Prvním cílem Národní agentury pro komunikační a informační technologie je zajistit snížení provozních a investičních nákladů na ICT projekty ministerstva vnitra a zvýšit využití už realizovaných investic.
Úkolem nově vzniklé státní servisní organizace NAKIT (Národní agentura pro komunikační a informační technologie, s. p.) je poskytnout svému zřizovateli - ministerstvu vnitra - odbornou pomoc v jeho klíčové činnosti - zajišťování ICT podpory chodu veřejné správy.
S novými trendy v oblasti informačních a komunikačních technologií se mění potřeby státních institucí, úřadů i složek integrovaného záchranného systému. Přirozeně tak rostou požadavky na kapacitu, dostupnost, a zejména bezpečnost komunikačních sítí státu. S tím logicky vzrůstají i náklady všech institucí. Dosavadní způsob řešení ICT projektů veřejné správy tak přestává vyhovovat. Je třeba jej přizpůsobit vývoji, který je právě v této oblasti mimořádně rychlý a technologicky náročný.
Vzrůstající objem nákladů, potřebných na uskutečňování ICT projektů veřejné správy, shledalo MV jako jedno z hlavních rizik pro urychlení rozvoje eGovernmentu v ČR. Rozhodlo se proto identifikovat možnosti a následně provést provozní a investiční úspory ve spolupráci s podnikem, který má pro tyto činnosti odborné předpoklady - Národní agenturou pro komunikační a informační technologie. Úřad ministerstva vnitra vydává za vlastní ICT podporu a provoz systémů, které využívá celá veřejná správa, přes 2 mld. Kč ročně - nejvíce ze všech ministerstev a úřadů. A chce tyto prostředky vynakládat maximálně efektivně.
"Naším primárním úkolem je identifikovat a provést opatření vedoucí k úsporám v nákladech na ICT projekty ministerstva vnitra a jeho podřízených organizací. Navržená řešení pro MV následně zrealizujeme a budeme také provozovat. Jsem přesvědčen, že tímto způsobem řízení ICT projektů lze v příštích letech ušetřit desítky milionů korun ročně v provozních nákladech a řádově stovky milionů na investicích. Specialisté NAKITu navrhnou strategii rozvoje a provozu těchto projektů, včetně optimální architektury ICT infrastruktury. Také již jednáme se zástupci krajů a měst, abychom zjistili jejich potřeby v oblasti napojení na informační a komunikační systémy veřejné správy. Naším cílem je usnadnit jim přístup k aplikacím eGovernmentu a více tak přiblížit služby veřejné správy občanům," vysvětluje Alan Ilczyszyn, ředitel Národní agentury pro komunikační a informační technologie.
Jedním z nejdůležitějších projektů je radiokomunikační síť integrovaného záchranného systému PEGAS. Síť, vybavenou speciálními funkcemi pro potřeby policie, hasičů, zdravotnických záchranářů a dalších uživatelů z řad státní správy, čeká další zásadní generační obměna. V nově spuštěném projektu CMS 2.0 (Centrální místo služeb) bude NAKIT pracovat na maximalizaci využití jeho možností úřady státní správy a samosprávy.
NAKIT také již připravuje workshopy pro potenciální dodavatele a chce zjistit jakým způsobem nahlížejí na rozvoj ICT. Jen efektivní spoluprací veřejné správy se soukromým sektorem lze dosáhnout dlouhodobě udržitelného rozvoje v této oblasti.
Článek NAKIT ze dne středa 23. března 2016
NAKIT bude zajišťovat ICT podporu chodu veřejné správy