Dnes se spouští nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Jeho cílem je zlepšení přístupu spotřebitelské veřejnosti ke spravedlnosti – poskytuje jí účinné prostředky k uplatnění jejích práv.
Specifikem spotřebitelských sporů je to, že se většinou jedná o spory relativně nízké hodnoty. Nákladnost a zdlouhavost soudního řízení mnohé spotřebitele od vymáhání jejich zákonných práv odrazuje. A právě na absenci účinných mimosoudních prostředků k realizaci spotřebitelských práv reaguje projekt podporovaný ministerstvem průmyslu a obchodu.
Řada spotřebitelů, kteří s dotazy ohledně odmítnutých reklamací SOS kontaktují, se na soudy již neobrací. Znamenalo by to pro ně nejen další finanční náklady, ale také perspektivu vleklého sporu, na jehož konci sice mohou zvítězit, podnikatel ale mezitím může svou činnost ukončit…“, říká Jana Teplá, právnička SOS.
Nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů stojí na třech pilířích – kontaktu sporných stran za pomoci kontaktního místa a předání kvalifikované informace, mediaci a speciálním rozhodčím řízení. SOS – Sdružení obrany spotřebitelů bude vedle Hospodářské komory ČR a dalších spotřebitelských organizací poskytovat poradenství na úrovni kontaktních míst.
Celý systém je založen na principu dobrovolnosti a ten vzbuzuje v očích mnohých jistou nedůvěru. Kritici systému nevěří, že strany – zvlášť podnikatelé – budou mít o účast v systému zájem. Motivace obou stran může být ovšem různá, protože systém nabízí několik výhod. Tou nejvýznamnější bude zřejmě výrazná úspora času (předpokládaná délka řízení je 60, maximálně 90 dnů) a nákladů (poskytnutí kvalifikované informace na kontaktním místě je zcela zdarma, rozhodčí řízení je zpoplatněno). Pro podnikatele může být motivem snaha o zachování dobrých vztahů se zákazníky.
"Podnikatelé se do systému dobrovolně hlásí a prezentují to jako svou přednost – deklarují ochotu řešit spory se zákazníky smírnou cestou. Na trhu pak získávají konkurenční výhodu oproti ostatním. Zahraniční zkušenosti ukazují, že přesto, že účast není v systému povinná, podnikatelé se dobrovolně účastní," dodává Jana Teplá.
Systém nezasahuje do fungujících způsobů mimosoudního řešení sporů, proto bude možné i nadále řešit spory mimo systém podporovaný MPO v klasickém rozhodčím řízení prostřednictvím mediátora nebo finančního arbitra.
Článek Sdružení obrany spotrebitelu CR ze dne úterý 1. dubna 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog