Internetové aukce jsou současný fenomén, který vyhledává stále více spotřebitelů. Přibývá jak nabízejících, tak kupujících - dražitelů zboží. Zboží, které se na aukcích nabízí, má nejrůznější povahu od„nepovedených“ dárků, které však nešly vrátit do obchodů, až po pro někoho nepotřebné a staré věci, které jiní však ještě dobře využijí.
Jedním z dalších důvodů, proč jsou tyto aukce tak oblíbené, je cena. Často se totiž stává, že vydražené zboží získáte za cenu, která zdaleka neodpovídá ceně v obchodech. Možná právě proto se internetové aukce stávají jedním z nejoblíbenějších míst pro nákup. Velkou roli při těchto nákupech hraje i štěstí a možná právě to je další důvod a lákadlo pro vyhledávače aukcí.
V poslední době se však na Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. spotřebitelé obracejí s dotazy týkající se právě internetových aukcí. Proto jsme se rozhodli, že Vás seznámíme se všemi problémy, které by Vás mohli potkat. A pro příště již budete znát svá práva a nenecháte se napálit.
Nejčastější otázky :
V případě, že se mi zboží nebude líbit, mohu odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů? Jsou zde stejná pravidla jako při nákupu přes internet (§53 odst 7 obč. zákona) ?
Zboží zakoupené v aukci je ještě v dvouleté záruční době. Jedná se o nové zboží, které původní majitel nechtěl. Platí automaticky záruka i pro mě ?
Odpovídá prodávající za vady, které se mohou projevit ?
Co mám dělat v případě, že zboží neobdržím ?
Jaká mám práva v případě, že zboží neodpovídá popisu předmětu při aukci ?
A jedna rada na závěr. Při nakupování na internetových aukcích buďte co nejvíce obezřetní. Vždy si vše důkladně prostudujte, včetně referencích od ostatních kupujících. Některé aukční portály sice slibují určitou finanční náhradu v případech, že zboží neobdržíte, či neodpovídá-li zveřejněnému popisu u aukce. Často však pro získání této finanční náhrady je nutné splnit mnoho přísných, až skoro nesplnitelných podmínek. Proto nikdy na něco takového nespoléhejte, spíše spoléhejte na znalosti svých práv a vlastní zkušenosti.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 19. ledna 2009
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Internetové aukce
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog