Spotřebitelé se mohou od začátku června při nákupu zboží nebo služeb setkat se zcela novým logem Spotřebitelského auditu obchodních podmínek (SAOP). Tuto obchodní známku důvěry s roční platností SOS uděluje již od března loňského roku.
Ve svých obchodních podmínkách ji mohou používat všichni podnikatelé, jejichž obchodní podmínky byly konzultovány se Sdružením obrany spotřebitelů.
Jak známo, obchodní podmínky některých podnikatelů obsahují v některých případech řadu nepřiměřených či dokonce protiprávních ustanovení. Ne každý spotřebitel, a někdy i samotný podnikatel, je ale schopen riziková místa identifikovat a posoudit. Právě pro tyto účely byl SAOP k 1. březnu 2006 Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) vytvořen.
Program je zaměřen především na prodejce zboží a poskytovatele některých typů služeb. Jeho hlavním účelem je stanovit minimální standard úrovně obchodních podmínek z pohledu existující spotřebitelské legislativy a eliminace nejčastěji šířených nedostatků, jakými jsou např. chybějící informace o možnosti odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku nebo neúplné či chybějící informace o dodacích lhůtách při nákupu přes internet, zkracování zákonné záruční lhůty apod.
Součástí informačního balíčku pro podnikatele je i systém doporučení, který má napomoci k transparentnímu informování spotřebitelů o všech podstatných podmínkách uzavírané smlouvy. "V důsledku toho funguje SAOP i jako účinný program prevence vzniku spotřebitelských sporů," uvádí tisková mluvčí SOS Ivana Picková. "K dnešnímu dni SOS udělilo více než 60 certifikátů, a i když jsme začínali u internetových obchodů, zájem mají i běžní obchodníci, SAOP získala dokonce i jedna cestovní kancelář," uzavírá mluvčí.
Stávající logo SAOP ve tvaru kulatého razítka, propůjčované do konce května tohoto roku, zůstává i nadále v platnosti. Týká se všech podnikatelů, kterým byl zatím Spotřebitelský audit obchodních podmínek proveden. V rámci prodloužení platnosti jejich SAOP, po uplynutí lhůty jednoho roku, jim bude automaticky udělováno logo nové s původním registračním číslem.
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne čtvrtek 7. června 2007
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog