Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric přibližuje budoucnost elektromobility v českých i evropských podmínkách. A jaká nás čeká budoucnost v oblasti nabíjecích stanic v nejbližší i vzdálené budoucnosti?
Na dotazy odpovídá Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric.
Jak vidíte nejbližší budoucnost elektromobility v českých i evropských podmínkách?
Pro rozvoj elektromobilů je klíčové vybudování dostatečné nabíjecí infrastruktury s přesahem hranic jednotlivých zemí - v rámci EU. Kromě budování infrastruktury je nutné řešit také přístup k ní. Důležité je, aby spolu jednotliví poskytovatelé nabíjecí infrastruktury komunikovali a vzájemně sdíleli nabíjecí stanice.
V České republice není stále vybudovaná dostatečná veřejná síť pro nabíjení, která by umožňovala další rozvoj elektromobility. Stát navíc posunul dotace do budování infrastruktury, takže se rozvoj opozdí o další čtyři roky.
V ostatních evropských zemích stát poskytuje různé úlevy a dotace pro nákup elektromobilů a nabíjecích stanic - což u nás prozatím neplatí. Koncoví uživatelé a firmy tedy nejsou v Česku dostatečně motivováni.
Další překážkou je cena elektromobilů, která se odvíjí podle ceny baterií - ta z dnešního pohledu brzdí elektromobilitu nejvíce.
Dokážete si představit firmu, pro níž je provoz flotily elektromobilů výhodný? Případně za jakých podmínek?
Primárně by měl masivněji využívat elektromobily převážně stát a státní firmy a orgány jako je například policie, pošta, úřady sociálního zabezpečení atd. Vozidla jsou také vhodná pro použití v půjčovnách, protože carsharing umožnuje jednoduché ovládání a řízení.
Auta se mohou nabíjet, když čekají na zákazníka nebo když zákazník například nakupuje. Lze si rovněž představit model firmy, která se živí rozvážkovou službou v okolí svého sídla. Pokud si tato firma domluví s dodavatelem elektrické energie tarif pro nabíjení elektromobilů a bude nabíjet v nízkém tarifu, může dosáhnout až na cenu 50 haléřů na kilometr.
Ve srovnání s průměrnou cenou za kilometr u auta na spalovací motor je to třetinový náklad. Podmínkou, aby provoz pro tuto firmu byl výhodný, je vyhovující délka trasy rozvozu s ohledem na dojezd elektromobilu a nabíjení vždy na firemní nabíječce s domluveným tarifem.
Veřejné nabíjecí stanice si mnohdy účtují vyšší náklady.
Jaká nás čeká budoucnost v oblasti nabíjecích stanic v nejbližší i vzdálené budoucnosti?
Největší procento nabíjecích stanic bude instalováno a používáno u zákazníků doma, odhadem asi 80%. Na druhém místě to budou veřejná místa, jako jsou například parkoviště, komerční budovy nebo benzínky.
Pro domácí použití se nejvíce hodí třífázová nabíjecí stanice s výkonem 11 kW (20 A jistič, hlavní domovní jistič 25 A), s integrovaným kabelem a klíčkem pro zabezpečení přístupu a případné omezení výkonu (pokud manželka zrovna začne prát a žehlit).
Nabíjecí stanice v komerčních budovách by měly mít kolem 22 kW pro střídavé nebo stejnosměrné nabíjení s koncovkou, která umožňuje univerzální použití stanic.
Přístup ke stanici je řízen nadřazeným systémem a umožňuje jejich připojení do systémů poskytovatelů služeb nabíjení, jako jsou například EV mapy, GreenWay, Smart EV a další.
Pro parkoviště nebo benzínky se nejvíce hodí rychlonabíjecí stejnosměrné stanice o výkonu od 24 kW do 300 kW možná i více.
U veřejných stanic je primárně důležité zajistit přístup k těmto stanicím. Možná by stálo za úvahu, kdyby stát vstoupil do této oblasti a nabídl poskytovatelům služeb nabíjení jednotnou platformu, která by umožnila jejich sdílení přes jednotlivé operátory, které na trhu s dobíjecí infrastrukturou aktuálně máme.
Jak vůbec správně nabíjet elektromobil, aby dobře plnil svoji funkci?
