Sdružení obrany spotřebitelů vytvořilo přehled kontaktních linek společností, poskytujících telekomunikační služby. Zároveň na základě získaných dat oslovilo jednotlivé subjekty s žádostí o vyjádření, pokud společnost neposkytovala zelené linky pro reklamace, či poskytovala zelené linky pouze zájemcům o nové služby.
Na SOS se v poslední době obrátilo několik spotřebitelů s velmi podobným problémem. Pokud měli zájem o nové služby některého z telefonních operátorů, měli ve většině - kromě tří operátorů, účtujících si téměř vše - k dispozici zelenou linku. Avšak pokud již vznikl nějaký problém se službou, reklamaci, či měli jiný dotaz, nezbývalo jim, než kontaktovat linku určenou pro zákazníky společnosti. Tyto linky však u šesti operátorů znamenají linku placenou. Ať již "barevnou" či jinak "zvýhodněnou".
Nadpoloviční většina operátorů nás však v tomto průzkumu mile překvapila jednak rozsahem dostupnosti svých kontaktních center (často nonstop, popř. široký rozsah doby dostupnosti) a zejména pak možností kontaktu na svých zelených linkách.
"Tento přístup ke spotřebitelům považujeme za velmi vstřícný a přátelský. Operátoři, poskytující telefonní služby, by měli užívání zelených linek považovat podle našeho názoru za minimální standard." uvádí mluvčí SOS Ivana Picková.
Při reklamaci může spotřebitel dle § 598 Občanského zákoníku požadovat úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. Avšak je otázkou, zda-li operátor reklamaci uzná a zda-li bude tyto náklady považovat za nutné. Bohužel v nemalém počtu případů se setkáváme s postojem firmy, kdy reklamaci neuzná – náklady nemá spotřebitel nárok požadovat - avšak ve svém vyjádření uvede, že v rámci zkvalitňování služeb zákazníkům vyřeší stížnost kladně. To znamená přiznání podstaty reklamace, ale již právě ne nákladů.
Všem operátorům, kteří poskytují barevné linky pro kontakt spotřebitelů, jsme poslali výzvu ke zkvalitnění poskytování služeb spotřebitelům. Doufáme, že tato výzva se setká s pochopením a vstřícností ze strany operátorů, a to i přesto, že operátoři nemají zákonnou podmínku zelené linky pro spotřebitele poskytovat.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pátek 10. října 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog