Na SOS se od Vánoc obrátily desítky spotřebitelů, kteří se pozastavují nad některými "výhodnými" slevami v obchodech. SOS upozorňuje, že i v letošním roce, stejně jako v letech předcházejících, evidentně dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele ...
Povánoční slevy se stejně jako letní výprodeje staly nedílnou součástí fungování trhu, nicméně přes některé výhody přinášejí s sebou řadu porušení zákona o ochraně spotřebitele i zákona o cenách. Na jednu stranu toto období umožňuje obchodníkům uvolnit si sklady pro jarní kolekce, na druhou stranu mají spotřebitelé možnost výhodněji než před slevou nakoupit, nicméně ne vždy avizované slevy odpovídají skutečnosti.
"Sezónní slevy jsou doprovázené velkou reklamní kampaní, která má ovšem především za cíl dostat zákazníky po Vánocích znovu do obchodů," upozorňuje mluvčí SOS Ivana Picková. "V nich například zjistí, pokud bude počítat, že 60 – 70 % sleva je ve skutečnosti nižší, než obchodník tvrdí. Někteří spotřebitelé si také stěžují, že u zlevněného zboží není uváděna původní cena, ale pouze nová; že prodávající na zboží poskytují pouze šestiměsíční nebo roční záruku, protože je ve slevě atd. To samozřejmě není pravda, i pro spotřební zboží v sezónní slevě platí dvouletá záruka," upozorňuje Picková.
Podle informací spotřebitelů se v některých obchodech stává, že původní cena, za kterou se zboží prodávalo před dvěma dny, je navýšena, aby prodávající vzbudil zdání, že sleva je vyšší, než je tomu ve skutečnosti. Také v tomto případě jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele.
SOS vyzývá spotřebitele, aby i pod vlivem výhodných slev velmi pozorně zboží prohlíželi, protože se stává, že se prodává i zboží nižší jakosti, než uvádí. Vždycky se vyplatí nakupovat s rozvahou, nenechat se nalákat na vějičku slevy a přemýšlet, zda věc skutečně potřebuji.
Narazí-li spotřebitelé na nějaké porušování zákona v této oblasti, mohou kontaktovat SOS na telefonické lince 900080808 (8 Kč za min), či zdarma na webových stránkách spotrebitele.info, kde najdou také adresy osobních poraden po celé republice.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne středa 9. ledna 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog