Společnost Marbes consulting se jako subdodavatel podílela na projektu Otevřené město Liberec, který rozšířením informačního systému Magistrátu statutárního města Liberec o nové funkcionality, zkvalitnil komunikaci úřadu s občany města.
Podařilo se zelektronizovat a tím i zefektivnit procesy uvnitř úřadu, zároveň se návštěvníkům webu rozšířily možnosti interakce. Širšímu využívání moderních nástrojů komunikace občanů s úředníky nyní v Liberci brání už jen legislativa.
Projekt Otevřené město Liberec byl realizován v roce 2015 s podporou Evropského fondu pro regionální rozvoj a zahrnoval několik částí:
Části projektu:
Společnost Marbes consulting se na projektu podílela dodávkou řešení v oblasti Back office úřadu, kde bylo cílem zjednodušit komunikaci s občany, zefektivnit procesy úřadu a v neposlední řadě zkvalitnit správu a podporu IT. Významnou součástí byla implementace modulu Stížnosti, petice, poskytování informací, což zajistilo přehlednou evidenci všech informací k jednotlivým případům s automatizovanou kontrolou termínů.
Dále byla rozšířena funkcionalita vazby mezi agendovým systémem PROXIO a spisovou službou e-Spis, čímž se zvýšila efektivita činností spojených s vedením agend. O nové funkce a další možnosti integrace bylo rozšířeno také Kompetenční centrum, které je dnes možné využívat pro více organizací.
"Společnost Marbes consulting byla jedním ze subdodavatelů projektu Otevřené město Liberec financovaného z peněz Evropské unie. Vzájemná spolupráce tedy probíhala v jasně vymezených mantinelech platné legislativy a podmínek poskytovatele dotace a průběh konkrétních prací a činností byl vždy v souladu s odsouhlaseným harmonogramem. Kvalitu odvedené práce je možno hodnotit pozitivně a její výsledek celkově naplnil naše očekávání. Největší přidanou hodnotou realizovaného projektu je pro nás vyšší míra elektronizace procesů uvnitř úřadu, která má v konečném důsledku samozřejmě dopad také navenek směrem k občanům. Nasazením softwarového nástroje zároveň došlo k zafixování pracovních procesů a tím i k úspoře času a nákladů," hodnotí spolupráci Ing. Zbyněk Vavřina, vedoucí oddělení řízení procesů a informatiky Magistrátu statutárního města Liberec.
Otevírání veřejné správy občanům je dnes nevyhnutelným trendem. Chytré mobilní telefony usnadnily získávání informací ve všech sférách života a je logické, že interaktivní elektronickou komunikaci občané a firmy očekávají také ve vztahu s úřadem. V Liberci se proto na zlepšení interakce s občany dále pracuje.
"V letošním roce jsme pro veřejnost připravili nové webové stránky v duchu aktuálních ICT trendů. Ve spojitosti s projektem Otevřené město Liberec se nám podařilo do webových stránek zakomponovat některé funkcionality, které by mohly zvýšit interakci občan - úředník, například vybrané elektronické formuláře, on-line objednávání svateb, Dashboard - město v číslech, průběh vyhotovení dokladů, podněty a připomínky nebo žádosti o informace," vypočítává Zbyněk Vavřina, který za největší překážku v dosažení vyšší míry elektronické komunikace pokládá platnou legislativu.
"Procesy ve veřejné správě jsou svázány legislativou tak, že cesta k vyšší míře elektronizace je velmi trnitá a v mnoha případech prakticky nemožná," vysvětluje. Naopak veřejnost je podle něj na komunikaci elektronickou formou již dnes dobře připravena.
"Vždyť v komerční sféře se tak děje již v daleko vyšší míře, ať už jde o e-shopy, elektronické bankovnictví, rezervace zájezdů, hotelů aj. Myslím, že každý občan přivítá možnost vyřídit si svůj požadavek z domova prostřednictvím internetu," je přesvědčen Zbyněk Vavřina.
Článek MARBES CONSULTING s. r. o. ze dne čtvrtek 10. listopadu 2016
Efektivní práce s informačním systémem úřadu v terénu
Přestupková agenda bobtná, ale MARBES ví, jak na ni
Jak na snadné podání a vyřízení žádosti o zvláštní užívání komunikací
Chytré parkování jako služba občanům
Otevřený úřad? MARBES ví, jak na to
Vývoj informačních systémů je nikdy nekončící proces
Identitní systém PROXIO EOS spravuje pro Zlínský kraj 1500 identit ze 150 organizací
Upgrade MS Dynamics NAV pro akciovou společnost SATT
MAPIIO v Portálu občana pomáhá úřadům při zpracovávání žádostí záborů
Přichází revoluce v průniku výpočetní techniky do státní správy a samosprávy
České Budějovice řeší s PROXIO publikaci smluv i přestupkovou agendu
Informační systém jako solidní základ pro otevřený úřad
Integrovaný informační systém PROXIO pomáhá MÚ Neratovice
Otevřené město Liberec
Kybernetická bezpečnost pro firemní ICT
Bezpečné a řádné zveřejňování smluv města Olomouce
Měření a řízení výkonnosti subjektů veřejné správy
Centrální evidence smluv v systému PROXIO
Městský úřad Příbram zintenzivňuje využití PROXIO
Moderní a otevřený úřad s podporou ELOGIO
MAPIIO - integrační platforma pro prezentaci agend v mapových podkladech
Na komunální odpad elektronicky
Ekonomický systém PROXIO ERP a změny v oblasti legislativy
E-learning pro firemní zaměstnance i veřejnou správu
Marian Kudela je novým ředitelem divize pro elektronické vzdělávání ELOGIO