K nabíjení je potřeba přistupovat s ohledem na aktuální stav zbytkové kapacity baterie a cíle cesty. S elektromobilem je potřeba vaše jízdy plánovat. Primárně se nabije během noci a ráno máte obvykle k dispozici plnou kapacitu baterie.
Při použití baterie 40 kWh to znamená v městském provozu a při denním nájezdu okolo 50 kilometrů dobíjení baterií jednou až dvakrát týdně.
Pro větší vzdálenosti potřebujete plánovat opravdu precizně - nakoupit si kartičky od energetik a vyrazit. Výsledek je ale v případě vzdáleností větší než 200 kilometrů nejistý, ale i to by se mělo brzy změnit.
Kapacita baterií a s ní i dojezd elektromobilů se každý rok zvětšuje. Ještě před rokem byl běžný dojezd elektromobilu okolo 100 až 150 kilometrů, dnes je to 250 až 300 kilometrů.
Článek Schneider Electric CZ, s.r.o. ze dne pátek 8. března 2019
Digitalizace a rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek kvalifikovaných lidí ve výrobě
UPS Galaxy VS pro datacentra a provoz kritických aplikací
Chyby v chlazení zbytečně zvyšují náklady provozu datacentra
Mikrodatové centrum pro podporu edge serverů
Řízení infrastruktury datacenter s využitím umělé inteligence
Nový konfigurovatelný RACK PDU od APC by Schneider Electric
Modicon odstartoval dějiny PLC automatizace
Vladimír Tichý - nový generální ředitel Schneider Electric
Unikátní řídící systém pro kritické aplikace v průmyslu a energetice
Elektromobilita v Česku potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu
Thorsman LED pracovní světla pro řemeslníky i kutily
Nová řada kabelových bubnů Thorsman pro pohodlnou práci s elektrickým nářadím
Retrofit jako způsob modernizace vzduchových jističů za provozu
Vypínače a zásuvky Mureva pro průmyslové provozy i designové domácnosti
Nový energetický management datacentra CE Colo
Vzduchové jističe ovládané chytrým telefonem
Komponenty pro digitalizaci průmyslu, automatizaci a řízení energií z Písku
Nový záložní zdroj Smart-UPS s podporou SmartConnect
Jističe nízkého napětí MasterPact MTZ pro inteligentní rozváděče
Přepěťová ochrana pro ochranu citlivé elektroniky
Rekonstrukce UPS poskytovatale datacenter CE Colo proběhla za plného provozu
Dobíjecí stanice EVlink pro eletromobily Renault
EcoStruxure - otevřená systémová architektura pro digitální ekonomiku a IoT
Petr Špinar - nový obchodní ředitel divize IT Business Schneider Electric
Bezdrátové senzory pro měření spotřeby energie
Nabíjecí stanice elektromobilů se správou přístupu a chytrým systémem pro řízení energií v domě
Otevřená systémová architektura pro řízení budov
Mikrodatová centra pro internet věcí k širokému využití
Nové jističe pro efektivnější plánování energetických úspor ve výrobě
Bydlete chytře, pohodlně a úsporně
Bezdrátový systém Unica Airlink pro inteligentní dům
IT technologie Schneider Electric pomáhají českému exportu do zahraničí
Dvojitý USB konektor pro rychlé nabíjení
UPS Galaxy VX pružně reaguje na energetické potřeby datacenter
Detektory Argus zjistí přítomnost osob i přes tenkou zeď
Chyby v optimálním nastavení datacentra snižují výkon svěřených IT zařízení
Bluetooth přijímač Unica pro audio přehrávání z externích zařízení
Galaxy VX - nová generace ochrany napájení datových center
Elektromobily BMW i3 ve službách české policie
Proaktivní monitoring prostředí datových center
Multimediální zásuvky s konektory HDMI, VGA, USB, 3xRCA a Audio Jack 3,5 mm
Nová generace dotykových ovladačů KNX pro bytové prostory
Jak se efektivně chránit proti výpadkům napájení
Univerzální LED stmívač v modulárním provedení
Řídící systém Modicon LMC078 pro řízení moderních strojů
KNX platforma jako mozek inteligentního domu
Domácí elektrospotřebiče pod přepěťovou ochranou SurgeArrest PM6U-FR
Jak na optimální napájení a chlazení datacenter
Bezdrátové polohové spínače snižují náklady na drahou kabeláž