Ukončením podpory cookies třetích stran bez adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem, Google překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch. SPIR se domnívá, že prezentované odůvodnění - vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti.
Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy.
Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies třetích stran oznámil Google před rokem a představil jiné řešení (Privacy Sandbox), které má pracovat se zájmovými skupinami (kohortami) uživatelů namísto s jednotlivci (prohlížeči).
Cílení reklamy je dnes běžným nástrojem v on-line prostředí a slouží k němu právě cookies třetích stran. Po jejich zrušení v prohlížeči Chrome bude Google v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem.
Bude totiž mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit pro vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní.
Pokud je uživatel v prohlížeči Chrome přihlášen pod svým účtem, má Google přehled o vyhledávání, navštívených stránkách a stráveném času, které může kombinovat s informacemi o chování na mobilním zařízení s operačním systémem Android.
SPIR se domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má celosvětově prohlížeč Chrome podíl okolo 70%.
Ještě silnější pozici má Google celosvětově na trhu internetové reklamy.
Článek Sdružení pro internetový rozvoj ze dne pátek 12. března 2021
Google ukončuje podporu cookies třetích stran v prohlížeči Chrome
Vojenské zpravodajství připravuje velký zásah do soukromí internetových sítí
Náměstek ministra financí Ondřej Závodský lže o cenzuře internetu
Zdraží zákon o hazardu český internet?
Kritika státu za přístup k digitální ekonomice
Blokovat weby budeme - rozhodují vyvolení!
Žádost o vystoupení na půdě Rozpočtového výboru PSP
Český internet podle Ministerstva financí
SPIR a NIX.CZ navrhují volbu Jiřího Peterky do Rady ČTÚ
Internetová inzerce v roce 2013 přesáhla 13 miliard Kč
comScore: nový dodavatel NetMonitoru pro období 2012-2015
Český internet pomáhá: charitativní internetová sbírka Konta BARIÉRY a Člověk v tísni
Výzkum projektu NetMonitor: čeští uživatelé internetu jsou ochotni platit za vybraný obsah
Video, sport a cestování: TOP témata hledání na internetu
Tendr na měření českého internetu
Výkonná rada SPIR zvolila nové předsednictvo
SPIR publikuje první data o sledovanosti videa na internetu
Zvyky českých uživatelů na internetu versus klasická média
SPIR reaguje na vývoj internetového trhu a mění svá pravidla
Internet Advertising Conference 2010, konference o internetové reklamě
Zadavatelé investovali loni do internetové reklamy 6,4 mld. korun
RRTV požaduje další peníze na kontrolu internetu
Multimediální trendy na internetu sílí
Uživatelé tráví na internetu 10 hodin týdně
SPIR dává slevy odběratelům NetMonitoru
Ján Simkanič, novým předsedou SPIR
Valná hromada SPIR potvrdila institut samoregulátora
Chybějící data NetMonitoru budou v polovině června se slevou
SPIR propaguje svou konferenci netradiční kampaní Volíme internet
Internetová reklama hlásí 5 mld. korun za loňský rok
Hlavním zdrojem zpravodajství je TV a internet
Agentura Proximity Prague členem Sdružení pro internetovou reklamu
Trendy používání Internetu v Dánsku, Polsku, České Republice a Maďarsku