Významná technologická změna ve fulltextu Seznamu se dotkla relevance výsledků hledání. Změnila způsob vyhodnocování uživatelských dotazů a poskytuje lepší výsledky hledání na běžné dotazy.
Fulltextové hledání v rámci českého internetu je jednou z klíčových služeb Seznamu. V jeho databázi je přes 350 milionů českých stránek a během jediného dne zpracovává až 17 milionů uživatelských dotazů. Ve špičce uživatelé na Seznamu vyhledávají až 300 dotazů za sekundu. Podobně velké vylepšení fulltextového vyhledávání proběhlo v roce 2007.
Změna ve vyhodnocování relevance
Relevance, přesněji souvislost výsledku hledání se zadaným dotazem, patří mezi základní kvality vyhledávače. Nové vyhledávání na Seznamu relevanci významně zvyšuje a to jak na krátké, tak na víceslovné dotazy. Nová verze algoritmu pro výpočet relevance také poskytuje větší potenciál pro další úpravy v budoucnu.
"Algoritmy pro výpočet relevance bylo nutné zcela přepracovat, protože nebyly kompatibilní s novým způsobem vyhodnocování relevance", vysvětluje produktový manažer fulltextu Štěpán Škrob. "Rozdíl mezi starou a novou verzí je asi jako mezi parním strojem a spalovacím motorem. Oba dělají ve výsledku totéž, ale každý jiným způsobem."
Příklady
Významně přesnější výsledky hledání poskytuje nová verze vyhledávání na běžné, tedy krátké dotazy. Příkladem může být slovo "STEM" kde stará verze fulltextu hledala různé varianty slova "sto". Podobně je tomu při hledání slova "Peru".
Změna výsledku hledání na dvouslovné dotazy je pak vidět třeba na příkladu slov "Milada Horáková". Zatímco stará verze hledání nabídla několik základních škol se jménem Milady Horákové v názvu, v nové verzi hledání jsou odkazy přímo na osobnost Milady Horákové.
Výhledy do roku 2010
Na novém vyhledávání pracuje v Seznamu tým zkušených specialistů pod vedením Dušana Janovského. Pro příští rok se jeho pozornost soustředí na úpravu robota a na další vylepšování relevance u složitějších dotazů.
Článek Seznam.cz a.s. ze dne pondělí 9. listopadu 2009
Ivo Lukačovič opouští představenstvo Seznam.cz
Seznam reaguje na výhrůžky Jaroslava Plesla - šéfredaktora deníku MF Dnes
Televize Seznam zahajuje vysílání na vlastním televizním kanálu
Offline mapy celého světa s Windy Maps
Sletenky.cz: společná služba Čedoku a Seznam.cz
Nejhledanější slova českého internetu v roce 2010
Opera, nejrychlejší prohlížeč v barvách Seznamu
Nové Sreality vycházejí vstříc klientům a zachovávají stávající obchodní model
Seznam.cz nasadil vlastní verzi Skliku
Startuje soutěž Najdi, co neznáš
Nejhledanější slova českého Internetu v roce 2009
Obchodní zastoupení Spráce převzal Seznam.cz
Vyhledávání Seznamu poskytuje nové, relevantnější výsledky
Hledání rychle a s přehledem na novém Zboží.cz
Michal Heisig, nový obchodní ředitel Seznam.cz
Seznam a Vodafone rozhýbali internet v mobilu
Seznam a Vodafone rozhýbali internet v mobilu
Spolupráce portálů Spráce.cz a aprace.cz pomůže absolventům
Schránka s neomezenou kapacitou
Zboží.cz radí jak na vánoční nákupy
Videa na Stream.cz a Novinky.cz mají rekordní sledovanost
Hledání Seznamu zdarma na portálu Vodafone Live
Seznam pomáhá učitelům s internetem
Firmy.cz s novým designem a přehledným firemním detailem
mBank a Seznam představují strategické partnerství v oblasti elektronického bankovnictví
Hledejte Ubytovani.cz na Seznamu
Pořady TV Prima uvidíte i na Seznamu
Zboží vyhledává v bazarech i regionech
Novinky.cz můžete číst i v mobilním telefonu
Služby Seznamu pro Vodafone Live zdarma
České portály přístupnější pro handicapované uživatele
Vývojáři Seznamu otevírají moravskou pobočku v Brně
Seznam.cz vstupuje do automobilového sportu s vysokými ambicemi