Jaké jsou výhody a rizika používání vyhledávače cen zboží v internetových obchodech ? Může být dobrý sluha, ale i zlý pán. Na co si dávat pozor ? Přinášíme několik rad ...
Na internetu jsou stovky internetových obchodů a žádaný sortiment můžou mít desítky z nich. Jakým způsobem nalézt ty, které žádaný výrobek prodávají a navíc získat přehled o ceně konkrétního výrobku z několika desítek obchodů ? Jednoduchou cestou je použití internetového vyhledávače cen - např. zbozi.cz nebo zbozi.centrum.cz. Spotřebitel do vyhledávače zadá název výrobku, či jeho označení a vyhledávač mu sám najde obchody, které žádaný výrobek prodávají a navíc je dokáže přehledně seřadit podle ceny či podle "ranku", tedy hodnocení, obchodu uživateli či systémem. Tento postup nám může ušetřit mnoho peněz, jelikož mnohdy zjistíme, že námi vybraný výrobek nabízejí ostatní prodejci o významnou částku levněji.
Po nalezení výsledků hledání nastává chvíle pro obezřetnost spotřebitele. Především, jakkoli jsou dnes vyhledávače kvalitní, stále se jedná o strojové vyhledávání, může se tedy stát, že do výsledku budou zahrnuty i předešlé typy výrobků s podobným označením, které se liší funkcemi, ale i cenou. Navíc se mohou různé výrobky prodávat v různých edicích, či příslušenstvím, což se samozřejmě bude odrážet v ceně. Vyhledávače je tedy vhodné použít k posouzení „průměrné“ ceny výrobku u obchodníků a také k selekci několika obchodů, které výrobek nabízejí a mezi nimi si vybrat.
Vybrání toho správného obchodu se snaží vyhledávače usnadňovat přiřazováním k výsledkům hodnocení o kvalitě obchodu. Toto vodítko také musí spotřebitel brát s rezervou. Jestliže se bude cena u některého obchodu výrazně lišit od cen ostatních obchodů, doporučujeme zvláštní obezřetnost. Nezřídka se stává, že se jedná o zboží, které je z tzv. šedého dovozu, tedy o výrobky, které nejsou určeny pro český trh, může se jednat dokonce o kradené zboží. Následně pak nastávají problémy s uplatněním práv z odpovědnosti za vady.
A podle čeho si udělat úsudek o kvalitě vybraného obchodu ? Obchod by měl poskytovat přívětivé uživatelské rozhraní, měl by mít kvalitně zpracované obchodní a reklamační podmínky, ty by neměl schovávat, ale naopak zveřejnit dobře viditelný odkaz na tyto důležité dokumenty, měl by poskytovat údaje o totožnosti provozovatele obchodu a kontakty. Kvalitní obchody také nešetří na popisu funkcí výrobků a pokoušejí se tak zmírnit handicap v nemožnosti spotřebitele výrobek vidět v reálu. V neposlední řadě je možné se řídit podle certifikace SOS, loga SAOP, nebo certifikace APEK.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 7. září 2009
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog