Evropská komise zveřejnila výsledky Eurobarometru (průzkum veřejného mínění v rámci EU), který monitoroval přístup podnikatelů k přeshraničnímu obchodu a ochraně spotřebitele s tím související. Výzkum se konal v říjnu minulého roku ve všech členských zemích EU (tehdy ještě 25), do projektu bylo zahrnuto i Norsko.
Přeshraniční obchod je žhavým tématem na půdě evropských institucí. Po roce 2004 došlo k rozšíření Evropské unie o dalších dvanáct členů, čímž se evropský trh téměř zdvojnásobil. Padly bariéry pro volný pohyb osob a zboží, což umožňuje všem občanům unie nakupovat v jiných státech EU, a tím došlo k velkému nárůstu intenzity přeshraničního nakupování.
Přeshraniční obchod je každý nákup, který občané EU (buď osobně nebo na dálku) uskuteční u maloobchodníků nebo dodavatelů v jiném členském státě.
Může to být :
Za přeshraniční obchod se nepovažuje nákup zahraničního zboží u obchodníka sídlícího ve stejné členské zemi EU jako kupující.
Z výzkumu vyplynulo, že zhruba jedna třetina evropských maloobchodníků (29 %) praktikuje přeshraniční obchod. Z této třetiny ovšem jen 5 % obchoduje s 10 a více členskými státy EU. Většina se zaměřuje pouze na okolní země. Celých 66 % maloobchodů prodává a obchoduje pouze v zemi původu, což znamená, že pouze 3 z 10 maloobchodníků využívají společného vnitřního trhu. To ukazuje, že ve srovnání s domácími maloobchodními trhy je evropský vnitřní trh stále velmi podceňován.
Průzkum poukázal na to, že i když většina evropských obchodníků nabízí své zboží v kamenných obchodech, čím dál tím větší procento z nich se začíná zabývat i internetovým prodejem (57 %). Nákupy přes internet se stávají jakýmsi hnacím motorem pro rozvoj vnitřního trhu EU.
Výsledky výzkumu ukazují, že navzdory nízkému procentu obchodníků, kteří v současné době praktikují přeshraniční obchod, velké procento společností je připraveno prodávat své zboží i za hranicemi svých zemí. Skoro polovina všech evropských maloobchodníků (48 %) v dotazníku odpověděla, že jsou „připraveni“ obchodovat s jinými členskými zeměmi EU, a celých 18 % prohlásilo, že je připraveno obchodovat s více než 10 evropskými zeměmi.
Za největší překážku přeshraničního obchodování samotní podnikatelé považují nejistotu při provádění transakcí (celkem 61 % dotázaných to považuje za klíčový problém). Dále se obchodníci bojí rozdílností v daňových systémech jednotlivých členských států (58 %), obtíží při řešení stížností a různých komplikací při přeshraničním obchodování (57 %), rozdílností národních zákonných norem regulujících spotřebitelské nákupy (55 %), atd. Více než polovina odpověděla, že by uvítala jednotnou evropskou legislativu upravující spotřebitelské smlouvy.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne úterý 13. března 2007
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog