Ačkoli řada firem praktikuje hromadný home office a většinu agendy zvládá řešit vzdáleně, 53% z nich nadále podepisuje smlouvy fyzicky v kanceláři - vyplývá to z průzkumu společnosti Software602, kterého se od 20. do 22. 1. 2021 zúčastnilo 550 manažerů zodpovědných za firemní IT.
Elektronické podepisování smluv využívá 35% firem, každá dvacátá si pak nechává smlouvy zasílat kurýrem a podepisuje je ručně mimo kancelář. V jednotlivých krajích se situace mírně liší, ale pouze v Jihomoravském kraji je častějším způsobem elektronické podepisování smluv než fyzické v kanceláři.
Dokumenty si zaměstnanci nejčastěji zasílají e-mailem, v průzkumu to uvedlo 40% respondentů. Druhým nejčastějším způsobem předávání dokumentů je osobní vyzvednutí v kanceláři - uvádí 23% respondentů.
Z onlinových platforem využívaných k hromadným videokonferenčním hovorům české firmy nejčastěji řeší porady přes Skype (36 %) a Microsoft Teams (24 %). Víc než polovina firem tak spoléhá na řešení od společnosti Microsoft, která tyto dvě platformy provozuje.
Každá desátá společnost používá Google Meet, 6 % spoléhá na Zoom a necelé procento na Webex. Žebříček ale neplatí pro všechny kraje. V Praze, Královéhradeckém a Libereckém kraji a na Vysočině je nejvyužívanější komunikační platformou Microsoft Teams.
Při komunikaci s úřady české firmy nejčastěji sahají po datových schránkách (29%). V loňském roce se jejich prostřednictvím rozeslalo v České republice rekordních 112 milionů datových zpráv, vůbec nejvíc v historii Informačního systému datových schránek (ISDS).
Čtvrtina firem (25%) upřednostňovala telefonickou komunikaci s úřady a 28% využívalo e-maily. Pouze každá desátá firma (11%) vysílala své zástupce na úřady osobně. Klasickou poštu formou doporučených dopisů pak nevyužila ani 3% firem.
Za vůbec nejkomplikovanější agendu během home office považují IT manažeři českých firem komunikaci s úřady. Uvedla to víc než pětina z nich.
Shodně pro 18% respondentů pak považuje za největší problém během pandemie komunikaci s kolegy z firmy a podepisování dokumentů.
Takřka každá šestá firma (15%) považuje za největší výzvu současnosti interní oběh firemních dokumentů a pro 8% respondentů je zásadním problémem zajištění jejich archivace.
"Přes všechny pozitivní dopady pandemie na urychlenou digitalizaci firem se ukazuje, že na některých záležitostech je třeba ještě zapracovat. Elektronické podepisování dokumentů je jedním ze základních předpokladů bezproblémového fungování společností v době pandemických opatření. Totéž se dá říct o elektronickém oběhu a archivaci dokumentů. Pokud se má home office vyrovnat práci v kanceláři, je třeba všem zaměstnancům zajistit přístup k potřebným dokumentům a vyřešit schvalovací procesy a podepisování tak, že nebude vůbec záležet na tom, kde se dotyčný nachází," říká Martin Vondrouš, expert společnosti Software602 na zavádění nových technologií.
Software602 v této souvislosti nabízí několik řešení, jak zajistit bezproblémové fungování firem bez ohledu na to, zda jsou zaměstnanci přítomní v kanceláři, či nikoli.
Signer - aplikace pro elektronický podpis s obsluhou datové schránky
Používáte datovou schránku a hledáte nástroj pro elektronické podpisy? Zjednodušte si elektronické podepisování a zasílání smluv a PDF dokumentů s aplikací Signer.
Pro živnostníky a školy, společnost vzhledem k dopadům pandemie, uvolnila aplikaci Singer v dubnu 2020 zcela zdarma.
Digitalizujte s cloudovou aplikací Sofa
Hledáte aplikaci na oběh dokumentů s workflow pro schvalování smluv s elektronickým podpisem aniž byste museli utrácet za tokeny nebo jiná zařízení k uchování certifikátů pro elektronický podpis?
Potřebujete vyřešit schvalování žádostí o dovolenou, o proplacení faktury nebo drobných nákladů v agendovém workflow ve firmě během hromadného home office? Digitalizujte s cloudovou aplikací Sofa!
Dlouhodobá archivace s DocsMaster
Potřebujete se rychle dostat k archivním dokumentům na home office? Ať už jde o smlouvy, spisy, datové zprávy nebo e-maily z vybraných poštovních účtů, s jejich dlouhodobou archivací vám pomůže DocsMaster.
Oceníte ho jak v kanceláři, tak při práci z domova nebo odkudkoli, kde se zrovna nacházíte.
Článek Software602 a.s. ze dne pondělí 8. února 2021
Zaručená identifikace s BankID pro elektronický podpis v aplikaci Sofa
Využití digitalizace firemních procesů v jednotlivých oborech
Home office často přináší chaotický způsob nakládání s dokumenty
Většina českých firem dosud nevyužívá elektronický podpis
Pandemie výrazně zrychlila používání datových schránek
Využití datových schránek v Česku rychle roste
Home office jako bezpapírová kancelář
Datová schránka jako dobrý pomocník pro školy v době pandemie
Nová služba pro ověřování platnosti PSD2 certifikátů v bankovnictví
Elektronický podpis pro školy a OSVČ zdarma
Elektronická komunikace s úřady v době karantény
eIDAS služby neomezeně a výhodně formou paušálu
Souhlas MV s poskytováním služeb SecuSign a SecuSeal
Chytré formuláře a workflow pro každou moderní kancelář
Bezpapírová řešení pro kancelář šetří čas i peníze uživatelů
Využijete elektronický podpis naplno s aplikací Signer
Software602 Form Signer pro Vlastní dynamické aplikace
Nová verze Print2PDF X serveru Software602
Archivace důvěryhodných elektronických dokumentů v datových centrech
Konverze daňových dokladů a dlouhodobá archivace digitálních dokumentů
Odborné semináře na téma digitalizace a archivace dokumentů
Form Signer: nástroj pro elektronický podpis v mobilu
Dlouhodobá archivace podle norem EK s přispěním Software602
Spolehlivé dokumenty v nespolehlivé budoucnosti
Dlouhodobá archivace ve firemním IS
Dlouhodobá archivace krok za krokem
Dlouhodobá archivace za korunu
Elektronický archiv dokumentů podle norem
Elektronická archivace dokumentů podle norem PAdES, CAdES a XAdES
Zásady dlouhodobé archivace elektronických originálů v publikaci Software602
Jak na autentické dokumenty s neomezenou dobou platnosti ověřitelnosti
Elektronizace interních procesů a formuláře životních situací do dalších měst
Dlouhodobá archivace elektronických dokumentů podle norem PAdES a CAdES
Nejlepší tiskový inzerát Evropy má Software602
SecuStamp vítězem soutěže IT Projekt roku 2011
Výpis z evidence pro daňové účely online