Základním procesem evidence pracovní doby je získání docházkových záznamů. Moderní docházkový systém musí minimálně umožnit používat docházkové terminály, zadávat záznamy prostřednictvím web formuláře, automaticky generovat záznamy podle směn nebo importovat záznamy z externího systému.
Stále více zaměstnavatelů si uvědomuje, že evidence pracovní doby je povinná a pořizuje si software pro docházku stejně samozřejmě, jako systémy pro finanční a mzdové účetnictví.
Docházkové systémy jsou především určeny pro naplnění povinnosti zaměstnavatelů, uložené Zákoníkem práce, zejména k evidenci pracovní doby, práce přesčas, noční práce a pracovní pohotovosti a dále pracovních cest, dovolených, přestávek a překážek v práci.
Moderní docházkové systémy musí být schopné zpracovávat pevnou i pružnou pracovní dobu s rovnoměrným i nerovnoměrným rozdělením, plánovat pracovní dobu a směny zaměstnanců a současně hlídat splnění všech zákonných požadavků a limitů.
Informační systém realizuje zpravidla následující procesy evidence a zpracování docházky:
Samoobslužné funkce
Dnes již prakticky nezbytnou částí docházkového systému jsou samoobslužné funkce, prostřednictvím kterých mohou zaměstnanci zjišťovat plán směn, kalendář dovolených, plánovat, zadávat, nebo upravovat záznamy docházky a podávat žádosti prostřednictvím web rozhraní.
Pro zaměstnance, kteří nemají vlastní počítač, poskytuje tyto služby docházkový terminál.
Docházkové terminály
Většina současných systémů získává vstupní data prostřednictvím docházkových terminálů. Existuje řada typů terminálů, od nejjednodušších, pouze s pevně přiřazenými tlačítky, přes specializované terminály s textovým nebo grafickým displejem až po tablety s dotykovou obrazovkou a plnohodnotným operačním systémem.
Právě použití dotykových tabletů dává vývojářům i uživatelům univerzální a ergonomickou platformu pro implementaci funkčně bohatých docházkových terminálů. Docházkové terminály mohou poskytovat řadu doplňkových funkcí, zejména pro uživatele, kteří nemají přístup k vlastnímu počítači.
Identifikační předměty a čipové karty
K vytvoření docházkového záznamu na terminálu se zpravidla používá bezkontaktní čipová karta, nebo jiný identifikační předmět, zatím méně často snímač biometrických údajů. Zajímavou alternativu pro bezkontaktní identifikaci nabízejí moderní mobilní telefony s rozhraním NFC.
Mobilní klient
Zajímavou variantou pro evidenci docházky je mobilní klient, založený na využití "chytrých telefonů". Zaměstnanci, kteří tráví většinu pracovní doby u zákazníků a na zahraničních pracovních cestách, mohou pořizovat docházkové záznamy prostřednictvím web rozhraní smartphone.
Vedle jednoduchého ovládání poskytuje tato platforma i funkce geolokace, které lze volitelně využít pro uložení a následnou kontrolu skutečného místa pořízení záznamu.
Vazba na Personalistiku a Mzdy
Důležitá je vazba na personální agendu, neboť docházka se eviduje pro osoby v pracovně právním vztahu k zaměstnavateli. Neméně důležitá je vazba na zpracování platů a mezd, které závisí na evidenci odpracované doby.
Klíčová je podpora procesů žádostí, povolování a schvalování (například dovolených, přesčasů a pracovních cest) prostřednictvím konfigurovatelného systému, který respektuje organizační strukturu a oprávnění nadřízených.
Přizpůsobení potřebám uživatelů
Vzhledem k různým požadavkům zaměstnavatelů a měnící se legislativě musí být moderní docházkový systém velmi obecný a široce konfigurovatelný.
Správná implementace docházkového systému zpravidla vyžaduje kvalifikovanou službu zkušeného týmu dodavatele pro nastavení systému a jeho vazeb na stávající agendy.
Článek OKsystem a.s. ze dne pondělí 18. března 2013
Integrace Copilotu do aplikací Microsoft 365 přináší revoluční změny v práci firem
IT školení s dotací z projektu NPO - DIGI pro firmu
Podzimní IT kurzy, certifikace a školení
Praktické využití Copilotu v Microsoft 365
Snadnější přístup k dotovaným IT kurzům
Jak využít dotace na IT školení ze vzdělávacího programu Jsem v kurzu
Fresh IT konference představí trendy a nejdůležitější změny v IT
IT kurzy v rámci dotačního programu MPSV fungují a jsou skutečně pro každého
Webinář pro zájemce o školení a certifikace Cisco
Excel jako lehká varianta pro BI
Na FreshAI 2023 zaujmou nejen přednášky
Konference Fresh AI se zaměří na různé úhly pohledu na umělou inteligenci
Fresh IT 2017 - konference zaměřená na technologie Microsoft, Cisco a Linux
IS Sociální dávky pro MPSV zajišťuje OKsystem
Šifrovaná firemní komunikace jednoduše s mini serverem Babelbox
Babelnet - česká platforma pro šifrovanou firemní komunikaci
Nové technologie a trendy v biometrii a čipových kartách na květnové konferenci OKsystem
Petr Panec - nový obchodní ředitel OKsystem
Dynamický biometrický podpis má uplatnění pro libovolná odvětví
BABEL - firemní platforma pro šifrovanou mobilní komunikaci
OKsystem oceněn v soutěži Českých 100 Nejlepších 2014
OKbase pomáhá v péči o zaměstnance Ministerstva kultury
OKbase pomáhá v péči o zaměstnance TS Plzeň
Informační systém OKbase pomáhá v péči o zaměstnance supermarketů BILLA
IS OKbase pomáhá řídit personalistiku a docházku u výrobce lůžek LINET
Úspěšný sedmý ročník konference Smart Cards and Devices Forum 2014
Řízení lidských zdrojů v Contipro zajistí OKbase
Čipové karty pro Krajský úřad Moravskoslezského kraje dodá OKsystem
Nové termíny pro neformální snídaně s OKbase
Aktuálními trendy smart cards a smart devices
S OKbase máte vždy a všude přehled o docházce zaměstnanců
Docházka
OKsystem pro český eGovernment
OKstartLAB podporuje technologiskou spolupráci mezi USA a ČR
Jana Benáková: nová obchodní ředitelka OKsystem
Školící strředisko OKsystem: nejlepší investicí je do vzdělávání
První oficiální mobilní aplikaci pro IFF vytvořil OKsystem
OKsystem posiluje obchodní tým OKbase
Docházka: nástroj pro plánování a evidenci pracovní doby
Trendy v personálních systémech
OKadresy usnadní přechod na registr RUIAN
Úspěšný třetí ročník SmartCard Forum 2010
Čipové karety Gemalto .NET splňují nároky v prostředí Windows
OKsystem se podílí na řešení studie projektu KONCEPT pro NÚOV