Počet českých internetových zákazníků se v roce 2006 přehoupl přes tři milióny. Celkově již nákup přes internet vyzkoušelo 85 % internetové populace České republiky. Vzrůstá obliba opakovaných nákupů a lidé se nebojí zkušenosti s více obchody. Zákazníci nakupující na internetu při výběru obchodu trvale akcentují rychlost a cenu.
GfK Praha letos realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2006, který navazuje na úspěšné studie z předchozích let. Vybrané výsledky byly prezentovány na letošním Retail Summitu 2007 v účastníky výborně hodnoceném panelu Obchod & Internet.
ONLINE NÁKUP je každoročně respondentům definován jako: „k objednávce zboží/služby jste použil(a) internet nebo elektronickou poštu“. (Do takového nákupu nepatří objednávky přes telefon, mobilní telefon, přes SMS, používání internetbankingu, zasílání ceníků apod. Způsob platby a doručení zboží/služeb nehraje roli).
Počet internetových uživatelů, kteří nakupují online, se rok od roku zvyšuje. V roce 2006 na internetu nakoupilo 84 % uživatelů. V absolutních číslech se jedná o 300 tisíc nových online zákazníků. Celkem v roce 2006 přes internet nakoupilo 3 102 000 lidí (v roce 2005 to bylo 2 797 000). Pokračující trend udržuje také vzrůstající penetrace internetu v ČR.
Průzkum odpověděl na několik otázek :
Kdo na internetu nakupuje ?
Online nákup stále přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominuje věková kategorie 20-29 let.
Co lidé nejvíce nakupují online ?
Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou každoročně "knihy, časopisy", "spotřební elektronika" a "výpočetní technika". Vánoce přejí oproti běžnému roku online nákupu "hraček". V roce 2006 přinesly úspěch zejména internetovému prodeji "kosmetiky/drogerie". Nejoblíbenější online službou je "nákup lístků do kin a divadel" nebo "fotoslužby".
Se kterými obchody mají zákazníci nejlepší zkušenostmi ?
Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Na pomyslném vrcholu žebříčku obchodů s nejlepší zkušeností zákazníků se stejně jako v letech minulých objevily obchody vltava.cz, alzasoft.cz, obchodni-dum.cz a další.
Rovněž se zjišťovalo, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. Dominuje rychlost vyřízení, zejména "krátká/včasná/rychlá dodávka", a cena.
Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala o Vánocích 2006 na internetu informace o dárcích/ obchodech, více než dvě pětiny pak dárky také online nakoupily.
Zdroj: Online Shopping 2006,GfK
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 14. května 2007
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog