Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že se v některých krajích opět objevují obchodníci, kteří při podomním prodeji nutí hlavně starší lidi k okamžitému nákupu set-top-boxu. Tvrdí, že jinak nebudou moci sledovat televizní vysílání, které v nejbližších týdnech přejde z analogového na digitální.
Na SOS se obrátili lidé z Liberecka, které navštěvují obchodníci s tím, že do konce roku bude vypnuto analogové vysílání, takže mají jedinečnou šanci pořídit si za výhodnou cenu set-top-box. Ve skutečnosti – podle dostupných údajů – se počítá s digitalizací regionu za rok či za dva, takže je zbytečné, aby si spotřebitelé pořizovali toto zařízení dopředu a nechali ho ležet.
"Jedná se zřejmě o další způsob, jak klamat spotřebitele a donutit je kupovat si věci, které absolutně nepotřebují," říká mluvčí SOS Ivana Picková. "Navíc je evidentní, že na set-top-box poplyne záruční lhůta, aniž by ho spotřebitel používal," upozorňuje mluvčí. Není vyloučeno, že podobní podnikavci se pohybují i v dalších krajích republiky.
"Spotřebitelé by měli vědět, že od smlouvy uzavřené tímto způsobem, je možné odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu. Je třeba si ovšem pohlídat, aby obchodníkovi nepodepsali, že je navštívil na jejich pozvání, pak o toto právo dané občanským zákoníkem, přicházejí," zdůrazňuje mluvčí.
Spotřebitelé, kteří se s podobným jednání setkají, by neměli podléhat nátlaku prodávajících, ale zjistit si, kdy vlastně k digitalizaci v jejich regionu dojde. Důležitý je také údaj, zda je jejich povinností se o nákup zařízení starat, zda není v domě společná anténa, čili by bylo povinností majitele domu vše zajistit, nebo zda nemají kabelové vysílání a pak se bude starat kabelová společnost.
Pokud se spotřebitelé cítí oklamáni, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci, protože jde evidentně o porušení zákona o ochraně spotřebitele. V paragrafu 4 zakazuje prodávajícímu uvádět nepravdivé informace o nákupních podmínkách. Vždy se mohou spotřebitelé obrátit na některé kontaktní místo SOS (seznam na www.spotrebitele.info) či poradenskou linku 900 08 08 08 (8 Kč/min).
Článek Sdružení obrany spotrebitelu CR ze dne čtvrtek 12. června 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog