Počet nákupů přes internet roste nejen v předvánočním období, vzestupný trend je možno sledovat každý rok - ČR v tomto ohledu patří dokonce k nejdynamičtěji se vyvíjejícím zemím EU.
Důvodem jsou zejména časové a finanční úspory, ale také možnost bezstresového výběru zboží z domova. S ohledem na rostoucí poptávku roste nicméně i počet provozovatelů, kteří neplní legislativní požadavky, dopouštějí se klamání spotřebitele a nezabezpečují dostatečně své webové stránky proti možnému úniku dat. Nejčastějšími problémy, se kterými se setkávají spotřebitelé využívající služeb online obchodů je podle ČOI a SOS neuvádění kompletních cen (zejména ve vztahu k poštovnému, balnému či DPH), obchodních podmínek (např. práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu) či identifikačních údajů (zejména o výrobcích, jejich složení a původu).
Že se nejedná pouze o problém České republiky, potvrzuje i Evropská komise pro ochranu spotřebitelů, která ve svém průzkumu zaměřeném na prodejce elektroniky (v ČR nejčastěji nakupované zboží přes internet) zjistila pochybení u 55 % prodejců, a to v podobě zavádějících informací o právech spotřebitele a celkové ceně zboží či neúplných kontaktních údajů obchodníků.
České právní předpisy nařizují provozovatelům online obchodů na svých webových stránkách uvádět nejen kompletní identifikační údaje (včetně identifikačního čísla, sídla a údaje o zápise v obchodním rejstříku), ale také nákupní řád a obchodní a reklamační podmínky (expediční a dodací lhůty, způsob platby, nároky při výskytu vady apod.).
Zatímco v EU je doba, po kterou je spotřebitel oprávněn odstoupit od smlouvy, minimálně 7 dnů od převzetí zboží, v ČR je tato lhůta 14 - denní. I v případě online nákupu v EU má tedy český spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy po dobu 14 dnů. Reklamaci je obchodník povinen vyřídit do 30 dnů od jejího písemného uplatnění.
Pokud není možné zboží objednané přes internet zaplatit dobírkou a prodejce požaduje platbu online, spotřebitelé by si měli vybírat obchody využívající kódování SSL (označení zlatým rámečkem) nebo 3D-Secure (logo Verified by Visa nebo MasterCard Secure Code). Garanci bezpečnosti poskytuje i řada mezinárodních certifikací od nezávislých inspekčních společností - např. TÜV SÜD Certifikovaný online obchod, který od roku 2009 prověřuje nejen bezpečnost a funkčnost webových stránek, ale také spolehlivost poskytovaných služeb, a to každoročním auditem, nehlášenými namátkovými online nákupy a testem zabezpečení webu.
V případě jakýchkoli dotazů či problémů při využívání online obchodů (neuznání reklamace, nedodání zboží po jeho zaplacení apod.) se spotřebitelé mohou obrátit na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. na lince 900 08 08 08 či přímo na Českou obchodní inspekci.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne středa 13. ledna 2010
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog