Pokud vyjde vše podle očekávání, tak už nikdy nebudete muset navštívit žádný úřad, předkládat osobní doklady ani vyplňovat stohy formulářů. Vše si jednoduše vyřídíte z pohodlí domova, a to doslova kdykoli.
Úřady budou mít otevřeno nepřetržitě 24 hodin denně, o víkendu i o svátcích. Ani volby do zastupitelstva, ani přihláška Vašeho dítěte na školu, ani výměna řidičského průkazu Vás již nezaskočí, protože vše zařídíte na dálku. Že tomu nevěříte, že je to sen či pouze nějaká fáma? Podívejte se, jak to moudré hlavy vymyslely, jak to funguje nebo bude fungovat.
Nové občanské průkazy
Začne to vydáváním nových občanských průkazů, které v sobě budou mít elektronický čip. Tyto doklady již byly v dřívějších dobách vydávány, ale ty nové jsou o další generaci dokonalejší. Obsahují nejen Vaše identifikační údaje uvedené na dokladu, ale také autentizační údaje, které ověří, že majitel průkazu je skutečně tím, za koho se vydává.
Každý čip bude mít tzv. autentizační certifikát sloužící ke vzdálené identifikaci občana vůči portálům veřejné správy. Ověřování totožnosti by tak mělo být jednodušší a proveditelné nejen na úřadě, ale i na dálku přes internet.
Lidé by také mohli dokumenty podávat přímo z pohodlí svého domova a nemuseli by na úřad. Postačí pořídit si k elektronické občance čtečku a připojit ji k počítači. A znát zvolený PIN. Od této chvíle již nejste pouze anonymním uživatelem internetu, ale ověřeným uživatelem s ověřenou adresou trvalého pobytu, kam vám mohou úřady doručovat korespondenci.
Navíc budete mít na dokladu k dispozici i elektronický podpis, kterým můžete podepisovat elektronické dokumenty, takže již nikdy nenavštívíte úřad či notáře pro ověřování podpisů. Vaší identitě bude zcela oprávněně důvěřováno. Bude moci podepisovat jakékoliv smlouvy obchodní, pracovní, na prodej nemovitosti, smlouvy s bankou, telefonním operátorem či dodavatelem energií.
Budete si tak v klidu sedět ve svém obýváku, v pracovně nebo žít v zahraničí a požádáte si o vydání nového občanského průkazu (pasu či řidičského průkazu). Stejným dokladem také časem zaplatíte v obchodě při nákupu zboží.
Přes internet půjde pořídit například výpis z katastru nemovitostí, z rejstříku trestů, z obchodního rejstříku, zažádat o vyplacení dávek či o důchod, podat daňové přiznání nebo žalobu, založit firmu, požádat o dávky, přihlásit se na vysokou školu.
A jak jsme na to připraveni v MARBESu?
Pracujeme na webových portálech pro naše zákazníky. Prvotní je bezpečné přihlášení a ověření, že občan je skutečně tím, za koho se vydává. Pracujeme tedy na možnosti využít ověřování pomocí stávajících dostupných mechanizmů, jako je mojeID, přihlašování pomocí Google + či Facebook s různým stupněm ověření a tím pádem také s různou úrovní přístupu. Identitu občana jsme schopni ověřit i proti základním registrům.
Ale nejde jenom o ověřování. Samozřejmě občany zajímá, v jakém stavu se nachází jejich řízení, například žádost o vydání stavebního povolení apod. Rovněž jsme si již vyzkoušeli, že na portále úřadu lze občanům poskytovat informace o nedoplatcích či přeplatcích, například za komunální odpad.
Zapracováváme do našeho IDM mechanizmy podle nařízení eIDAS s ověřováním u Národní identifikační autority (NIA). Veškeré tyto naše aktivity směřují právě k tomu, abychom nabídli úřadům možnost určité stavebnice - stavebnice portálu, který může využívat námi vytvořený způsob ověřování uživatelů, umožní zobrazovat salda jednotlivých občanů a firem i zobrazovat stavy jednotlivých řízení, a to nejen z našich aplikací PROXIO, ale případně i stavy případů dalších dodavatelů různých částí informačního systému na úřadě. Pomocí takovéto stavebnice pak tvoříme celý portál pro občana.
Kdy se sen změní v realitu?
A teď si představte, že tato vize není zase až tak daleko v nedohlednu, jako bývala celá řada dříve uváděných termínů světlých zítřků. Možná něco z výše uvedeného mohou být ještě vize, ale většina se pomalu stává realitou.
Všechny úřady v Česku a v EU budou muset být online již od od 29. 9. 2018!
Článek MARBES CONSULTING s. r. o. ze dne středa 19. dubna 2017
Efektivní práce s informačním systémem úřadu v terénu
Přestupková agenda bobtná, ale MARBES ví, jak na ni
Jak na snadné podání a vyřízení žádosti o zvláštní užívání komunikací
Chytré parkování jako služba občanům
Otevřený úřad? MARBES ví, jak na to
Vývoj informačních systémů je nikdy nekončící proces
Identitní systém PROXIO EOS spravuje pro Zlínský kraj 1500 identit ze 150 organizací
Upgrade MS Dynamics NAV pro akciovou společnost SATT
MAPIIO v Portálu občana pomáhá úřadům při zpracovávání žádostí záborů
Přichází revoluce v průniku výpočetní techniky do státní správy a samosprávy
České Budějovice řeší s PROXIO publikaci smluv i přestupkovou agendu
Informační systém jako solidní základ pro otevřený úřad
Integrovaný informační systém PROXIO pomáhá MÚ Neratovice
Kybernetická bezpečnost pro firemní ICT
Bezpečné a řádné zveřejňování smluv města Olomouce
Měření a řízení výkonnosti subjektů veřejné správy
Centrální evidence smluv v systému PROXIO
Městský úřad Příbram zintenzivňuje využití PROXIO
Moderní a otevřený úřad s podporou ELOGIO
MAPIIO - integrační platforma pro prezentaci agend v mapových podkladech
Na komunální odpad elektronicky
Ekonomický systém PROXIO ERP a změny v oblasti legislativy
E-learning pro firemní zaměstnance i veřejnou správu
Marian Kudela je novým ředitelem divize pro elektronické vzdělávání ELOGIO