Ondřej Ševeček |
|
Produktový manažer kurzů oblasti Microsoft servery a systémy Počítačové školy Gopas |
|
Řada hackerů nyní přechází na model využívání hackerského nástroje jako služby. Kyberzločinci si tak mohou koupit celou infrastrukturu ransomwaru. Ransomwarové skupiny jsou nyní součástí širšího ekosystému kybernetické kriminality. K dispozici mají široké spektrum zdrojů, se specializací např. na počáteční přístup do podnikových IT prostředí, pověření, útoky na soubory cookie pro aplikace SSO (Single Sign-On) a včetně infrastruktury pro distribuci. Zároveň mají tyto skupiny odborníky zaměřené na rekrutování pomocníků z řad osob, které mají přístup do interního systému. Riziko pro firemní data a celkovou bezpečnost, které přichází od zaměstnanců je stále velmi vysoké. A phishingové útoky, které hackeři vedou přes zaměstnance jsou velmi účinné. Firmy mají stále ve vzdělávání svých zaměstnanců zejména v bezpečném chování na internetu rezervy. |
19.08.24-PO Sofistikované útoky hackerů s využitím AI |
K pojmům jako aktivní a pasivní bezpečnost se tedy u automobilů oficiálně přidává i kybernetická bezpečnost. Předpis 155 OSN požaduje, aby výrobci automobilů a jejich dodavatelé zavedli systém řízení kybernetické bezpečnosti (CSMS), který zajistí, že kybernetická bezpečnost je integrována do životního cyklu vozidla. CSMS by měl zahrnovat procesy pro identifikaci, analýzu, hodnocení a řízení kybernetických rizik, stejně jako opatření pro prevenci, detekci, odezvu a obnovu po kybernetických incidentech. Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Stále více zařízení obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost. |
Evropská směrnice NIS2 navazuje na současnou legislativu, ale klade mnohem vyšší nároky na zabezpečení interních systémů také na celý dodavatelský řetězec dotčených organizací, takže v důsledku bude mít dopad i na řadu menších subjektů. Významně se rozšiřuje počet organizací a systémů státní zprávy i soukromých společností, na které nově dopadají povinnosti řídit prokazatelně svoji informační bezpečnost. A nejen to, součástí je také požadavek na sledování bezpečnostních událostí a řízení incidentů, zvláště pak i hlášení incidentů. Vyplývají z ní dokonce osobní odpovědnosti, za jejichž porušení hrozí citelné pokuty tedy i konkrétním zaměstnancům. Proto jsme připravili zbrusu nový kurz NIS2 a Zákon o kybernetické bezpečnosti, jehož cílovou skupinou jsou zejména manažeři i technici s povědomím a odpovědnostmi v oblasti informační technologií. |
60 % všech úniků dat dnes způsobují vlastní zaměstnanci, ne hackeři snažící se prolomit systém. V drtivé většině případů jde o neúmyslné chyby pramenící z neznalosti či nepozornosti v letních měsících, kdy jsou pro to ideální podmínky. Pro předcházení těmto vnitřním hrozbám jsou klíčová tři základní opatření - správně nastavené firemní systémy, informovanost zaměstnanců a kvalitní bezpečnostní software. Firmy by se měly soustředit na takové aktivity, které minimalizují potenciální rizika - oddělení firemních a osobních účtů, nastavení práv na úrovni přístupu k souborům, šifrování a dvoufaktorové ověřování přístupů. V neposlední řadě zodpovědný přístup k okamžitému řešení zjištěných bezpečnostních incidentů. |
03.08.23-ČT Kybernetická rizika při práci z dovolené |
Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Na letošní konferenci Black Hat tak např. ukázali odborníci z týmu Sky-Go další úspěšný hack automobilu. Konkrétně se jednalo o Mercedes-Benz třídy E, v jehož softwaru byl nalezen více než tucet zranitelností. Ty umožnily útočníkům třeba vzdáleně otevřít dveře nebo nastartovat motor. Stále více zařízení obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost. |
09.01.23-PO Elektronika chytrých aut láká hackery |