Spotřebitelé, kteří se v různých poradnách – ať v osobních, na webu či telefonicky – v minulém roce na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů obrátili, si nejvíce stěžovali na problémy s elektronikou. Jde přitom o tak výrazná čísla, že se naprosto vymykají statistikám z uplynulých let.
V roce 2007 vyřídili v poradnách SOS - Sdružení obrany spotřebitelů 40 455 dotazů, což je skoro o 6 tisíc dotazů více než v roce předcházejícím (34 223). Nejvíce dotazů – téměř 36 procent, přitom vyřídili poradci na placené poradenské lince SOS 900080808 (8 Kč/min). Spotřebitelé pochopili výhody této služby, kterou SOS zavedlo v létě 2002. Zjistili, že díky odborné operativní radě dokáží reagovat správně a nejsou kráceni na svých spotřebitelských právech. Je třeba připomenout, že členům SOS slouží poradenská linka s běžným tarifem, což je jedna z řady členských výhod.
Velký zájem je i o elektronickou poradnu na spotrebitele.info/poradna, která spotřebitelům rady poskytuje v průměru do 6 dnů, přičemž dotazy členů SOS jsou zodpovídány přednostně. Elektronická poradna odbavila v loňském roce téměř čtvrtinu všech dotazů (24 %).
V regionálních poradnách, které pokrývají již všechny kraje ČR, bylo zodpovězeno 18 300 dotazů (45 %).
Nejvíce problémů mívali v předcházejících letech spotřebitelé obvykle s obuví, dnes tvoří problémy spojené s ní zhruba desetinu dotazů (11 %). V roce 2007 se na první místo dostala elektronika (19 %), připočteme-li k ní ještě spotřebiče (9 %) a mobilní telefony (12 %), které jsou také ve statistice SOS vedeny zvlášť, vyjde neuvěřitelných 40 procent, což považuje SOS v dané oblasti za alarmující.
"Co zůstává stejné, je to, že nejvíce problémů mají čeští spotřebitelé s reklamacemi – ty tvoří téměř polovinu všech dotazů na poradnách SOS," doplňuje mluvčí SOS Ivana Picková. "Většinou přicházejí spotřebitelé s tím, že jim prodávající reklamaci zamítl bez udání důvodu, ale oni jsou přesvědčeni, že jsou v právu. Prodávající je přitom povinen podle zákona o ochraně spotřebitele uvést důvod zamítnutí reklamace, takže pokud to nedělá, má spotřebitel právo podat podnět dozorovému orgánu, tedy ČOI," připomíná mluvčí.
Co se týče služeb, tak si nejčastěji spotřebitelé stěžují na telekomunikační (19 %) a finanční služby (15 %), což jsou čísla, která zhruba odpovídají vývoji i v předcházejících letech, byť počet stížností ve finanční oblasti stoupá.
SOS, které 1. února slaví 15 let od svého založení, poradilo za tu dobu více než 125 000 spotřebitelům, přičemž naprostá většina kontaktů proběhla v uplynulých dvou letech (74 678), což dokládá, že spotřebitelé už vědí, kam se mohou obrátit se svými problémy. SOS v současnosti je aktivní ve všech krajích, vydává SOS magazín a je nejznámější spotřebitelskou organizací v České republice.
"Ambice SOS a nasazení všech jeho spolupracovníků jsou velké. V roce 2008 chceme pomoci více než 50.000 spotřebitelům," uzavírá mluvčí.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 4. února 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog