, je celkový rozsah těchto aktivit. A výsledky tohoto průzkumu jej bohužel potvrzují.

Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají.

Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená.

Většina rodičů, kteří mají dítě do 15 let věku, se snaží kontrolovat jeho činnost na internetu - nejčastěji jde o vizuální kontrolu. Upřednostňují ji více než tři čtvrtiny rodičů, nebo dotazování, co dítě na internetu dělá. Touto cestou to řeší šest z deseti respondentů. Více než polovina rodičů zpětně kontroluje historii internetového prohlížeče, aby se dozvěděla, jaké webové stránky děti navštěvovaly.

Pouze 21% rodičů používá některý z bezpečnostních softwarů s funkcí rodičovské kontroly. Z průzkumu vyplývá, že nejpopulárnějšími sociálními sítěmi jsou Facebook, YouTube, Instagram a WhatsApp. Facebook používá 83%, YouTube 72%, Instagram 60% a WhatsApp 43% českých dětí.