Spotřebitelé mají čím dál větší zájem o informace o svých právech, zajímají je aktuality ze spotřebitelského života i čím dál víc stoupá počet těch, kteří se na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů obracejí s prosbou o pomoc.
Sdružení obrany spotřebitelů ve své pravidelné půlroční bilanci zjistilo, že v uplynulých šesti měsících navštívilo jejich webové stránky o 70 000 lidí víc, než za stejné období v roce předcházejícím. "Denně si naše stránky spotrebitele.info otevřelo v prvním pololetí o něco málo víc než 2000 lidí, což je pro nás nesmírně potěšitelné číslo, stejně jako to, že za uplynulý půlrok projevilo zájem o některou formu členství v SOS 1522 lidí, čímž se počet členů blíží 10 000. Také počet předplatitelů SOS magazínu stoupl o 354 členů," říká mluvčí SOS Ivana Picková.
Stoupá také počet těch, kteří se na SOS obracejí se žádostí o pomoc. V elektronické poradně vyřídili poradci za uplynulý půlrok 6775 dotazů, zatímco za stejné období loňského roku 4432 dotazů. Poradci na telefonické lince, která je jedinou placenou službou SOS, odpověděli také mnohem více spotřebitelských otázek, než za stejné období loňského roku. Rozdíl oproti loňsku činí přesně 1528, takže svou radu dostalo za první pololetí 7762 spotřebitelů.
Jak je vidět, a tato tendence není nová, ale prohlubuje se, lidé dávají přednost operativnímu zodpovězení dotazu, byť jde o placenou službu. Srovnají-li cenu výrobku, o který vedou často s obchodníkem spor, s oněmi osmi korunami za minutu hovoru na SOS poradenské lince 900 08 08 08 (většina dotazů je zodpovězena do 3 – 4 minut), vyhrává „ztráta“ cca třiceti korun. Za ty peníze dostává spotřebitel naprosto zásadní informaci o tom, na co má právo a jak má dál postupovat. To vše obvykle v hodině dvanácté, kdy stojí v obchodě a neví, jak reagovat. Při srovnání s návštěvou advokátní kanceláře, kde se hodina práce pohybuje v Praze kolem částky 1000 korun, jde jistě o vypovídající fakta.
Spotřebitelé navštěvují také osobní poradny na 16 místech republiky. Jsou určené především pro složitější případy a samozřejmě jejich činnost je také bezplatná. Spotřebitelé přicházejí do poraden především s různými smlouvami, které podepsali, berou si korespondenci, kterou vedou s podnikateli a podobně. Mnohdy si sjednávají s poradcem další schůzku, na níž pak po prostudování materiálů dostávají zasvěcenou radu, jak dál postupovat.
"Stoupající čísla nevypovídají o tom, že by situace na českém trhu byla čím dál horší, nicméně určitě nejsou signálem, že by se situace lepšila,“ doplňuje mluvčí SOS. „Pro nás jsou výsledky pozitivní v tom, že se neustále rozšiřuje povědomí o tom, kde mohou lidé hledat pomoc ve složité spotřebitelské situaci."
Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne čtvrtek 17. července 2008
Nakupujeme a prodáváme přes internet
Srovnání mobilních telefonů pro seniory
ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu
Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?
První SMS podatelna je na Praze 6
Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?
Karta pomoci pomáhá záchranářům
Nové informace k downloads-portal.sk
Nová pravidla EU pro přístup k internetu
Projekt OpenCard se prodražuje
Telekomunikační balíček před schválením v EU
Ceny zboží na internetu padají
Co přinese nový zákon o platebním styku ?
Virtuální procházka a ochrana soukromí
EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou
Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?
Má ekologický mobil budoucnost ?
Pozor na formuláře na inzerci v katalogu
Odbavení na letišti přes mobil
Při brouzdání z mobilu buďte opatrní
Odborné semináře pro podnikatele
Nabíječky baterií pro mobilní telefon
Antivir nestačí na bezpečnost PC
Je nutné posílit bezpečnost internetu
Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet
Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé
Pozor na Český telefonní seznam
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog