Archivace důležitých elektronických dokumentů má být záležitostí samostatné aplikace. Je to logické a správné. Z mnoha důvodů je dobré mít k dispozici nástroj, který pokrývá celý životní cyklus práce s dokumentem.
Pokud budou elektronické doklady vytvářené správným způsobem, bude možné je kdykoliv později přenést do jiného systému nebo úložiště, aniž by tím utrpěla jejich čitelnost a nezpochybnitelnost. Přizpůsobení stávajícího informačního systému je nesrovnatelně méně náročné, než nasazování nové aplikace.
Kdy nemusíte archivovat papírové dokumenty
Typická výchozí situace vypadá tak, že v ekonomickém systému jsou udržovány záznamy pro zpracování dokumentů na vstupu. Důležité doklady (ty, které mohou požadovat úřady, auditoři nebo důkazní řízení) se pro jistotu tisknou, podepisují, razítkují a ukládají do šanonů.
Kdo chce tyto zbytečné náklady eliminovat, musí řešit dvě skupiny zadání:
V praxi obě skupiny problémů často splývají. Asi každý ví, že má-li být dokument uznán za pravý, musí být k němu připojen uznávaný elektronický podpis, a že se nejedná o obrázek podpisu ani "biometrický podpis", ale kontrolní otisk dokumentu (hash).
Jen málokdo ale přesně ví, které atributy dokumentu a která metadata mají být do výpočtu hashe zahrnuta. Různé nástroje to přitom provádějí různým způsobem. Kdo může rozsoudit, který ze způsobů je správný? A takových otázek existuje dlouhá řada.
Dlouhodobá archivace podle nodem - ETSI, PAdES a další formáty
Dnes je ale situace dramaticky snadnější, než jaká byla ještě před pár měsíci. Stát totiž jednoznačně řekl, co je správné a u kterých dokumentů garantuje, že je úřady budou akceptovat. Podle novely zákona o elektronickém podpisu (227/2000 Sb.), která již vstoupila v účinnost, jsou referenčními formáty PAdES (podepisování PDF dokumentů), XAdES (podepisování XML dat) a CAdES (podepisování libovolného formátu).
Zmíněné formáty byly vytvořeny na půdě ETSI (Europen Institute for Telecommunications Standards) ve spolupráci s americkou Electronic Signature and Record Association a detailně určují technické podrobnosti připojování elektronických podpisů a časových razítek. Popsány jsou v dokumentech TS 101-773, TS 101-903, 102-778.
Fakticky se jedná o celé rodiny formátů, od základních verzí podpisu (např. PAdES BASIC) přes verzi s časovým razítkem (např. CAdES-T) až po formáty pro dlouhodobou archivaci (např. PAdES LTV).
V únoru 2011 vydala Evropská komise rozhodnutí 2011/130/EU, kde jednoznačně uvádí, že PAdES, CAdES a XAdES jsou všeobecně respektovanými referenčními formáty. Připouští možnost, aby subjekt nebo skupina subjektů vytvořily vlastní referenční formáty, ale ukládá jim řadu podmínek, které musí v takovém případě splnit.
Toto ustanovení přebírá i nedávno již zmíněná novela zákona o elektronickém podpisu.
Úřady povinně, pro firmy příležitost
Orgánům veřejné moci vznikla povinnost vytvářet a archivovat elektronické dokumenty s elektronickým podpisem podle PAdES, CAdES nebo XAdES. Ostatním změna přináší jistotu, které dokumenty budou úřady akceptovat.
Po novele zákona tedy stačí kontrolovat, zda způsob připojení podpisu a ošetření dokumentů odpovídá PAdES LTV nebo jinému formátu ETSI. V současné době je to ještě poněkud komplikované, ale v nejbližší době bude zprovozněna služba, která umožní online posoudit, v jakém stavu je dokument.
Normy ETSI řeší i další dvě klíčové oblasti:
Architektura pro rozšiřování stávajících aplikací
Funkce potřebné pro práci s dokumenty podle uvedených norem je možné do stávajícího IS snadno doplnit začleněním integračního balíčku SDK (Software Development Kit). Implementaci je možné zvládnout během několika dnů a uživatelé nemusí vůbec zaznamenat, že na serveru začaly být dokumenty vytvářeny, převáděny do správného formátu a opatřovány elektronickým podpisem nebo značkou.
Že jsou k nim připojována časová razítka, ověřována pravost již připojených elektronických podpisů, připojována metadata atd. Nově začleněné funkce jsou zpravidla volány prostřednictvím webových služeb.
Kromě toho je zapotřebí zajistit komunikaci s certifikačními autoritami. Je zapotřebí od nich získávat časová razítka a informace potřebné pro ověřování pravosti (které tudíž musí být připojeny k dokumentu). I pro tento účel jsou k dispozici hotové služby, které nabízejí i další užitečné funkce.
Dobrá SDK jsou pochopitelně propojená s potřebnými službami provozovanými z cloudu. Je ale důležité, aby byly veškeré operace s dokumenty prováděny přímo v informačním systému zákazníka, a v rámci cloudové služby byla pouze registrována metadata.
Díky tomu nevznikají problémy s důvěrností. Dokument a citlivé informace vůbec neopustí informační systém.
Kdy můžeme pálit papíry
Stručný popis, co se s dokumentem děje, pokud je ošetřován v souladu s normami ETSI:
Článek Software602 a.s. ze dne pátek 26. října 2012
Zaručená identifikace s BankID pro elektronický podpis v aplikaci Sofa
Využití digitalizace firemních procesů v jednotlivých oborech
Home office často přináší chaotický způsob nakládání s dokumenty
Většina českých firem dosud nevyužívá elektronický podpis
Pandemie výrazně zrychlila používání datových schránek
Využití datových schránek v Česku rychle roste
Home office jako bezpapírová kancelář
Datová schránka jako dobrý pomocník pro školy v době pandemie
Nová služba pro ověřování platnosti PSD2 certifikátů v bankovnictví
Elektronický podpis pro školy a OSVČ zdarma
Elektronická komunikace s úřady v době karantény
eIDAS služby neomezeně a výhodně formou paušálu
Souhlas MV s poskytováním služeb SecuSign a SecuSeal
Chytré formuláře a workflow pro každou moderní kancelář
Bezpapírová řešení pro kancelář šetří čas i peníze uživatelů
Využijete elektronický podpis naplno s aplikací Signer
Software602 Form Signer pro Vlastní dynamické aplikace
Nová verze Print2PDF X serveru Software602
Archivace důvěryhodných elektronických dokumentů v datových centrech
Konverze daňových dokladů a dlouhodobá archivace digitálních dokumentů
Odborné semináře na téma digitalizace a archivace dokumentů
Form Signer: nástroj pro elektronický podpis v mobilu
Dlouhodobá archivace podle norem EK s přispěním Software602
Spolehlivé dokumenty v nespolehlivé budoucnosti
Dlouhodobá archivace ve firemním IS
Dlouhodobá archivace krok za krokem
Dlouhodobá archivace za korunu
Elektronický archiv dokumentů podle norem
Elektronická archivace dokumentů podle norem PAdES, CAdES a XAdES
Zásady dlouhodobé archivace elektronických originálů v publikaci Software602
Jak na autentické dokumenty s neomezenou dobou platnosti ověřitelnosti
Elektronizace interních procesů a formuláře životních situací do dalších měst
Dlouhodobá archivace elektronických dokumentů podle norem PAdES a CAdES
Nejlepší tiskový inzerát Evropy má Software602
SecuStamp vítězem soutěže IT Projekt roku 2011
Výpis z evidence pro daňové účely online